1.神ののろい
9章の前半は、裁き(7-8章)の宣告を告げる、これまでの幻の中で最も恐ろしい内容です。まず、アモスは「祭壇の傍らに主が立っておられる」のを見ています。裁き主が姿を現されたと言うわけです。その主が、「柱頭を打ちたたき、敷居が震えるようにせよ」と言います。つまり地震によって神殿が崩れ、偶像崇拝者が滅ぼされる状況を語っています。
かつてクーデターを起こしたエフーは、80人の衛兵を配備して、異教の神バアルの預言者と礼拝者とを、神殿の中で殺害しました(2列王10:25)。その時、外に逃げる者、逃れる者は一人もいませんでした。同様に主は、ご自身自ら、バアルの礼拝者となったイスラエルの礼拝者たちにそのようにされることを宣告するのです。そして神の裁きを止められるものもなく(2-4節)、ダビデが詠ったように、神は遍在するので(詩篇139篇)、神の手から逃れられる者もいないのです。なんとも恐ろしい宣告です。
そもそも、どうしてこのようなことが起こってしまうのか。神は、イスラエルの罪を指摘します。7節「あなたがたは、わたしにとって、クシュ人と同じではないか」イスラエルは、契約の民、神に愛され、神と共に生きてきた民であるはずなのに、もはやそうではない。契約の民ではない、父ノアの醜態を言いふらし、呪いを受けたハムの子孫クシュ人と変わらないというのです(創世記9:22、10:6)。
2.神の回復
しかし、神はあわれみを捨て去っているわけではありません。神の目は「罪深い王国」に向けられながら、そこに悔い改める者を探しておられるのです。「ヤコブの家を、根絶やしにすることはない」(8節)「イスラエルの家をふるいにかける。ふるっても、小石は地に落ちないようにする」(9節)。つまり裁きの日に、神は、塵と小石を区別されるのです。それは、イエスが語られた、良い麦と毒麦の選別(マタイ13:24-30)、羊とヤギの選別(25:31-46)を思い浮かべさせる預言です。神は、皆がだめだと言っているのではなく、救うべき者はちゃんと救うと言っているのです。
つまり、11節以降の神の約束は、終末的に理解すべきことなのでしょう。ここで神はダビデ王国の回復(11-12節)とその国の繁栄を語っています(13-15節)。イザヤ、エゼキエル、ホセア、ヨエル、皆そうですが、旧約の預言者たちは、繰り返し裁きを語ると同時に、その回復を語っています。それが神の望んでいることだからです。
しかもそれは、歴史的な捕囚帰還と過去のイスラエル王国の栄光の再興を預言するに終わらない、終末的な新しい永遠の御国の完成を語るものです。ですから、新約聖書において、ヤコブは、このことばを引用し、私たちの未来を指し示しています(使徒15:16-17)。それは、滅びではなく「耕す者が刈る者に追いつく(13節)」エンドレスな豊かさであり祝福です。このような豊かさは誰もが夢見るものでしょう。企業や、NPO団体もこうしたビジョンを掲げて、様々な活動に取り組んでいると言えます。しかし、環境破壊が進み、民族紛争が激化し、豊かさを得た者が搾取する者となる私たちの世界の現状からすれば、これは不可能なこと、夢物語なことと冷めた思いで受け止める人も多いはずです。
しかし聖書が語ることは、これは神の御国の繁栄を言っているのです。日本でもアメリカでも、ある特定の国でもない。キリストの謙遜に倣い、神と共に生きる歩みをする者の繁栄と祝福です。それは、やがて来たる新天新地につながる歩みです。それはこの世と微妙に関連している。今の社会の現状を見ながら、もう環境問題や民族紛争の問題を取り組んでは無駄というわけではない。なぜならその取り組みのための価値観、取り組みの姿勢や努力が、そのまま永遠に続く神の御国で違和感のないものとなることが大切だからです。人間が永遠に生き、繁栄に与るとしたら、価値観、姿勢、努力、そこが、神に評価されるところなのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エパは、粉や麦などの穀類等、個体を量る時に用いられた容量の単位ですが、シェケルは何の単位として用いられたでしょうか?①水の容量、②貨幣、③長さ。答えは②貨幣でした。実際には、天びんと重り石で、銀を量って取引をするのに使われました。では、今日の聖書クイズです。クシュ人の先祖は、ノアの三人の息子の内誰になるでしょうか?①ハム、②セム、③ヤペテ、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 9: The Plowman Catches Up with the Reaper
1. the cursing of God
The first half of chapter 9 is the most terrifying of the visions so far, announcing the pronouncement of judgment (chapters 7-8). First, Amos sees “the Lord standing by the altar. He says that the Lord the Judge has appeared to him. The Lord says, “Knock on the capitals of the pillars so that the thresholds will tremble. In other words, he is talking about a situation in which the temple collapses due to an earthquake and the idolaters are destroyed.
Jehu, who once staged a coup d’etat, deployed 80 guards to kill the prophets and worshipers of the pagan god Baal in the temple (2 Kings 10:25). At that time, not a single person escaped or fled outside. Likewise, the Lord Himself pronounces that He will do so to the worshippers of Israel who have become worshippers of Baal. And since nothing can stop God’s judgment (vv. 2-4), and since God is omnipresent, as David wrote (Psalm 139), there is no one who can escape His hand. What a frightening pronouncement!
How could this happen in the first place? God points out Israel’s sin: verse 7, “Are you not like the Cushites to me?” Israel is supposed to be a covenant people, a people loved by God and living with Him, but it is no longer so. They are no longer a covenant people, no different from the Cushites, the descendants of Ham, who told of the abominations of their father Noah and were cursed (Gen. 9:22; 10:6).
2. God’s Restoration
But God has not abandoned mercy. While His eyes are fixed on the “sinful kingdom,” He is looking for those who will repent there. He will not uproot the house of Jacob” (v. 8) “but will sift the house of Israel.” I will sift the house of Israel, and no pebble shall fall to the ground” (v. 9). In other words, on the Day of Judgment, God will distinguish between dust and pebbles. It is a prophecy that brings to mind Jesus’ words about sorting out the good wheat from the poisonous wheat (Matthew 13:24-30) and the sheep from the goats (25:31-46). God is not saying that everyone is bad, but that those who are to be saved will be saved.
In other words, God’s promises from verse 11 onward are to be understood eschatologically. Here God speaks of the restoration of the Davidic kingdom (vv. 11-12) and the prosperity of that kingdom (vv. 13-15). Isaiah, Ezekiel, Hosea, Joel, all of them, the Old Testament prophets repeatedly speak of judgment and at the same time of its restoration. This is because that is what God wants.
Moreover, they do not stop at prophesying the historic return of the captivity and the restoration of the past glory of the Kingdom of Israel, but speak of the eschatological consummation of the new and eternal Kingdom. So in the New Testament, James quotes these words, pointing to our future (Acts 15:16-17). It is not perdition, but endless abundance and blessing in which “the plowman catches up with the reaper (v. 13). This kind of abundance is what everyone dreams of. It can be said that corporations and non-profit organizations are also engaged in various activities with this vision in mind. However, given the current state of our world, where the environment is being destroyed, ethnic conflicts are intensifying, and the rich are becoming the exploiters, many people may take this as an impossibility or a pipe dream.
However, the Bible speaks of the prosperity of the Kingdom of God. Not in Japan, not in America, not in one particular country. It is the prosperity and blessing of those who imitate the humility of Christ and walk in life with God. It is a walk that leads to the new heaven and new earth that will eventually come. It is subtly related to this world. While looking at the current state of our society, it is not futile to tackle environmental issues and ethnic conflicts any longer. This is because it is important that the values and the attitude and efforts for such initiatives be uncomfortable in the eternal Kingdom of God as it is. If human beings are to live and prosper forever, values, attitudes, and efforts, that is where God will appreciate them. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. An epa is a unit of capacity used to measure individual items such as flour, wheat, and other grains, but what was the shekel used as a unit of capacity for? (1) Water capacity, (2) money, and (3) length. The answer was (2) money. It was actually a balance and a weighted stone, used to weigh and trade silver. Now for today’s Bible quiz. Which of Noah’s three sons would be the ancestors of the Cushites? (1) Ham, (2) Shem, and (3) Japheth. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.