1.雅歌について
雅歌はヘブル語ではシール・ハシーリームと言います。直訳すれば「歌の中の歌」です。ヘブル語は、文法的に単語を二度繰り返すことで、最上級を作りますから、「最も優れた歌」という意味になります。
伝統的にユダヤ人は、この書が、彼らに対する神の愛を語っていると、解釈してきました。これをユダヤ人から受け継いだキリスト教会では、キリスト教徒に対するキリストの愛を伝えるものとして解釈してきました。キリスト教徒の理解では神イコールキリストですから、いずれにしても神の深い愛を語る歌であることに間違いはありません。
では、実際に読んでまいりましょう。まず、雅歌は、歌劇の台本のような作りになっています。ですからどの節が、誰のセリフに当たるのかに注意しながら読まなくてはなりません。主な歌手は、一章の場合、男(9-11、15,17節)、女(1:1-4a、4c、5-7、12-14、16)、そしてエルサレムの娘たち(1:4b、4d、8)となります。
2.まだ絶頂に至らぬ愛
1節「あの方が私に口づけしてくださったらよいのに」と女の思いが語られます。自分が愛されていることを心底深く感じたい。募る恋心が語られるのです(2、4節)。5節、「エルサレムの娘たち」は二人の愛を見守る者たちです。女が、そのエルサレムの娘達に語りかけます。自分の黒ずんだ皮膚の色を、ケダルの天幕の色と同じであると。ケダルは、ヘブル語で、「黒い」「浅黒い」を意味します。それは、パレスチナからメソポタミヤに広がるシリヤ・アラビヤの砂漠地域に住む遊牧民族を指す言葉です。彼らは、黒やぎの毛で作った天幕で生活していました。シュラムの女は自分の肌の色を気にして、それを日焼けのせいにしています。自分の魅力に自信がなかったわけです。それだけに一層、男との愛を確かめたいと感じているのでしょう。そして愛する男の居場所を確認しています(7節)。8節、間奏曲のようにエルサレムの女たちのコーラスが挿入されます。そんなに一緒にいたいのなら、彼の仕事を手伝ったらよいのに、と。女をからかっているのでしょう。しかしそれが、観客の目をさらに二人の愛の行方に注目させる効果をもたらしています。そして男が応答します。なんと男も女を慕っているのです。ただその関心は、女をもっと美しく見せたい、飾り立てたいというものでした(10節)。いずれにしろ、コーラスは、互いに互いの虜となり、夢心地になっていく愛の対話を強調する効果をもたらしています。16節は、女の応答です。「私たちの寝床も青々としています。家の梁は杉の木。」は、どこでもあなたの愛を受け入れるという告白でしょう。パレスチナの風景が思い浮かべられる舞台設定です。1章からいきなり時と場を忘れる激しい、男女の愛が語られています。
この愛の行方いかに、というところでしょう。この後雅歌は、1-4章で、求愛から結婚までのストーリーが描かれます。ある意味で4章はクライマックスです。ところが、そこから二人の愛は試練に突入していくのです。すれ違いが起こり、そしてやがて二人はそれを乗り越えていきます。それが5-7章、そして8章は愛についての結論部分です。
大切なのは、雅歌は、聖書の中では知恵文学として分類されていることです。その意義は、単なる男女間のラブストーリーではない、ということです。そこに私たちが学ぶべき知恵が語られている。それは何か、これから約1週間、ともに探ってまいりましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエルでアーモンドの花が開く時期は、いつになるでしょうか?①春、②夏、③秋。答えは①春でした。アーモンドは、イスラエルでは、おおよそ1月から2月にかけて、どの花よりも先駆けて開花するため、速やかなことの象徴とされます(エレミヤ1:11)。では、今日の聖書クイズです。ケダルは、シリヤ・アラビヤ砂漠の遊牧民ですが、彼らの没落を預言した預言者は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③エゼキエル、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Song of Songs 1: The Most Excellent Love Song
Today, we will begin on the Song of Songs.
About Song of Songs
The Hebrew word for “Song of Songs” is shir-hashirim. The literal translation is “a song within a song. The Hebrew word means “most excellent song” because the word is grammatically repeated twice to create the superlative.
Traditionally, the Jews have interpreted the book as speaking of God’s love for them. The Christian church, which inherited it from the Jews, has interpreted it as speaking of Christ’s love for Christians. In the Christian understanding, God equals Christ, so in any case, there is no doubt that the song speaks of God’s deep love.
Now, let us actually read it. First of all, the Song of Songs is written like the script of an opera. Therefore, you must read it with attention to which verses correspond to whose lines. In the case of the first chapter, the main singers are the men (vv. 9-11, 15, 17), the women (1:1-4a, 4c, 5-7, 12-14, 16), and the daughters of Jerusalem (1:4b, 4d, 8).
2. love that has not yet reached its climax
Verse 1 speaks of the woman’s thought, “I wish He would kiss me. She wants to feel deeply and sincerely that she is loved. Verse 5, “the daughters of Jerusalem” are those who watch over their love. The woman speaks to these daughters of Jerusalem. She describes the color of her dark skin as the same as the color of Kedar’s tent. Kedar is a Hebrew word meaning “black” or “sallow. It is a term used to describe the nomadic tribes living in the desert region of Syria and Arabia, which stretches from Palestine to Mesopotamia. They lived in tents made of black goat hair. The woman in the shulam is concerned about her skin color and blames it on sunburn. She was not confident in her attractiveness. That’s why she wants to make sure she is in love with the man she loves. In verse 8, the chorus of the women of Jerusalem is inserted as an interlude. If you want to be with him so much, why don’t you help him with his work? They are probably teasing the women. But it has the effect of making the audience’s eyes focus even more on the course of their love. Then the man responds. He is in love with her, too. His only interest is to make the woman look more beautiful and adorned (v. 10). In any case, the chorus has the effect of emphasizing a dialogue of love that leads to mutual captivation and dreaminess. ‘Our beds are green, too. The beams of our houses are cedar wood.” would be a confession of acceptance of his love everywhere. From the very first chapter, the love between a man and a woman is so intense that it makes us forget the time and place.
The first chapter is a story of intense love between a man and a woman that forgets time and place, and we wonder what will become of this love. Chapters 1-4 of Song of Songs tell the story from courtship to marriage. In a sense, chapter 4 is the climax. However, from there, their love is put to the test. Differences occur, and the two eventually overcome them. That is chapters 5-7, and chapter 8 is the concluding part about love.
It is important to note that Song of Songs is classified in the Bible as wisdom literature. Its significance is that it is not just a love story between a man and a woman. It speaks of wisdom that we should learn from it. Let us explore what it is together over the next week or so. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. When do almond flowers open in Israel? (1) Spring, (2) Summer, (3) Autumn. The answer was (1) spring. Almonds are a symbol of promptness in Israel because they bloom before any other flower, roughly from January to February (Jeremiah 1:11). Now for today’s Bible quiz. The Kedar were nomads in the Syrian-Arabian desert, but which prophet prophesied their downfall? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, (3) Ezekiel, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.