人生100倍の知恵【聖書】雅歌2章 神の思いやり

1.ただあなただけ

伝統的に雅歌は、キリスト者に対する神の愛を語る書として親しまれてきました。しかし、その結論に急ぐ前に、まず、雅歌の歌劇としての楽しさを味わってみましょう。

シュラムの女はたとえて言います。自分は「シャロンのばら」であると。第三版ではサフランと訳されていました。そもそもシャロンは、地理的に、地中海に接して、ヨッパからカルメル山麓に伸びた平野部を指す言葉です。かつては、ワニも住む湿地帯だったようで、「シャロンのばら」は、そこに群生した色鮮やかな赤い花と考えられています(5:13)。また、谷間を埋め尽くすゆりの花。それは、蓮かスイレンに似た花で、白いゆりそのものではなかったようです。ともあれ、ここで女が言いたいのは、自分を花にたとえたら、どこにでもあるような普通の女だ、ということです。しかし女を愛する男は言います。「そんなことはない、あなたと比べたら他の女はいばらのようなものだ」と(2節)。確かに、自分が愛している女を、世界で最も美しい女だと思わない男はいないものでしょう。女も、同じです。自分が好きになった男は、誰よりも素晴らしい(3節)。いささか、むず痒いほどの、二人だけの対話です。「恋愛は病」だ、といささか苦笑しつつ読み流すところでしょう。

 4節、二人は、さらに互いを求めあい、心も、体も一つになりたいという思いを募らせているようです。リンゴもそうですが干しぶどうは、古代イスラエルでは愛の営みのかたわらに楽しむもの、愛の営みの楽しみを高揚させる薬剤として用いられたものです。ただ、女はどこか冷静です。確かに愛は一瞬の快楽の時ではないでしょう。互いに受け入れ、支え合い、建てあげていく歩みです。喜びも悲しみも、楽しみも苦しみをも一切を分かち合う日々を積み重ねていくことです。深く心を通い合わせ、老いても支え合っていく絆です。ですからいたずらに感情的な思いを「揺り起こしたり、かき立てたり」(7節)せず、時と共に自然に育っていく心のつながりを大事にしなくてはならないのです。

2.愛を止められない

 8節からは、男が女の心を汲みながら、女の立場で歌を詠んでいることに注意しましょう。10-15節は男のことばですが、16、17節は再び、女の心を代弁する男の歌です。つまり、男は女の思いを巡らしながら愛を語っているのです。大切なのは、この詩は、歌劇として上演されたものだ、ということでしょう。雅歌は、読む書物ではなく、聞いたり見たりするための台本なのです。ですから、この場面は、男にスポットライトが当たり、男が一人芝居をしている、そんなイメージが浮かんでくるところなのです。あなたが舞台監督なら、この台本を手に、場面構成をし、男に、彼らがいかに愛の病を止められない思いでいるのかを、演出指導させるような場面なのです。

「冬は去り、雨も過ぎて行った(11節)」「刈り入れの季節がやってきて(12節)」時は、春の祝祭の季節。「ぶどう畑を荒らす狐や小狐(15節)」、そして命溢れる春の草原で草を食む「若い鹿」(9,17節)。時が巡り巡っていく、そしてその間、二人には様々なことがあり、彼らの愛を妨げようとする邪魔者たちが現れ、さらに密かに愛に燃える二人がいる。そして、女の心を推し量りながら、二人だけの世界を語っていく男の台詞が、止められない愛を深く語っていくのです。後、6回ほどでしょうか。雅歌の面白さをさらに味わいたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。ケダルは、シリヤ・アラビヤ砂漠の遊牧民ですが、彼らの没落を預言した預言者は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③エゼキエル。答えは①イザヤでした(イザヤ21:16-17)。では、今日の聖書クイズです。シャロンの平野の位置は、カルメル山の北側か南側かどちらでしょうか?答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 2: God’s Compassion

1. just you

Traditionally, Song of Songs has been familiar to us as a book that speaks of God’s love for Christians. Before jumping to that conclusion, however, let us first savor the joy of Song of Songs as a sung drama.

The Lady of Shulam says, metaphorically, “I am the Rose of Sharon. In the third edition, this was translated as saffron. Sharon is a geographical term that refers to the plain extending from Joppa to the foot of Mount Carmel, bordering the Mediterranean Sea. It was once a marshy area where crocodiles also lived, and the “Rose of Sharon” is thought to be the brightly colored red flowers that grew in clusters there (5:13). Also, lilies fill the valley. It seems to have been a flower resembling a lotus or a water lily, and not a white lily itself. Anyway, what the woman is trying to say here is that if she compares herself to a flower, she is an ordinary woman like any other. But the man who loves the woman says, “No, it is not true. But the man who loves the woman says, “No such thing; compared to you, other women are like thorns” (v. 2). Surely there is no man who does not think the woman he loves is the most beautiful woman in the world. The same is true for women. The man she loves is more wonderful than any other (v. 3). This is a somewhat itchy, private dialogue between two people. We might just dismiss it with a wry smile and say, “Love is a kind of sikness”.

 In verse 4, the two seem to be seeking each other more and more, and are growing in their desire to be united in mind and body. In ancient Israel, dried grapes, as well as apples, were used as a drug to enhance the enjoyment of lovemaking, and were enjoyed in addition to lovemaking. However, women are somewhat calm. Surely love is not a moment of momentary pleasure. It is a walk of mutual acceptance, support, and building up. It is a series of days of sharing everything with each other, joys and sorrows, pleasures and pains. It is a bond of deep communication and mutual support even in old age. Therefore, we should not unnecessarily “shake or stir up” (v.7) emotional feelings, but rather cherish the connection of the heart that grows naturally with time.

2. unstoppable love

 Note that from verse 8, the man is composing the song from the woman’s point of view, taking her heart into account. vv. 10-15 are the man’s words, but vv. 16 and 17 are again the man’s song, speaking for the woman’s heart. In other words, the man is speaking of love as he ponders the woman’s thoughts. What is important to note is that this poem was performed as an opera. Song of Songs is not a book to be read, but a script to be heard and seen. Therefore, this scene is where the spotlight is on the man, and the image of a man performing a monologue comes to mind. If you were a stage director, you would have this script in your hand, composing the scene and instructing the man on how they are in the throes of an unstoppable love sickness.

It is the season of spring festivals, when “winter is gone and the rains have passed away (v. 11)” and “the season of reaping has come (v. 12).” The “foxes and little foxes that ravage the vineyards (v. 15)” and the “young deer” grazing in the spring meadows, full of life (vv. 9, 17). Time goes on and on, and in between, there are many things that happen to the two of them, and there are those who stand in the way of their love, and then there are those who try to hinder their love, and then there are the two of them who are secretly in love. And the man’s dialogue, as he speaks of their private world, guessing the woman’s heart, speaks deeply of their unstoppable love. There will be about six more. I hope to savor the fun of Song of Songs even more. I wish you all a good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. The Kedar were nomads in the Syrian-Arabian desert. Who was the prophet who prophesied their downfall? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, and (3) Ezekiel. The answer was (1) Isaiah (Isaiah 21:16-17). Now for today’s Bible quiz. Which is the location of the Plain of Sharon, north or south of Mt. Carmel? The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.

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