人生100倍の視野【聖書】イザヤ書4章 神の恵みの業としての救い

1.将来の裁き

 1節、「その日、七人の女が一人の男にすがりついて言う」は、文脈の流れからすれば3章に入るべきものです。つまり、意味段落的には、3章16節から4章1節までが一つの区切りで、エルサレムで気の向くまま、贅沢三昧な生活を送る女たちへの裁きを語っています。その日、つまり主の裁きの日には、思うまま贅沢にふけた女たちが頼みの綱としていた男たちを戦争で失い、金ずるの男を奪い合う混乱が生じるというわけです。人生の危機にあって、そこで気づくこともなく、ただ酒池肉林の人生を維持し続けようとする。これこそ、人間の罪の世界の顛末なのでしょう。

2.将来の栄光

 しかし2節、終末的状況ともおぼしき「その日」、神は、そこから「若枝」を生え出させるというのです。この若枝については、メシヤ預言的な意味があると解釈されてきました。つまり、神が起こされるメシヤ的な存在の故に、その破壊的状況を逃れた者たちが、回復の恵みに与ることができるというわけです。しかもこの逃れた者たちは、「聖なる者」と呼ばれますが、必ずしも、神に忠実であった者たちではない、むしろ4節「主がさばきの霊と焼き尽くす霊によって、シオンの娘たちの汚れを洗い落とし、エルサレムの地をその町の中から洗い流すとき」とあるように、まさに、思うまま贅沢にふけた女たち、その愚かさに気づかされた者たちと言うべきでしょう。

神の裁きは、正しい者を残し、邪悪な者を討ち滅ぼして終わりという単純なものではありません。神の裁きは、ご自分の民を聖別し、新しい未来を産み出すためのものです(4節)。ですから神はあえて邪悪な者を残し、聖なる者とされる。神のみこころにかなうものとするために、その「汚れを洗い落とし」(4節)、さらに「昼には雲を」(5節)夜には火の雲の覆いをかけて(6節)、暑さや風雨から守ると言います。

3.今の私たちに語り掛ける

 大切なのは、ここで語られる「その日」は、ずっと先の日のことではないことです。決定的な終末のその日ではないとしても、今この時点でも、取り去られる者がいて、残される者がいる、いつでも訪れている悔い改めの時と言うべきでしょう。

ですから、もし、誰かが今自分は神の裁きを受けている、もうこの先の人生何の望みもないという絶望的な、実にみじめな状況に置かれていて、ただどうしようもないいのちが繋がっているだけだと思うことがあったとしたら、それはまさに残された者であるため、つまり神によって回復の恵みを与えられているためなのだと考えることです。憐れみ深い神は、活計歓楽の生活から転落し、まさに一人の男にすがりついた女たちにもその憐みの心を向けてられるのです。ですから、どういう理由かわかりませんが、神が生き延びることを許してくださった、と神のあわれみ深さに気づかされることがあるなら、それは始まりです。主が起こされた若枝つまり救い主によって恵みと祝福に与り、再び新しい人生をスタートさせるチャンスなのです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。イザヤの父のアモツは、どの王の兄弟であったと考えられているでしょうか?①ヒゼキヤ、②アマツヤ、③ヨタム。答えは②アマツヤでした。イザヤの父アモツは、ユダの王アマツヤの兄弟であったと考えられています。このようにイザヤは貴族の出身だったので、神殿や宮殿に出入りするのも自由だったと考えられています(6章)。では今日の聖書クイズです。イザヤが預言者として神の召しを受けたのは、どの王様の時代であったでしょうか?①ウジヤ、②ヨタム、③アハズ。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Chapter 4: Salvation as a Work of God’s Grace

1. future judgment

 Verse 1, “On that day seven women will hang on one man and say,” should be in chapter 3, according to the context. In other words, in terms of semantic paragraphs, chapter 3:16 to chapter 4:1 is a break, speaking of the judgment on the women who live a life of luxury and indulgence at will in Jerusalem. On that day, the day of the Lord’s judgment, women who indulge themselves in extravagance will lose the men they rely on in wars, and there will be chaos as they compete for the golden men. In the midst of life’s crises, they simply try to maintain their life of debauchery without realizing it. This is the end result of the world of human sin.

2. future glory

 In verse 2, however, we are told that God will cause a “young branch” to grow out of it in “that day,” which seems to be an apocalyptic situation. This young branch has been interpreted as having a Messianic prophetic meaning. In other words, because of God’s messianic presence, those who escape the destructive situation will receive the grace of restoration. Moreover, these escapees are called “holy ones,” but not necessarily those who have been faithful to God, but rather, as verse 4 says, “When the Lord shall wash away the filthiness of the daughters of Zion with the spirit of judgment and with the spirit of consuming, and shall wash the land of Jerusalem from within her cities,” they will be able to enjoy the very luxury they desire. The women who indulged themselves in extravagance, and those who were made aware of their folly, are the ones who will be judged.

God’s judgment is not a simple matter of leaving the righteous and destroying the wicked. God’s judgment is intended to sanctify His people and give birth to a new future (v. 4). Therefore, God dares to leave the wicked and make them holy. To make them conform to God’s will, he says that he will “wash away their filthiness” (v. 4), and he will also “put a cloud over them by day” (v. 5) and a covering of a cloud of fire by night (v. 6) to protect them from the heat and wind and rain.

3. speaks to us now.

 It is important to note that the “that day” spoken of here is not a day far in the future. Even if it is not the definitive day of the end, it should be a time of repentance that is coming at any time, even at this moment, when some will be taken away and others will be left behind.

Therefore, if someone feels that he or she is under God’s judgment, that there is no hope for the rest of his or her life, that he or she is in a hopeless and miserable situation, that there is nothing left to do but to live, it is precisely because he or she is the one who is left behind, that he or she has been given the grace of restoration by God. God has given us the grace of restoration. God, who is merciful, is also merciful to those women who have fallen from a life of financial gain and are now dependent on just one man. So, if for whatever reason we are reminded of God’s mercy, that He has allowed us to survive, it is a beginning. It is a chance to start a new life again, receiving grace and blessings through the Savior, the young branch He has raised. I pray that you will have a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Amotsu, Isaiah’s father, is considered to be the brother of which king? (1) Hezekiah, (2) Amatsuya, and (3) Jotham. The answer was (2) Amatsuya. Isaiah’s father, Amotsu, is believed to have been the brother of Amaziah, king of Judah. Thus, since Isaiah was from an aristocratic family, it is believed that he had free access to the temple and palace (chapter 6). Now for today’s Bible quiz. In which king’s time did Isaiah receive God’s call as a prophet? (1) Uzziah, (2) Jotham, and (3) Ahaz. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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