1.バビロンからの解放
この章は、後半40章からの区切り、つまり第二イザヤと呼ばれている箇所の終わりの部分、と考えられています。というのも、48章が呪いの宣告で終わり、バビロンの滅亡とキュロスに関する預言も、ここで終わっていて、これ以降は、より後の時代のメッセージとなっているからです。
1節イザヤは、「聞け」と言います。率直にイスラエルの不信仰が責められるのです。イスラエルは、本来、祝福の基となるために選ばれた民でした。しかし、彼らは神の使命に生きることはありませんでした。3節、「かつて起こったこと」は、恐らく出エジプトのことでしょう。神はモーセに出エジプトの計画を告げられましたが、イスラエルの民はそのことばを信じませんでした。彼らはいつも心を頑なにし、その心は偶像に向かいました。「首筋は鉄の腱、額は青銅」(4節)と比喩的に語られるように、服従できず、堅く心を閉ざしていました。ですから、今、神はイスラエルに新しい出エジプト、実際には、キュロス王によるバビロンの破壊と、イスラエルの解放を告げても、それがわかりません。「新しい事」「あなたの知らない秘め事(6節)」を告げても、それを理解する力がないし、信じることもできない、というわけです。
しかし7節「それは今、創造された。ずっと前からではない。」とあります。この「今」は、いつのことなのか。神の創造のみわざは、はるか創世の時代に終わっています。しかし、実際に神が、この混沌とした世の中に、新しい創造を起こすことなど難しいことではないということです。つまり、この「今」は、まさに「今この時」です。当時の人々にとって、バビロン捕囚の状況は、動かしがたい現実でした。しかし、今この時、神に、新しい時代を興すことは、不可能ではないのです。不可能性の中に神の可能性を信じる信仰が求められているのです。
2.バビロンから出よ
12節、再び「聞け」と言います。前半の「聞け」と異なるのは、焦点がイスラエルの民ではなく神に向けられていることです。神の可能性を信じるために、神をよくよく知るべきだ、と。そもそも私たちが信じるべき神はどのような方なのか。14節「わたしは初めであり、また終わりである」とあります。神が万物の根源であることが示されます。その神が、事をなされるというわけです。
さらに神は17節、私は「あなたを贖う主」であると言います。神は私たちに「益になることを教え」「歩むべき道に導き」何よりも、私たちをしあわせにするお方です。それはアブラハムの人生とイスラエルの歴史に証しされた、根拠のあることです(19節)。
大切なのは、このメッセージを耳に、決断を迫られた人々が誰であったかです。それは、後の時代、後少しで滅びようとするバビロンで、安逸に暮らしていたユダヤ人に対してでしょう。20節「バビロンから出よ。カルデアからのがれよ」。主のことばは、常に本当の幸せのありかがどこにあるのかを予め語り告げているのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
最初に、昨日のクイズです。バビロニア人とほぼ同義語として用いられることばは次のどれでしょうか?①シュメール人、②カルデア人、③エモリ人。答えは②カルデア人でした。カルデアはもともとティグリス・ユーフラテス川の下流域で、バビロンとペルシヤ湾に挟まれた地域を指しました。後にバビロニア帝国全体を指すようになり、その地域の住民はカルデア人と呼ばれました。では、今日の聖書クイズです。バビロンがユダ南王国を滅ぼしたのは、BC586年ですが、バビロンがペルシアに滅ぼされたのは何年でしょうか?①BC539年、②BC555年、③BC605年、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 48: Escape from Babylon
1. deliver us from Babylon
This chapter is considered to be a break from the latter 40 chapters, or the end of what is called Second Isaiah. This is because chapter 48 ends with the pronouncement of the curse, and the prophecy concerning the destruction of Babylon and Cyrus also ends here, and what follows is a message for a later time period.
In verse 1 Isaiah says, “Hear. Frankly, Israel’s unbelief is to be blamed. Israel was originally a people chosen to be the basis of blessing. But they did not live up to God’s mission. v. 3, “what once happened” probably refers to the Exodus. God told Moses of His plan for the Exodus, but the Israelites did not believe His words. They were always stubborn in their hearts, and their hearts turned to idols. They were unable to obey, and their hearts were tightly closed, as in the figurative phrase, “Their necks were tendons of iron and their foreheads were bronze” (v. 4). So now, when God tells Israel of a new exodus, in fact, the destruction of Babylon by King Cyrus and the deliverance of Israel, they do not know it. Even if God announces “a new thing,” “a secret thing which you do not know (v. 6),” you will not have the power to understand it, nor will you believe it.
But verse 7: “It was created now. Not long ago.” This “now” refers to when. When is this “now”? God’s work of creation was completed as far back as the Genesis period. But it is not difficult to see how God could actually bring about a new creation in this chaotic world. In other words, this “now” is the very “now time. For the people of that time, the Babylonian captivity was an unsettling reality. But it is not impossible for God to create a new era in the here and now. Faith in God’s possibility in the midst of impossibility is required.
2. get out of babylon
Verse 12, again, says, “Hear.” What is different from the first half, “Hear,” is that the focus is not on the Israelites but on God. He says that in order to believe in God’s possibilities, we should know God well. What kind of God are we to believe in the first place, verse 14: “I am the beginning and the end. This shows that God is the source of all things. He is the one who does things.
God also says in verse 17 that I am “the Lord your Redeemer. God “teaches us what is good,” “leads us in the way we should go,” and above all, makes us happy. This is something well-founded, as evidenced in the life of Abraham and the history of Israel (v. 19).
What is important is who were the people who heard this message and had to make a decision. It would have been the Jews who were living in comfort in Babylon, which was about to be destroyed in a short time in the latter days. Get out from under the Chaldeans. The Lord’s words always tell us in advance where we can find true happiness. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which of the following words is used almost synonymously with Babylonian? (1) Sumerians, (2) Chaldeans, (3) Emorians. The answer was (2) Chaldean. Chaldea originally referred to the lower reaches of the Tigris-Euphrates River, between Babylon and the Persian Gulf. Later it came to refer to the entire Babylonian Empire, and the inhabitants of that region were called Chaldeans. Now for today’s Bible quiz. Babylon destroyed the Southern Kingdom of Judah in 586 BC, but in what year was Babylon destroyed by Persia? (1) 539 BC, (2) 555 BC, (3) 605 BC, and the answer will be back tomorrow. Well, I wish you a good day today.