1.金持ちと貧乏人
19章の鍵ことばは、「貧しい者」でしょう。どうやら貧しい者にも二つのタイプが想定されているようです。つまり貧しくても、堅実に人生を築き上げようとするタイプ。そして貧しさの中で、何としても金持ちになりたい、という欲望丸出しの貧乏人です。これまで著者は、人間にとって決定的に重要なのは、人間の品格であって、お金やモノのあるなしではない、と語ってきました。ですから著者は、二つのタイプの内、「貧しくても誠実に歩む者」を高く評価しています。つまり、貧しくても、人間的に卑しく思われるような生き方であってはならない、ということでしょう。世の中は錢だ!と思わされるような現実があるとしても、その風潮に飲み込まれてはいけない、というわけです。
そこで金持ちについても、二つのタイプが想定されています。10節に「愚かな者にぜいたくな暮らしはふさわしくない。」と言うように、持っている財産を独り占めにしてしまう金持ちと、17節に「貧しい者に施しをするのは、主に貸すこと。」と、持っているもので神に貸しを作る金持ちです。もちろん、神に貸しを作るというのは、ユーモラスな言い方で、言いたいことは、自分の財産を、神様に与えられたものと心得て、これを忠実に管理しようとする金持ちです。
大切なことは、お金のあるなしで人の価値は決まりませんし、お金であれ、なんであれ、すべては神に与えられているものです。人は裸で生まれて裸であの世に帰っていくのです。人はモノを持った自分を評価しますが、親と子が別物であるように、人とモノも別物です。そして人は裸身の存在そのものだけでも尊いものなのです。あなたが生きていれば、それだけでよい、という感情を持つのも、そういう理由なのでしょう。ともあれ、神に与えられているモノを、自分のものと思わず、正しく管理していくことです。つまりどれだけモノを所有しているか、ということではなく、所有したものをどう使うか、しっかりとした姿勢、態度を持つことです。ということは、モノを持つ人間そのものが問われる、ということでしょう。時代が悪くなりモノが欠乏すると、買い占めのニュースが流れ、残念な思いになるのは、そのような行動に出る人間の品格を考えさせられるからでしょう。貧乏人も金持ちも、人間としての品格が問われているのです。
2.人間の品格を大事にする
結局は、人間の人生は、平面的なものではなく三次元的です。ただ、人間は何かに失敗した時だけ、自分の愚かさを棚に上げて三次元的に物事を考えることがあります。つまり安易に神を持ち出し、神がこんな災いを下したのだと天に向かって毒づくのです(3節)。しかし、本当は、自分の失敗の現実と良く向かい合うことでしょう。自分の問題を神のせいにしないことです。
他方、自分の愚かさや手に負えない状況によって、失敗したと思われるようなことがあっても、簡単に諦めないことです。なぜなら、人間はもともと裸で、何も持たずに生まれて来たものですし、すべては神に与えられているものだからです。そのような時にこそ、神が善であることを信頼し、天を見上げながら、三次元的に生きるべきなのです。そして、神は恵み豊かなお方である、この裸身の状況にまた神は与えてくださる。必ず道は開ける、と神を信頼し、勇気をもって再チャレンジする品格を保つことでしょう。神を恐れる心は、人間の誠実さ、勤勉さがあればこそ生きてくるものです。大切なのは、モノを持つ、持たないではなく、どういう態度、姿勢、あるいは品格を保って人生に向かっているかなのです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。謙遜(ヘブル語でアナーワー)の語源となる語は人のどのような状態を表すものであったでしょうか?①苦しんでいる、②柔和である、③落ち着いてい。る。答えは、①苦しんでいるでした。謙遜の語源は、困窮や貧しさや苦難の中で「苦しんでいる」「屈服させられた」状態を表す語で、そこから「へりくだった」「心砕かれた」「柔和な」態度を意味する謙遜が派生しました。では今日の聖書クイズです。良心ということばを最も多く使っている使徒は誰でしょうか?①パウロ、②ペテロ、③ヨハネ。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 19: Blessed are the Poor Who Walk Faithfully
1. the rich and the poor
The key word in chapter 19 would be “the poor. Apparently, there are two types of the poor: those who are poor but try to build a solid life. The other is the poor who, in spite of their poverty, have a desire to become rich at any cost. So far, the author has said that what is critically important for a human being is his or her dignity, not the availability of money or goods. Therefore, of the two types of people, the author highly values “those who are poor but walk with integrity. In other words, he would say that even if you are poor, you should not live in a way that makes you seem lowly in human terms. Even if there is a reality that makes people think that “the world is about money,” they should not be swallowed up by this trend.
There are two types of rich people, as verse 10 says, “It is not fitting for a foolish man to live a luxurious life,” and in verse 17, “To give alms to the poor is to lend to the Lord. Of course, the rich man who makes a loan to God is a humorous way of putting it, but what the author mean is that he knows that his property is given to him by God, and he tries to manage it faithfully.
The important thing to remember is that a person’s worth is not determined by his or her money, and money, or anything else, is God giving it all. People are born naked and return to the other world naked. People value themselves with things, but just as parents and children are different, people and things are different. And a person’s naked existence itself is precious. That is probably why you have the feeling that if you are alive, that is all that matters. Anyway, we are to manage the things given to us by God properly, without thinking of them as our own. In other words, it is not about how much stuff you own, but how you use what you own. This means that the very people who own things will be questioned. When times get bad and goods become scarce, news of buying makes people feel sorry for themselves, because it makes them think about the dignity of the people who engage in such behavior. Both the poor and the rich are being questioned about their dignity as human beings.
2. human dignity is important.
After all, human life is three-dimensional, not flat. However, only when human beings fail in something, they sometimes put their own foolishness on the shelf and think things in three dimensions. In other words, they easily bring God into the picture, and then they poison themselves to the heavens that God has sent down such a plague (v. 3). But the truth is that we should face the reality of our own failures well. Do not blame God for your problems.
On the other hand, do not give up easily, even when you seem to have failed due to your own foolishness or circumstances beyond your control. This is because human beings are by nature born naked, with nothing, and everything is given to us by God. It is precisely at such times that we should live three-dimensionally, trusting that God is good and looking up to the heavens. And God is gracious, God will give again in this nakedness situation. We will trust God that the way will surely open up, and we will maintain the dignity to try again with courage. The fear of God will only come alive if we have human integrity and diligence. What is important is not whether we have things or not, but what kind of attitude, posture, or dignity we maintain as we go about our lives.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. The root word for humility (anower in Hebrew) was used to describe what state of a person? (1) Suffering, (2) meek, (3) calm. The answer was (1) suffering. The origin of the word “humble” is a word that describes the state of being “suffering” or “humbled” in poverty or hardship, from which is derived the word “humble,” “brokenhearted,” and “meek,” attitude. Here is today’s Bible quiz. Which apostle uses the word “conscience” the most? (1) Paul, (2) Peter, and (3) John. The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.