1.新しい世界秩序
この預言は、早くてもBC717年、もしくはそれ以降のものとされています。つまり、イスラエルを滅ぼしたアッシリアの脅威がユダ南王国に迫り、もはや国家存亡の危機に立たされた時に語られたと考えられています。既にイザヤは、10章で主がイスラエル北王国とは別に、ユダ南王国を守られることを語りましたが(10:33-34)、ここでは「エッサイの根株から新芽が生え」(11:1)と、新しい世界秩序が起こることを語るのです。
ただ、このメッセージは注意深く理解すべきものです。というのも、イザヤは既に9:2-7において、理想のメシアによる王国について語りましたが、ここでもまた9:8から始まった新しい預言の最後に、補足的に、それと同じ内容を語っているからです。
イザヤの時代の後に、アッシリアを滅ぼすバビロンという国が興りますが、バビロンの王ネブカデネザルは、アッシリアを滅ぼした後、ユダ南王国に侵略、エルサレムを焼き払い、たくさんの捕虜をバビロンに引き連れて帰りました。さらに後の時代、捕虜の一部は、イザヤに預言したように(10:22)、バビロンを滅ぼしたペルシアの王クロスの時代に、エルサレムに戻ってきて祖国エルサレムを再建します。しかしここでイザヤが言う、新しい秩序、理想の王国の預言は、その時代のことを言っているのではありません。
というのも、理想の王国を築き上げる王は、主をまことに恐れる、先にも後にも起こったことのない並外れた人材です(1-2節)、彼の政治は、曲がることがなく、弱き者、貧しき者に希望をもたらす正しきものです(3-5節)、さらにその王国の影響は自然界に及び、獣と獣、獣と人が平和を味わうのです(6-9節)。そして、聖書を読む鍵語ですが「残された者」たちが、全世界からその方のもとに集まってきます(10-12節)。さらに、分裂していた王国が一つとなり(13節)、全世界を従えると言います(14節)。その国への道は、かつて、エジプトから出て来た奴隷のイスラエルの民が、散々苦労した、砂漠のような道なき道ではありません。立派なメインストリートというべきものが整えられ、エジプトにいる残りの者は、楽々戻って来られるようなものになると言います(15-16節)。
2.新約的解釈
このような預言は、明らかに、イザヤの時代を超えていますし、またイスラエルの歴史のどの時代にも実現していませんし、さらには、今の私たちが生きている時代をも超えた未来について語るものと言えるでしょう。それはイスラエルという、一つの民族の回復を語っているのではなく、もはや象徴的な意味で、霊的なイスラエル、メシヤを受け入れた「残りの者」の回復を語るものです。だからこそ、その日は、ただ単に物が豊かにされる祝福ではなく、主にある真実の平和と平安に満ちた心の祝福の現実として描かれているのです。
こうしてイザヤ書を読むと、イスラエルの歴史の中でも、このような世界をこそ実現せねばならぬと善政を志した王もいたのではないか、と思われることがあります。というのも、私自身も、もしそのような地位や権威が自分に与えられるなら、そのような世界を実現したいと思うところがあるからです。しかし、良き志だけでは物事は起こらないのも現実です。むしろ、地位や権力を握ったとたんに、そのような理想とは逆の方向に動くこともあるでしょう。つまり罪人の心がそのような理想の実現を邪魔する、私は自分自身にもある内なる罪の現実を考えるとそう思うところがあります。ですからこの王国の実現は、まったく神の奇跡によるもので、キリストの来臨によってこそ起こりうる、霊的な王国の祝福である、と理解されるのです。メシヤによるそのような王国の実現が待ち遠しいところです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の中で、預言書などの文書を残した「文書預言者」、もしくは「記述預言者」と呼ばれる者の中に入らない人は誰でしょうか?①エリヤ、②イザヤ、③エレミヤ。答えは、①エリヤでした。エリヤやエリシャは預言書を残しませんでしたが、預言者の中には預言書を残し「文書預言者」と呼ばれて区別されている者もいます。では、今日の聖書クイズです。次の預言者と出身地の組み合わせで間違っているものはどれでしょうか?①エリヤ=ティシュべ、②エレミヤ=アナトテ、③イザヤ=テコア。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 11: The Great Road is Prepared
1. the new world order
This prophecy is dated to 717 BC or later at the earliest. In other words, it is believed to have been spoken at a time when the southern kingdom of Judah was threatened by the Assyrians, who had destroyed Israel, and the nation was on the verge of extinction. Isaiah had already spoken in chapter 10 of the Lord’s protection of the southern kingdom of Judah apart from the northern kingdom of Israel (10:33-34), and here he speaks of “a shoot will come up from the stump of Jesse;” (11:1) and a new world order arising.
However, this message should be understood with caution. Isaiah had already spoken of an ideal Messianic kingdom in 9:2-7, and here again, at the end of his new prophecy beginning in 9:8, he speaks of the same thing in a supplementary way.
After the time of Isaiah, a nation called Babylon rose up to destroy Assyria, and Nebuchadnezzar, the king of Babylon, after destroying Assyria, invaded the southern kingdom of Judah, burned Jerusalem, and brought many captives back to Babylon. In later times, some of the captives would return to Jerusalem to rebuild their homeland, as prophesied to Isaiah (10:22), in the days of King Cross of Persia, who destroyed Babylon. But Isaiah’s prophecy here of a new order, an ideal kingdom, is not referring to that time period.
The king who establishes the ideal kingdom is an extraordinary man who fears the Lord so much that nothing has ever happened before or since (vv. 1-2); his government will be just, unbending, bringing hope to the weak and the poor (vv. 3-5); and his kingdom will affect the natural world, where beast and beast, beast and man will taste peace (vv. 6-9). And the “remnant,” as the key word in the Bible reads, will be gathered to him from all the world (vv. 10-12). He also says that the divided kingdoms will become one (v. 13) and that he will subdue the whole world (v. 14). The road to the kingdom will not be the desert-like roadless road that the Israelites, who were slaves coming out of Egypt, once struggled with. He says that a fine main street will be prepared so that the rest of the people in Egypt can return with ease (vv. 15-16).
2. new covenant interpretation
Clearly, such a prophecy speaks of a future beyond the time of Isaiah, and beyond any period of Israel’s history that has been fulfilled, and even beyond the time in which we live today. It no longer speaks of the restoration of one people, Israel, but of the restoration, in a symbolic sense, of the spiritual Israel, the “remnant” that has accepted the Messiah. That is why the day is portrayed not merely as a blessing of material abundance, but as the reality of a blessing of the heart filled with true peace and peace in the Lord.
Reading Isaiah in this way, one sometimes wonders if there were kings in Israel’s history who aspired to good government in order to bring about such a world. I myself would like to realize such a world if I were given such a position and authority. But the reality is that good intentions are not enough to make things happen. Rather, as soon as one gains position or authority, things may move in the opposite direction of such ideals. In other words, the mind of a sinner hinders the realization of such ideals, and I have a part of me that thinks so when I think of the reality of the inner sin that I myself have. Therefore, this realization of the Kingdom is to be understood as a spiritual Kingdom blessing that can only happen through the coming of Christ, which is entirely by divine miracle. We are looking forward to the realization of such a kingdom by the Messiah. I pray that you will have a good day today.
<Quiz Corner
First, here is yesterday’s quiz. Who among the following is not one of “written prophets” who left written documents such as prophecies? (1) Elijah, (2) Isaiah, and (3) Jeremiah. The answer was (1) Elijah. Elijah and Elisha did not leave prophetic books, but some prophets left prophetic books and are distinguished by being called “written prophets. Now, here is today’s Bible quiz. Which of the following combinations of prophet and place of birth is incorrect? (1) Elijah = Tishbeh, (2) Jeremiah = Anathoth, (3) Isaiah = Tekoa. See you tomorrow for the answer. I pray that today will be another good day.