人生100倍の知恵【聖書】箴言4章 心を大事にする

1.教育的な父親

 3節「私が、父にとっては息子であり、母にとっては、かよわいひとり子であったとき、父は私を教えて言った。『私のことばがおまえの心を支えるように。私の命令を守って生きよ。』」4章のこの書き出し部分を読んでいると、父親が子どもに、愛情深く語り掛けている場面が思い浮かびます。あれはだめ、これもだめ、と気難しくお説教しているのではありません。むしろ、自分は、可愛がられてこんなことを教えられた、それがとってもよかった。だからあなたにも伝えたいのだ、と色々子に語り掛ける父親の姿がイメージされる部分です。

ある家族社会学の調査があります。それは、親が子どもと話す内容について、日本とアメリカの家庭を比較しながら調べたものでした。それによると、日本の親と子は、学校や、勉強のことは話しても、社会や人生についてはほとんど話さない。それが日本の家庭の傾向だ、というのです。聖書が教えている家族文化は、日本の文化といささか違うようです。それは、父親が子どもに人生の生き方を語り伝えるものなのです。

一般に、父親の子どもへの関わり方は、三つあると言われています。まず、子どもが幼少期にある時は、子どもよりも母親をサポートします。子どもが母親の愛情を十分受けられるようにするためです。子どもが学童期に入ると、家庭に社会の風を吹かせます。母子分離を図るのです。そして、子どもが青年期になると、父親は自ら生き方の範を示すことが求められます。しばしば日本の家庭は、学校教育の下請けの場となりがちですが、家庭において大事なのは、やはり人生の生き方を語ることなのでしょう。家庭は、その家族が築いてきた知恵ある生き方を伝え続ける場なのです。

2.家庭教育の要

実際、親になれば、子どもに分かって欲しいと思う生き方、これが幸せの道だ、と思うものがあるでしょう。人として生きるのなら、これが本当ではないか、と思う道があるものです。しかし信仰を持った家庭では、しばしば信仰の道の正しさを子に伝えようとするあまり、信仰が押し付けになってしまい、神を信じるか否かの一点で押し問答になりがちです。結果、子どもは親の言うことを受け入れられず決裂してしまうことすらあります。信仰を伝えることも大切ですが、著者は、まず子どもに思慮深くあることを教えるのです(7節)。知恵を求めさせ、物事を正しく判断する力を身に付けさせる、そうすれば、信仰に生きる必要性やその正しさもわかってくるはずです。

また著者は、世の中には、警戒すべき人たちがいることを教えています(15節)。悪いことをし、乱暴を働くような人たちには距離を置くようにと。

さらに自分の心の状態に注意を向けるように教えています。心がその人の生活全体を形作るからでしょう。新約聖書でイエスも語りました。人の心の思いが、口から出ることばとなり、人を汚すのだ、と(マタイの福音書15:10-20)。確かに心と体は連動しています。心にあるものが目を動かし、耳を動かします。心にあるものが、手や足を動かしていくのです。そして心にあるものが、ことばになって人を癒し、傷つけもするのです。24節「曲がったことを言う口をあなたから取り除き」、25節「あなたの目が前方を見つめ」、26節「あなたの足の道筋に心を向けよ」。口、目、足、それらの動きは、心が司るのですから、23節「何を見張るよりも、あなたの心を見守れ」というわけです。子に、目に見えない心を大事にするように教える父親に教えられるところです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。聖書では「初穂」の考え方が重要ですが、その考え方の起源はどこに見出されるでしょうか?①アダムとエバ、②カインとアベル、③アブラハム。答は②カインとアベルでした。アベルは自分の羊の初子の中から、しかも最良のものを持ってきました。これが神にささげ物を献げる心構えの起源となります。では今日の聖書クイズです。聖書では、泉は象徴的な表現として用いられますが、次の中で実際に象徴的表現として使われているものはどれでしょうか?①知恵、②愛、③義。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 4: Caring for the Heart

1. An educated father

 Verse 3: “When I was a son to my father and a tender only child to my mother, my father taught me, saying, ‘Let my words sustain you. He said to me, “Let my words be a support to your heart. Live according to my commands.” When I read the opening of chapter 4, I think of a father lovingly telling his child. He is not preaching to his children in a difficult manner, telling them that they should not do this or that. Rather, he is saying, “I was loved and taught this, and it was very good, and I want to share it with you.

There is a sociological study of the family. It was a study of what parents talk about with their children, comparing Japanese and American families. According to the study, Japanese parents and their children talk about school and their studies, but rarely about society and life. This is the tendency of Japanese families. The family culture taught in the Bible is somewhat different from the Japanese culture. It is one in which fathers tell their children how to live their lives.

Generally speaking, there are three ways in which fathers relate to their children. First, when the child is young, he supports the mother more than the child. This is so that the child can fully receive the mother’s love. When the child enters school age, the social winds are blown in the home. The mother and child are separated. And when the children reach adolescence, the father is expected to set an example of his own life style. The Japanese family tends to be a subcontractor for school education, but what is important in the family is to talk about how to live life. The family is the place where the family continues to pass on the wisdom of the way of life that the family has built.

2. The key to family education

In fact, if you are a parent, there is a way of life that you want your children to understand, a way of life that you believe is the path to happiness. If you are to live as a human being, there must be a path that you think is true. However, in a family of faith, often in an effort to convey to the child the rightness of the path of faith, faith tends to become an imposition, a push and shove on the one point of whether or not to believe in God. As a result, the child may not accept what the parents say and may even break down. While it is important to convey faith, the author teaches children to be thoughtful first (v. 7). Let them seek wisdom and learn to judge things correctly, and they will understand the necessity of living the faith and its rightness.

The author also teaches that there are people in the world who we should be wary of (v. 15). He tells us to keep our distance from those who do evil and are violent.

He further teaches us to pay attention to the condition of our own hearts. This is because the heart shapes a person’s entire life. In the New Testament, Jesus also spoke. The thoughts of a person’s heart become the words of his mouth and defile him (Matthew 15:10-20). Indeed, the mind and body are linked. What is in the mind moves the eyes and the ears. What is in the heart moves the hands and feet. And what is in the heart becomes words that heal and even hurt. v. 24, “Remove from you the mouth that speaks crooked things,” v. 25, “Let your eyes look forward,” and v. 26, “Set your mind on the path of your feet. The mouth, eyes, and feet, their movements are controlled by the heart, so verse 23, “Watch your heart rather than what you watch for. This is a lesson for fathers who teach their children to take care of their invisible hearts. I pray that today will be another good day.

<Quise corner>

dekiFirst, yesterday’s quiz. In the Bible, the concept of “first fruits” is important. (1) Adam and Eve, (2) Cain and Abel, and (3) Abraham. The answer is (2) Cain and Abel. Abel brought the best of the firstborn of his sheep. This is the origin of the mindset of offering an offering to God. Now for today’s Bible quiz. Fountains are used symbolically in the Bible, but which of the following is actually used as a symbolic expression? (1) wisdom, (2) love, (3) righteousness. See you tomorrow for the answer. I wish you a good day today.

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