人生100倍の知恵【聖書】箴言21章 主の知恵に生きる

1.神が中心である

 先の20章で学んだことは、この世では神が中心である現実をよく理解せよ、ということでした。となれば、1節のように、一国の権力者といえども、その運命は主の心の内にある、となります。神の主権が語られます。そして人間はその神の支配の下、完全な自由意思を持って生きているのです。つまり、人間は悪い人生も、正しい人生も、全く自由に選択して生きることができる存在です。そして著者は、完全な自由意思をよき方向に働かせるのが人間のあり様ではないかと問いかけているのです。

人は、自分の人生をあれこれ考え計画します。計画性は大事です。しかしもっと大切なことはどんな動機を持つかです(2節)。結局、深い欲望をもっている、それが人間の現実であったとしても、人間は、本来よき人生を生きるものとして神に造られました(4節)。正しい生き方を選択できるかどうかは、人間性を問われることなのです(3節)。

そこで、著者は何が人間らしいことなのかを具体的に語っていきます。一つは、勤勉さ、それは人間らしさの証だと(5節)。また、悪いことをしてお金を儲けようとしないこと(6節)。そのようなことをしていれば、やがて自分の首を絞めることになると(7節)。人徳は、その人の生き方にはっきり表れてきます(8節)。平和を保つことです。だから、争い好きな女とは距離を置きなさい(9節)。悪人も同じ、その性質をよく弁えよ、と言います(10節)。また罰せられる前に、悪いことは悪いと見抜く賢さを持てと(11節)。神様はちゃんと悪い者を見抜いておられます(12節)。たとえば、貧しい人を助けない者。こういう人は自分が困った時にも助けてもらえません。贈り物は人を買収するものですから、使い方を間違えないことです。また配慮が必要です。正しさが追求されれば、それで喜ぶ者、恐怖に落とされる者に分かれます(14、15節)。悪人の道は死に至る道なのですから、よく弁えて物事を進めることです(16節)。一時の快楽に浸るような人生は、いずれ破綻します。最後に勝つのは、悪人ではなく正しい人です(18節)。結婚はよく考えて、賢い選択をすることです。何かとトラブルを起こし、不平不満たらたらの妻、そんな妻と一生を共にする羽目になるよりは、侘びしく汚らしい四畳半での一人暮らし(笑)の方がまだましです(19節)。将来をよく考えることです。蟻とキリギリスに学んで、浪費癖はつけないことです(20節)。むしろ、浪費するなら、正しさと愛を浪費しなさい。そのような人は、幸せで長生きし、正しい評価と尊敬を得るようになります(21節)。正しい神がこの世を支配しているというのなら、当然の結末でしょう。

結局、神を恐れることが人生においては、大切な押さえ所です。神を恐れるならば、優れた知恵というよりも、天から、神に与えられる知恵によって生きることができます。それは、人を窮地にあって救います(22節)。そして、軽率な言葉、短気、無思慮(23節)、ほら吹き(24節)、怠け(25節)、すべて人間の品格を下げるものから守ります。わざとらしい見かけの宗教的な敬虔さ(27節)、偽りの証言は、神も嫌いです。この世界の中心は、神であることを弁えて歩む、これが真理です(29節)。かつてイスラエルの王ダビデが自分の子アブシャロムの謀反にあって追い詰められた時、神は、アブシャロムに加担するアヒトフェルの優れたはかりごとが実行に移されないようにし、ダビデを助けました(2サムエル17:14)。神を愛する者の人生が守られるように、人生の舵を握るのは、神です(30、31節)。

こうして箴言を読んでみると、これは、単なる人間関係の知恵、実利的な知恵を語っているのではなく、主を恐れることが、それらをすべて生かすことになるのだと語っていることに気づかされます。一節一節を読み味わいながら、その根底に流れている思想を捉えるようにしたいところです。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。パレスチナでは、モノの重さを量る重り石として一般にどのようなものが中心に用いられたでしょうか?①石灰石製、②青銅製、③宝石製、答えはまた明日。答は、①石灰石製、パレスチナで多く発見されるものは、石灰石製で球形のものですが、メソポタミヤなどでは、青銅や、大理石、宝石製のものもあります。では今日の聖書クイズです。ダビデを裏切り、アブシャロムについたアヒトフェルは、誰の祖父であったでしょうか?①ミカ、②アビシャグ、③バテ・シェバ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 21 Living in the Wisdom of the Lord

1. god is the center

 In Chapter 20, we learned that we must understand the reality that God is the center of this world. Then, as in verse 1, even the powers of a nation have their destiny in the Lord’s hands. God’s sovereignty is spoken of. And man lives under the rule of that God, with complete free will. In other words, man is a being who is completely free to choose to live either a bad life or a righteous life. The author asks whether it is the human being’s way of being to make his complete free will work in the right direction.

People think and plan their lives. Planning is important. But what is more important is what motives we have (v.2). After all, we were created by God to live a good life (v.4), even if we have deep desires, which is the reality of human nature. Whether or not we can choose to live a righteous life is a question of our humanity (v. 3).

The author then goes on to speak specifically about what is humanly possible. One is diligence, which he says is a sign of humanity (v. 5). Also, not trying to make money by doing bad things (v. 6). He said that if you do such things, you will eventually choke yourself (v. 7). A person’s virtue is clearly expressed in the way he or she lives (v. 8). It is to keep peace. Therefore, keep your distance from contentious women (v. 9). The same is true of the wicked, and I tell you to beware of their nature (v. 10). He also tells us to be wise enough to recognize evil before we are punished (v. 11). God is able to recognize the wicked (v. 12). For example, those who do not help the poor. Such a person will not be helped even when he is in need. Gifts are a means of bribing people, so we must not use them in the wrong way. Also, concern is necessary. When righteousness is pursued, there are those who rejoice in it and those who are cast into fear (vv. 14, 15). The path of the wicked is the path that leads to death, so proceed with care (v. 16). A life of temporary pleasure will eventually fail. It is the righteous who will win in the end, not the wicked (v. 18). Marriage is to be well thought out and chosen wisely. It is better to live alone in a shabby, dirty, four-and-a-half-tatami mat (laughs) than to spend the rest of your life with a wife who causes trouble and complains a lot (v.19). Think carefully about your future. Learn from the ant and the grasshopper and do not waste money (v.20). Rather, if you are going to waste away, waste away righteousness and love. Such a person will be happy, live long, and gain righteous reputation and respect (v. 21). If a righteous God rules this world, then it is a natural outcome.

After all, the fear of God is an important holding point in life. If we fear God, we can live by the wisdom given to us by God, from heaven, rather than simply by superior wisdom. It will save a person in a time of need (v. 22). And it protects against thoughtless words, temper tantrums, thoughtlessness (v. 23), boasting (v. 24), and idleness (v. 25), all of which lower the dignity of man. Even God hates deliberate apparent religious piety (v. 27) and false testimony. The center of this world is God, and this is the truth (v. 29). Once, when David, king of Israel, was cornered by the rebellion of his son Abshalom, God helped David by preventing Ahithophel’s excellent measure, which was aiding Abshalom, from being carried out (2 Samuel 17:14). It is God who takes the helm of life so that the lives of those who love Him will be protected (vv. 30, 31).

When we read Proverbs in this way, we realize that it is not just talking about relationship wisdom or pragmatic wisdom, but that it is telling us that the fear of the Lord will keep them all alive. We should read and savor each verse and try to grasp the underlying thought that runs through it.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. In Palestine, what kind of weights were mainly used to weigh things? (1) Limestone, (2) Bronze, (3) Jewelry. The answer is (1) made of limestone. The ones found mostly in Palestine are made of limestone and spherical in shape, but in Mesopotamia and elsewhere, some are made of bronze, marble, or gemstones. Now for today’s Bible quiz. Whose grandfather was Ahithophel, who betrayed David and joined Abishalom? (1) Micah, (2) Abishag, (3) Bath Sheba, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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