人生100倍の視野【聖書】イザヤ書35章   主の贖いの希望を得る

1.捕囚回復の預言

 35章は、34章の続きで、これまでのまとめ、つまりイザヤ書前半のまとめとなっています。先の34章では裁きが語られました。しかも神の裁きは確実であると念を押す形です。そして35章では、神が裁くのみならず、回復をもたらすお方であること、つまり裁きの後に、回復の希望もあることが語られます。荒野と砂漠の荒廃したイメージから、水が湧き出し、川が流れ、焼けた地が沢となり、花咲き乱れる、楽園のイメージが語られます。それは、単なる口約束のお話ではありません。実際にイスラエルは、バビロン捕囚の苦難を味わいましたが、その後、国を立て直す機会を与えられています。

 裁きは、恐怖を煽るテーマですが、神の裁きは、世に公正をもたらすため、神の義を実現するためのものです。ですから、それはうち滅ぼして終わりではないのです。必ず回復の希望が語られます。そこで、イザヤは、捕囚の苦難に陥ったならば、そこで落胆しへたり込んでしまうのではなく、悔い改め信仰を抱いて「弱った手を強め、よろめくひざをしっかりさせよ(3節)」と語ります。「手」は力、「ひざ」は安定性と持続性を意味します。「強くあれ、恐れるな」と神の励ましを持って、互いに支え合うようにと言います(4節)。「復讐」は、神の民の敵に対する報復であり、「報い」は彼らが受けた悪からの救いです。これらもまた確実に起こることである、と。

ただ当時このイザヤの言葉は、まだまだ100年以上も先の出来事を語るものでした。この預言を聞いて誰もピンとくる者はいなかったことでしょう。しかし後の時代、実際にエルサレムがバビロンに滅ぼされ、捕囚の苦しみを味わう出来事があった時、イスラエルの人々は、このイザヤの語ったことばが成就したことを思い起こし、悔い改め、神の誠実さに期待し、希望をつないだと言えるでしょう。

2.贖いを受け入れる

またさらに後の時代、バビロン捕囚から解放されてエルサレムに帰国した人々は、このイザヤのことばの成就を覚え、神が約束を守られる誠実な方であることを認めたに違いりません(5節)。そして、神は確かに生きておられる、神は確かに私たちを見捨てられなかった、神は確かに私たちの悪を裁かれた、神に立ち返ろう!と神の栄光のために残りの人生を献げたいと願ったはずです(6節)。そのようにしてエルサレムは再建されていくわけです(7節)。

エルサレムへ帰る道は、希望に満ちた「大路(8節)」でした。それは、どこからも良く見える、妨げのない道です。ただ汚れた者は、そこを通れない。つまり、贖われた者のみが通れる、と言います(9節)。ここに贖いの思想が突如出て来ます。そしてこの限定が、この預言に、バビロン捕囚からの解放に留まらない、終末的な意味があることを考えさせてくれるのです。

というのは、贖いは犠牲動物によって流される血によって罪赦されること、また代価を支払って奴隷状態から解放されることを意味します。ですからここは単純に捕囚帰還民ではなく、血の代価によって神との特別な関係に与った者、つまり、主イエスの十字架にある罪の赦しというたましいの救いを得ている者のことを言っています。ですから「聖なる道」も、世から解放された終末的な新天新地へ向かう道と解釈されます。それは、イエスの十字架を凱旋門とする道です。だからこそその道には、もはや脅かす獅子も猛獣もなく、悩ます愚か者もいないのです。「楽しみと喜びがついて来て、悲しみと嘆きとは逃げ去る」道です(10節)。この世での回復もあるでしょう。しかしさらに大いなる回復、つまり、誰もが進む老いと死の道の向こうに、究極の解放と祝福に与る大路があると言う信仰をもって歩みたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。ボツラは、エドムの重要な要塞都市ですが、ほかに何で有名な土地であったでしょうか?①農業、②染色工業、③鉱山。答えは②染色工業でした(イザヤ63:1)。では、今日の聖書クイズです。一般にシャロンの野と言われている地域は、どこを指すでしょうか?①カルメル山以北、②カルメル山以南からヨッパまで。③ヨッパ以南。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 35: Gaining Hope in the Lord’s Redemption

1. prophecy of the restoration of captivity

 Chapter 35 is a continuation of Chapter 34 and is a summary of the previous chapters, or the first half of Isaiah. In the previous 34 chapters, judgment was spoken of. In chapter 35, God’s judgment is assured. In chapter 35, we are told that God not only judges, but also brings restoration, that is, after judgment, there is hope for restoration. From the desolate images of wilderness and desert, we are told of a paradise where water gushes forth, rivers flow, burnt land becomes streams, and flowers bloom in profusion. This is not a mere story of promises. In fact, Israel suffered the hardship of the Babylonian captivity, but was then given the opportunity to rebuild the nation.

 Judgment is a fear-mongering theme, but God’s judgment is meant to bring justice to the world, to realize His righteousness. Therefore, it is not the end of the story. There is always hope of restoration. Therefore, Isaiah tells us that if we fall into the tribulations of captivity, we should not be discouraged and slump down, but rather, with repentance and faith, we should “strengthen our weak hands and make firm our prostrate knees (v. 3). Hands” means strength, and “knees” means stability and continuity. He tells them to support one another with God’s encouragement, “Be strong and do not be afraid” (v. 4). Vengeance is the retribution of God’s people against their enemies, and retribution is their deliverance from the evil they have suffered. These, too, are sure to happen, he said.

But at the time, Isaiah’s words were still speaking of events more than 100 years in the future. No one would have been able to understand this prophecy. However, in later times, when Jerusalem was actually destroyed by Babylon and the Israelites suffered the pain of captivity, they remembered that Isaiah’s words had been fulfilled, repented, and held out hope in the faithfulness of God.

2. acceptance of redemption

In later times, those who returned to Jerusalem after being released from the Babylonian captivity must have remembered the fulfillment of Isaiah’s words and recognized that God is faithful to keep His promises (v.5). And they must have recognized that God is indeed alive, that He has indeed not forsaken us, that He has indeed judged our wickedness, and that we should turn to Him and offer our remaining lives for His glory! and would have wanted to dedicate the rest of his life to the glory of God (v. 6). That is how Jerusalem would be rebuilt (v. 7).

The road back to Jerusalem was a “great road” (v. 8) filled with hope. It is an unobstructed path, visible from all directions. Only the unclean cannot pass through it. That is to say, only the redeemed can pass (v. 9). Here the idea of redemption suddenly appears. And this limitation makes us think that this prophecy has an apocalyptic meaning that goes beyond the deliverance from the Babylonian captivity.

The atonement means forgiveness of sins through the blood shed by sacrificial animals, and release from slavery through payment of a price. So here we are not simply referring to the returned captives, but to those who have received a special relationship with God through the price of blood, that is, those who have received the salvation of the soul in the forgiveness of sins on the cross of the Lord Jesus. Therefore, the “holy way” is also interpreted as the way to the eschatological new heaven and new earth, free from the world. It is a path that makes the cross of Jesus its triumphal entry. Therefore, on that road there will be no more lions or beasts of prey to threaten, no more fools to annoy. It is a path where “enjoyment and joy will follow, and sorrow and grief will flee away” (v. 10). There will be a recovery in this life. But let us walk with faith that there is a greater restoration, that is, a path beyond the path of old age and death that everyone follows, a path of ultimate liberation and blessing. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Botsurah was an important fortified city in Edom, but what else was it famous for? (1) Agriculture, (2) Dyeing industry, (3) Mining. The answer was (2) dyeing industry (Isaiah 63:1). Now, here is today’s Bible quiz. Where is the area generally referred to as the Field of Sharon? (1) North of Mount Carmel, (2) south of Mount Carmel to Joppa, (3) south of Joppa. (3) South of Joppa. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day.

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