人生100倍の視野【聖書】アモス書7章 預言的な幻(いなご、火、下げ振り)

1.三つの幻

 アモス書後半の7-9章には、イスラエルの未来を予告する五つの幻が記録されています。

それらの幻の内、最初の四つは、未来に起こる災いについて語るもので、7章ではその内の三つの幻が取り上げられています。つまり、青草を食い尽くすいなご(1-3節)、責める火(4-6節)、下げ振りの幻(7-9節)です。

 パレスチナでは、蝗害がよく繰り返され、壊滅的な被害をもたらしました。「王が刈り取った後の二番草が生え始めたころ」(1節)は、春です。一番草は10月に生えて冬を越し、馬の餌とするため刈り取り王に献納されました。そして春に生い茂る二番草は、民間の需要のために使われたのですが、それが食い尽くされるのは国民生活に打撃を与える実に恐ろしい災害です。預言者アモスの赦しを願う祈りによって、それは起こらないと約束されます。

 次に、責める火の幻。大いなる淵は、ヘブル語でテホーム、創造の初めに現れた「大水」(創世記1:2)も同じヘブル語です。あらゆる河川の源が干上がる、壊滅的な干ばつがくるということなのでしょう。預言者アモスの赦しを願う祈りによって、それも起こらないと約束されます。

 最後に「下げ振り」の幻。下げ振りは、建築や土木関係の技術者が、建物の垂直を見るために使う測定具ですが、神がそれでイスラエルを測定すると、もはや柱も壁も傾いて倒壊寸前。取り壊す他はない、というわけです。イスラエルの宗教も政治もがたがたで、神の裁きを免れ得ないということです。この件については、アモスの赦しを願う祈りも、主の思い直しもありません。

2.確実な神の裁き

後半10節からの、ベテルの祭司アマツヤと預言者アモスとの対話は、これらの幻の結論を確認するものです。つまり、イスラエルの宗教と政治は見事に解体される、神の裁きによって、と言うわけです。これまで神は、イスラエルの民に悔い改めを促すために、飢饉(4:6)、干ばつ(4:7-8)、農産物の病害と蝗害(4:9)、疫病と戦争(4:10)、震災(4:11)を起こし、次々と警告を発してこられました。しかし、彼らは、神のもとへ帰ろうとしなかったのです。むしろ祭司アマツヤのごとく、アモスのことば等信用ならんと拒否しました。

 14節、アモスは自分が普通の人であることを認めています。預言者学校で訓練を受けたわけでも、祭司として社会的身分を得ている者でもない、と。ただある日、神のことばを語る者として神に召され、神に遣わされ、神のことばを伝えている、と訴えます。義しき神が生きて世界を支配しておられる以上、神はご自身の意思を何等かの形で人々にお伝えになるでしょう。そして神の常なる方針は、能力によらず権勢によらず、です。神は、著名な人物ではなく普通の人物を用いて語るのです。それは、神が語っておられることがはっきりわかるためです。

というのであれば、私たちは、人ではなく、ますます人が語る神のことばそのものに注意を向け、聞き分けていくことが大切です。ですから、著名な先生が書いた信仰図書を読んで、喜んだり満足したりせず、聖書そのものを読み、神ご自身の語り掛けを受けることです。アモスは言います。16節「今、主のことばを聞け」と。そうでなければ、この時代にコロナが起こることを許された神の心はわからないことでしょう。神は愛であり、まず滅びありきではないので、なおさら神の心に向かい、神ご自身に語られることが大切です。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。アモス書6:2の「カルネ」はイザヤ書では何と呼ばれているでしょうか?①カルノ、②カルケミシュ、③クラニア。答えは①カルノでした(イザヤ10:9)。アッシリアの碑文にはクラニアと記録されている町でした。では、今日の聖書クイズです。預言者アモスが活躍したのは、ヤロブアム1世、ヤロブアム2世、どちらの時代であったでしょうか?答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 7: Prophetic Vision (Locusts, Fire, and the Lowering of the Sword)

1. three visions

 In the latter half of the book of Amos, chapters 7-9, there are five visions recorded that foretell the future of Israel.

The first four of these visions speak of plagues that will occur in the future, and three of them are mentioned in chapter 7. In chapter 7, three of the visions are discussed: locusts devouring green grass (vv. 1-3), blaming fire (vv. 4-6), and the vision of the lowering of the sword (vv. 7-9).

 In Palestine, locusts were often recurrent and devastating. It is spring, “when the second grass began to grow after the king had cut it” (v. 1). The first grass grew in October, wintered through the winter, and was cut and presented to the king to feed the horses. The second grass, which grows in the spring, was used to meet the needs of the people, and its devouring would be a truly terrible disaster that would devastate the lives of the people. The prophet Amos’ prayer for forgiveness promises that it will not happen.

 Next, the vision of the accursing fire. The great abyss is the Hebrew word tehome, the same Hebrew word for “great waters” (Genesis 1:2) that appeared at the beginning of creation. It may mean that the source of all rivers will dry up, that there will be a devastating drought. The prophet Amos’ prayer for forgiveness promises that it will not happen either.

 Finally, there is the vision of the “lowering swing. When God measured Israel with this instrument, he found that the pillars and walls were leaning and on the verge of collapse, and there was no choice but to tear them down. When God measured Israel with this instrument, he found that the pillars and walls were on the verge of collapse, and there was no choice but to demolish them. Israel’s religion and politics are in shambles and cannot escape God’s judgment. There is no prayer for Amos’ forgiveness or the Lord’s remorse in this matter.

2. the certainty of God’s judgment

The dialogue between Amaziah, the priest of Bethel, and the prophet Amos, beginning in the second half of verse 10, confirms the conclusion of these visions. In other words, Israel’s religion and politics will be successfully dismantled by God’s judgment. Up to this point, God has issued one warning after another, causing famine (4:6), drought (4:7-8), agricultural blight and locusts (4:9), pestilence and war (4:10), and earthquake (4:11), in order to provoke the people of Israel to repentance. But they did not return to God. Rather, like Amaziah the priest, they rejected Amos’ words as unreliable.

 In verse 14, Amos admits that he is an ordinary man. He was not trained in a prophetic school, nor did he have the social status of a priest. He claims that one day he was called by God to be a speaker of God’s Word, sent by God, and preaching God’s Word. Since a righteous God lives and rules the world, He will communicate His will to His people in one way or another. And God’s usual policy is not according to ability but according to power. God uses ordinary people to speak, not famous people, so that we will know exactly what He is saying.

If this is the case, then it is important for us to pay attention to and listen to the very words of God, which are increasingly spoken not by men, but by men. Therefore, we are not to be pleased or content with reading books of faith written by eminent pastors, but to read the Bible itself and receive the speaking of God Himself. Amos says, verse 16: “Now hear the word of the Lord.” Otherwise, we would not know the heart of God who allowed the corona to occur in this age. Since God is love and not first of all destruction, it is even more important to face God’s heart and let Him speak to us Himself. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner          

First, yesterday’s quiz. What is the name of “Karneh” in Amos 6:2 called in Isaiah? (1) Karno, (2) Carchemish, (3) Kraniah. The answer was (1) Karno (Isaiah 10:9). It was the town recorded in the Assyrian inscriptions as Krania. Now for today’s Bible quiz. During which reign was the prophet Amos active, Jarobam I or Jarobam II? The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

“人生100倍の視野【聖書】アモス書7章 預言的な幻(いなご、火、下げ振り)” への1件の返信

  1. 福井先生こんにちは。
    きのうの6章、YouTubeで見、聴きましたが、
    こちらに送っていただけると、学びが充実します。
    よろしくお願いします。

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