人生100倍の視野【聖書】イザヤ書32章 平和と義で支配される

1.義の国の完成と警告

 1節、「一人の王」が現れ、立派な政治を行うと言います。この預言は、実際には、当時のヒゼキヤ王の政治を指していたとされますが、二重預言的に、キリストの来臨を語るメシヤ預言とも考えられている箇所です。「一人の王」は、まさに「義によって」治め、その下にある指導者たちも「公正によって」支配する。つまり、その王のもとで、国民のための善政がなされると言うのです(2節)。しかも国民は、仰ぐべき神、聞き従うべき神のことばに注意深くなる、と言います(3節)。もはや、神を敬わない者、人を騙すような者は、その国にはいない(5節)。というのも、あらゆる悪は、もはやこれまでで、その王のもとで、正しい者たちが神に祝福される世が実現するからだと言います(8節)。こうなるとやはりヒゼキヤの時代にこの預言が実現したというよりも、まだ先のキリストによって実現する終末の世の時代の話を語っているように思えるところです。

しかしやがて現れる栄光に満ちたこの素晴らしい国のイメージを語りながら、やはりイザヤは、彼の時代の人々に警告的なメッセージを語っています。「安逸を貪る女たちよ。立ちあがって、わたしの声を聞け」(9節)なぜ女たちなのかと思うところですが、それは、うわべの社交的な交わり、虚飾と自己満足的な生活、それらすべてが、イスラエルの国の状態をよく物語っていたためなのでしょう。イザヤは、そのようにその日その日にうつつを抜かしている国民に、恐ろしい危機が差し迫っていることに気づくようにと警告するのです。先の30章でも語った、アッシリア、バビロンの脅威のことを語っているのでしょう。日常の収穫は失われ(10節)、町は壊滅状態に追い込まれる(14節)。実に、エルサレムの破壊的な状況が語られます。

2.終末的祝福

15節からは、再び後に来る祝福に満ちた世界が語られます。イザヤは、エルサレムの壊滅の後に、神の御手による革新と祝福があることを語ります。15節「しかし、ついには、いと高き所から私たちに霊が注がれ、荒野が果樹園となり、果樹園が森とみなされるようになる」悪で荒れ果てた国々に、新しい義が育ち、それが森のように覆うようになる。それは、神の霊によって完成される世界だと言います。

 確かにイスラエルは、この預言の後、バビロンに一度滅ぼされ、また国を再建する奇跡に与りました。しかし、イスラエルは国を再建しても決して、ここで語られたように繁栄したわけではありません。ですから、このメッセージは、やはり後の時代、メシヤによる終末の王国について語っていると理解すべきなのでしょう。20節「幸いなことよ、すべて水のほとりに種を蒔く」人々は。神は、世界に働きかけ、神のみことばに心開く人々を起こされると言います。そうでなければ、やがて完成する素晴らしい国も、今の世とは変わらないものです。今の世の延長に過ぎません。一人一人が、神の言葉に基づいて、悔い改め、人生の方向転換をし、神を仰ぐ、そのような人々が起こされていく、それが基礎となって新しい国が建てられると言います。

確かに現代日本においても、婦人たちのあり様は、その国そのものを象徴するものかもしれません。着飾ること、食べること、社交的なお付き合いを楽しむことに時間もお金も注ぎ込む、自己中心で、自己満足的な生き方をしているあり様は、やはり何かが間違っていると言えるのではないでしょうか?誰も取り残されず、誰も忘れられず、安心して暮らせる本当に豊かな国の実現が語られている。それはどのようにして実現するのか、聖書の教えるところに耳を傾けたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。次の組み合わせで正しいものはどれでしょうか?①シオンの丘、最後の晩餐の部屋、②オリーブ山、鶏鳴教会、③ダビデの町、岩のドーム。答えは①シオンの丘、最後の晩餐の部屋でした。鶏鳴教会は、シオンの丘とダビデの町の中間に、また、岩のドームは、神殿の丘にあり、ケデロンの谷を挟んでオリーブ山が並んでいます。では、今日の聖書クイズです。オフェルとは、エルサレムのどの位置にあったと考えられているでしょうか?①神殿の丘の南側、②神殿の丘の北側、神殿の丘の西側。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 32: Ruled by Peace and Righteousness

1. completion of the kingdom of righteousness and warning

 Verse 1 says that “a king” will appear and conduct a splendid government. This prophecy actually refers to the government of King Hezekiah at that time, but it is also considered to be a double prophecy, a Messianic prophecy that speaks of the coming of Christ. The “one king” will indeed rule “by righteousness,” and the leaders under him will also rule “by justice.” In other words, under that king, there will be good government for the people (v. 2). Moreover, he says that the people will be attentive to the word of God, whom they are to revere and obey (v. 3). No longer will there be anyone in the land who does not honor God or who deceives others (v. 5). He says that all wickedness will be done away with, for under his kingship there will be a world in which the righteous will be blessed by God (v. 8). It would seem, then, that Hezekiah is not speaking of the fulfillment of this prophecy in his time, but rather of the end-time era that is yet to come through Christ.

But in speaking of the image of this glorious and wonderful nation that will soon appear, Isaiah is speaking a cautionary message to the people of his time. O ye women who covet the ease of the world, arise, and hear my voice. (v. 9) One wonders why women? Perhaps it is because the socializing, the pretense, and the self-congratulatory lifestyle all spoke well of the state of the nation of Israel. Isaiah warns the nation that is so preoccupied with the day to day that it must realize that a terrible crisis is imminent. He is probably referring to the threat of Assyria and Babylon, which he also spoke of in chapter 30. The daily harvest will be lost (v. 10) and the city will be driven to destruction (v. 14). Indeed, we are told of Jerusalem’s destructive situation.

2. eschatological blessing

From verse 15, we are again told of a world full of blessings to come. Isaiah speaks of the innovation and blessing by the hand of God that will follow the destruction of Jerusalem. v. 15 “But at last the Spirit will be poured out on us from on high, and the wilderness will become an orchard, and the orchard will be regarded as a forest” A new righteousness will grow up in the wicked and desolate nations, and it will cover them like a forest It will be completed by the Spirit of God. It is a world that will be perfected by the Spirit of God, he says.

 Indeed, after this prophecy, Israel was once destroyed by Babylon and was given the miracle of rebuilding its nation. However, even after Israel rebuilt its nation, it never prospered as described in the prophecy. Therefore, this message should still be understood as speaking of the eschatological kingdom of the Messiah in the latter days, v. 20: “Blessed are those who ‘sow seed by all the waters,’ for they shall be called ‘sons of Israel. God says that He will work in the world and raise up a people who will be open to His Word. Otherwise, the wonderful nation that will eventually be completed will be no different from the present world. It is merely an extension of the present world. He says that a new nation will be built on the foundation of people who repent, change the direction of their lives, and look to God based on the Word of God.

Certainly in modern Japan, the state of women may symbolize the nation itself. They spend all their time and money on dressing up, eating, and enjoying socializing, and their self-centered, self-satisfied way of life is something wrong. We are talking about the realization of a truly prosperous country where no one is left behind, no one is forgotten, and everyone can live in peace. We should listen to what the Bible teaches us about how this can be achieved. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Which of the following combinations is correct? (1) Hill of Zion, the room of the Last Supper, (2) Mount of Olives, the Church of St. Peter in Gallicantu, (3) City of David, the Dome of the Rock. The answer was (1) Hill of Zion, Last Supper room. The Church of St. Peter in Gallicantu is halfway between the Hill of Zion and the City of David, and the Dome of the Rock is on the Temple Hill, flanked by the Mount of Olives across the Valley of Kedelon. Now for today’s Bible quiz. At what location in Jerusalem is Ophir thought to have been located? (1) south of the Temple hill, (2) north of the Temple hill, and (3) west of the Temple hill. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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