人生100倍の視野【聖書】イザヤ書16章 神の招きに応じる

1.モアブを匿え

16章は、15章の続きで、隣国モアブへのメッセージとなっています。1節の地名「セラ」は、エドムの首都で、「岩」を意味し、ギリシャ語では「ペトラ」です。ペトラは今や観光の名所、視聴者の中には、訪れた人もいることでしょう。かつてこの地は、ユダ南王国に属していましたが(2列王14:7)、イザヤの時代にはエドム国の支配下にありました。イザヤは、アッシリアに追われて南下し、エドムまで逃れてきたアブ人たちに、ユダ南王国に援軍を求める使者を送るようにと勧めるのです。「子羊」は、モアブの王メシャが「羊を飼う者」として知られており、それをいつも貢物として用いていたことを物語っています(2列王3:4)。つまりいつものように子羊を贈り物とし、シオンの娘の山、つまりエドムではなく、ユダ南王国に貢物を治め、関係を維持せよ、と呼びかけているのです。ですから3節「散らされたものをかくまい、逃れてくる者を渡すな」は、ユダに対することばと理解されています。つまりユダもまたモアブをかくまい、同盟関係を維持せよ、というわけです。

6節、モアブがこのような裁きを受けるのは、彼らが高慢であり、邪悪であったからだと言います。「高ぶり」、「高慢」は、ヘブル語ではガアを語根としています。よい意味では「威光」と訳しますが、悪い意味では「高ぶり」、「自分自身を過大評価する」、という意味になります。また「おごり」は、ヘブル語でエブラ。ことあるごとに、自分を誇るあつかましい様を意味しています。つまり実際には、その高ぶりとおごりが妨げとなって、モアブはユダ南王国を避け所とすることができません。結局、一夜のうちに(15:1)、突然に彼らは躓き倒れる、と預言されています。確かに、自分を高ぶる者は、自分の状況を正しく評価することができず、悔改めも、本当に求められている行動を取ることも難しいものです。自分の心の貧しさや弱さを素直に認められる者は幸いだと言わなくてはなりません(マタイ5:3)。自分の愚かさが素直に認められるなら、向きを変えて、新しく歩みだすこともできるからです。

2.モアブへの哀歌

素直に自分を認められない結果は、「泣きわめくこと」(7節)、「しおれてしまうこと」(8節)、です。自業自得と言うべきか。しかし、神は、人が滅びることよりも救われることを望んでいます(11節)。11節、「はらわた」も「内蔵」も、感情の座と言うべきものでしょう。つまり神は、人が滅びることに、腹の奥から突き上げるような、深い悲しみを感じているのです。神が救おうとしても、人がそれに応じなければ、神は助けることができません。木や石でできた偶像に救いの力はありませんが(12節)、聖書の語る神の力は確かです。主には救いの力があります。その救いを味わうには、悔い改めが、神を認め、神のもとに遜り、神に助けを求める具体的な行動が必要です。キリストの十字架を信じる私たちの救いも同じです。自分自身の罪深い人生を思い、この人生には神の赦しが必要であると気づいたならば、その赦しは、2000年も前「私たちの身代わりとして神の裁きを受けたイエス・キリストの十字架で成し遂げられたのだ」と語る使徒たちの証言を素直に受け入れ、罪赦された者として前に進むことです。また、キリストを復活させた神の力が、自分の人生を変えるのだ、と神を信頼して、キリストの弟子として歩みを進めていくことです。13、14節は、後の付加文ともされる箇所です。神の言葉の確実さが、教えられるところです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。ダビデの曽祖父に当たる人は、次のどなたでしょうか?①エッサイ、②オベデ、③ボアズ。答えは③ボアズでした(マタイ1:5)。では、今日の聖書クイズです。モアブとエドムの国境となっている川は次のどれでしょうか?①ヤボク川、②アルノンン川、③ゼレデ川。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 16: Responding to God’s Invitation

1. shelter Moab.

Chapter 16 is a continuation of chapter 15, with a message to neighboring Moab: the place name “Selah” in verse 1 is the capital of Edom, meaning “rock,” or in Greek, “Petra.” Petra is now a tourist attraction, and some of our viewers have probably visited. It once belonged to the southern kingdom of Judah (2 Kings 14:7), but in Isaiah’s time it was under the rule of the nation of Edom. Isaiah encourages the Moabites, who have fled south to Edom after being pursued by Assyria, to send messengers to the southern kingdom of Judah asking for reinforcements. The “lamb” tells us that Mesha, king of Moab, was known as “the keeper of sheep,” which he always used as tribute (2 Kings 3:4). In other words, as usual, the lamb is a gift, and he is calling on the southern kingdom of Judah, not the mountain of the daughter of Zion, or Edom, to reign over the tribute and maintain the relationship. Thus, verse 3, “Hide what is scattered, and do not hand over those who flee,” is understood as a word to Judah. In other words, Judah should also hide Moab and maintain their alliance.

Verse 6 says that Moab will be judged in this way because of their pride and wickedness. The Hebrew word for “pride” is gaa. In a good sense, it translates as “prestige,” but in a bad sense, it means “pride” or “overestimating oneself. In Hebrew, the word for “boastful” is ebra, which means to boast of oneself at every opportunity. In fact, Moab’s pride and arrogance prevented him from using the southern kingdom of Judah as a refuge. After all, it is prophesied that in one night (15:1) they will suddenly stumble and fall. Indeed, those who exalt themselves are unable to properly assess their situation, making it difficult for them to repent or take the action that is truly required of them. I must say that blessed are those who can honestly acknowledge their own poverty and weakness of heart (Matthew 5:3). If we can honestly admit our foolishness, we can turn around and start anew.

2. Lament for Moab

The consequences of not admitting ourselves honestly are “weeping” (v. 7) and “wilting” (v. 8). Or should we say, “deserved. But God would rather that man be saved than perish (v. 11); v. 11, both “gut” and “internal organs” would be the seat of the emotions. In other words, God feels a deep, gut-wrenching sadness at man’s perishing. Even if God wants to save, if people do not respond, God cannot help them. Idols made of wood and stone have no power to save (v. 12), but the power of God that the Bible speaks of is sure. The Lord has the power of salvation. To taste that salvation, repentance requires concrete actions of acknowledging God, being reverent to Him, and asking Him for help. The same is true of our salvation through faith in the cross of Christ. If you have thought about your own sinful life and realized that you need God’s forgiveness for this life, you must honestly accept the testimony of the apostles who say that this forgiveness was accomplished 2000 years ago “on the cross of Jesus Christ, who suffered God’s judgment in our place,” and move forward as one whose sins have been forgiven. We are to move forward as those who have been forgiven of our sins. Verses 13 and 14 are also used as additional passages. They teach us the certainty of God’s Word. I pray that you will have a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Which of the following is David’s great-grandfather? (1) Essai, (2) Obed, and (3) Boaz. The answer was (3) Boaz (Matthew 1:5). Now, here is today’s Bible quiz. Which of the following rivers serves as the border between Moab and Edom? (1) The Jabok River, (2) The Arnonon River, and (3) The Zerede River. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

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