人生100倍の知恵【聖書】雅歌5章 愛の行方

一種舞台監督になったつもりで、雅歌を読んでみたいと思います。微妙な男女の心の通い合いを、どのように表現するのか。舞台設定、場面転換、照明の当て方など、種々考えながら読むと、さらに雅歌の面白さが倍増するような気がします。

1.転落

2節から、雅歌では大きな区切り、第四部に入ります。そして文脈が少々複雑になってきます。というのは、登場人物が2人なのか、それとも3人なのか、よくわからなくなるところがあるからです。つまり、主人公の男と羊飼いは同一人物なのか。それとも別人なのか。2人説を取るなら、雅歌は男と女の恋愛詩となり、そこにバックコーラスとしての「エルサレムの娘」が加わっている、と考えられます。他方3人説を取るなら、女と彼女を愛する者つまり羊飼いの恋愛劇にソロモンと合唱隊が加わっている、と考えられるのです。しかしこれが3人説になると、男が女を富と刹那的な楽しみによって誘惑し、羊飼いから女を奪おうとしている筋書きになります。つまり男は悪者なのです。そこで、一般には、男と羊飼いは同一人物、つまり2人説で考えるのがよいと考えられています。

ただこの5章は、4章で頂点に達した二人の愛が一挙に谷間へ下る大きな場面転換となっています。世俗的なドラマであれば、恋愛中の二人が、めでたくゴールインするのか否か、ハラハラドキドキ見守るストーリー展開の後に、ようやくゴールインしたと思ったら、また二人の関係危うし!と思うようなストーリー展開です。

そこでスポットライトは女に当てられるのですが、ここで女は3章同様に夢心地の中にいます。いやこの時、女は待たされていました(2節)。仕事が遅かったのか、恋愛中は、遠くからでも頻繁に足を運んだ男が、今や妻となった女を放置しているのです。妻も意固地になり、夫が帰ってきて外から戸を叩いても、はじめは知らんふりをするのです(3節)。しかし、女が気を取り直して夫を入れようと立ち上がると(4節)、夫はどこかへ立ち去っていました。驚いた妻が、夫を捜そうと夜の町へと飛び出すと、夜警に捕まえられて、売春婦のように扱われてしまうというわけです。

2.やはり愛している

 9節、ここでバックコーラスが入ります。エルサレムの娘たちが女に語り掛けるのです。「女心もわからず、放置しておくような男の何がよいのか」と。10節からは、女の応答です。ちょうど、4章で男が女の美しさを歌いましたが、その逆バージョン、女が男の魅力を語る内容となっています。先の男の歌がそうであったように、男への賛辞は、男の頭部から足元へと進んでいます。10節「輝いて赤く」は、「紅顔の美少年」というべきルックスのイメージでしょう(1サムエル16:12)。11節頭は純金、そして髪は「なつめ椰子」、つまり黒々としている、12節「目は乳で洗われる」は白く澄んだ目。頬は「花壇」とは、次行の「唇」と合わせて、抱き合った時に感じた男の香りを象徴しているのでしょう。男の腕、からだ、足は種々の貴金属や鉱石で表現されている(14、15節)。頑強な引き締まったからだを意味しているのでしょう。ともあれ、パレスチナのすべての山々で、ひときわ巨大な杉の木で威容を誇るレバノン山のごとし、とまとめられます。つまり女にとって男の「すべてがいとしい」のです。愛は理屈ではありません。「その口は甘美そのもの」と語る女の心には、男を連れ戻し、再び関係をより戻す以外のことはないのです(16節)。こうしてこの女ごころに感じた、エルサレムの女たちが、一緒に捜しましょう、と歌いだすのです。その歌の内容は6章、明日のお楽しみです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。ヘンナ樹は、主として、どんなものに用いられたでしょうか?①染料、②食料、③建材。答えは①染料でした。ヘンナ樹は、高さ2-5メートルの灌木で、香りが強く、葉を粉末にし黄褐色の染料として利用されます。台湾では指の甲を染めるので指甲花と呼ばれます。葉や根を乾かして発汗抑制剤としても用いられました。では、今日の聖書クイズです。サファイアは、大祭司の胸当てのどの位置にはめ込まれた宝石であったでしょうか?①第一列左側、②第二列真ん中、③第三列右側、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 5: Whereabouts of Love

I would like to read Song of Songs as if I were a kind of stage director. How do you express the subtle communication between the hearts of a man and a woman? I feel that the interest of Song of Songs will be doubled if you read it while thinking about the stage setting, scene changes, lighting, and so on.

1. fall

From verse 2, we begin on the fourth section, a major break in the Song of Songs. The context becomes a little more complicated, because it is not clear whether there are two or three characters. In other words, are the main man and the shepherd the same person, or are they two different people? If we take the two-person theory, the Song of Songs would be a love poem between a man and a woman, with the “Daughter of Jerusalem” as the background chorus. On the other hand, if one takes the three-person theory, the love story of the woman and her lover, the shepherd, is accompanied by the man who plays the leading role and the chorus. But if we take the three-person theory, the storyline is that the man seduces the woman with his wealth and fleeting pleasures, and tries to steal her away from the shepherd. In other words, the man is the bad guy. Therefore, it is generally believed that the man and the shepherd are the same person, in other words, it is better to think in terms of the two-person theory.

However, this chapter 5 is a major change of scene, as their love, which reached its peak in chapter 4, suddenly descends into a valley. In a secular drama, we would be on the edge of our seats, wondering whether or not two people in love would finally reach the goal of their relationship! But then,“Oh no, but their relationship is in danger again!”

The spotlight then falls on the woman, who is in the same dreamy state as in chapter 3. Then, at this time, the woman was being kept waiting (v. 2). The man who had been slow at work, or who, while in love, had frequently traveled from afar, now left the woman, now his wife, alone. The wife is also stubborn, and at first pretends not to know when her husband comes home and knocks on the door from outside (v. 3). However, when the woman regains her composure and gets up to let her husband in (v. 4), he has gone away. The wife is surprised and runs out into the city at night to look for her husband, only to be caught by the night watchman and treated like a prostitute.

2. still loves her.

 Verse 9, here is where the back chorus comes in. The daughters of Jerusalem speak to the woman. From verse 10, we hear the woman’s response. Just as the man sang about the beauty of women in chapter 4, this is a reverse version of that, with the woman talking about the attractiveness of men. As in the earlier man’s song, the compliment to the man goes from his head to his feet: verse 10, “shining and red,” is an image of his looks, which should be “a red-faced beauty” (1 Samuel 16:12); verse 11, his head is pure gold, and his hair is “date palm,” or dark, and verse 12, “eyes washed with milk” are white and clear. The cheeks are “flower beds,” which, together with the “lips” in the next line, may symbolize the scent of the man felt when they embraced. The man’s arms, body, and feet are represented by various precious metals and ores (vv. 14, 15). They may signify a strong, toned body. Anyway, it can be summed up as “Mount Lebanon,” which is the most majestic of all the mountains of Palestine, with its gigantic cedar trees. In other words, a man’s “everything is dear” to a woman. Love is not a theory. The woman who says, “His mouth is sweetness itself,” has nothing else in her heart but to bring the man back and to restore the relationship (v. 16). Thus, the women of Jerusalem, moved by the woman’s love, begin to sing, “Let us search together. The content of the song is in chapter 6, which will be explained tomorrow. I wish you a good day today.

<Quiz Corner> First, yesterday’s quiz.

First, yesterday’s quiz. What were henna trees mainly used for? (1) Dye, (2) Food, (3) Building materials. The answer was (1) dye. Henna is a 2-5 meter tall shrub with a strong fragrance, and its leaves are powdered and used as a yellowish-brown dye. In Taiwan, it is called finger-joint flower because it is used to dye the backs of the fingers. The dried leaves and roots were also used as an antiperspirant. Now for today’s Bible quiz. In which position was the sapphire gemstone inlaid in the breastplate of the high priest? (1) First row, left side; (2) Second row, middle; (3) Third row, right side; the answer will be given tomorrow. I wish you a good day.

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