1.起きよ。輝け。
1節「起きよ。輝け」打ち破れた者、見捨てられた者、踏みにじられた者が想定されています。そのような者たちに何の希望があるでしょうか。しかしイザヤは言うのです。「起きよ。輝け。まことに、あなたの光が来る」と。そして、主の輝きが、あなたを照らしてくださる、と(3節)。しかも実際に「目を上げて、あたりを見渡せ」(4節)と言います。神が働かれている様を見よ、と言うことでしょう。私たちが立ち直ろうとする努力以上に、神が私たちの絶望的な環境に働きかけ、流れを変えてくださるということです。15節、捨てられた町エルサレムは、再び、再興され、世界中から巡礼の人々が集まる所とされると言います。具体的にこの預言は、バビロンに踏みにじられ、滅ぼされたエルサレムの回復のことを言っているようです。しかしどうもそれ以上のことを言っていると思わされる内容です。たとえば「ミデヤン」は、南の地方を指し、かつてイスラエルを略奪した民です。その民が今は神を礼拝する者として集められるのです。また「エファ」はペルシア湾の東で、「ケダル」と「ネバヨテ」は、北アラビヤ砂漠にある地方でもあり、イシュマエルの子孫をも意味します。またタルシシュは西にあるスペインのこと。つまりは、エルサレムには、世界の四方八方から人々が集められてくると言う。これは、単なる地上のエルサレムの回復を超えた、何か終末的な預言、イスラエルの民の回復を通して、全世界の民が祝福されるという壮大なビジョンを語っているのではないでしょうか。ですから5節「そのとき、あなたはこれを見て、晴れやかになり、心は震えて、喜ぶ」とありますが、これは単にエルサレムの国の再建を喜ぶということではなくて、全人類に対する神の素晴らしい御業を目撃した一人一人が、それを心から喜び、神に感謝せずにはいられない、ということでしょう(9節)。
こうして60章を読んでいると、新約聖書のヨハネの福音書を書いた使徒ヨハネは、「光は闇の中に輝いている」(ヨハネ1:5)と語りましたが、それは、この60章とは無関係ではないのだと気づかされます。というのも旧約聖書の最後の書、マラキ書以降、イエスが現れるまでの約400年間は、どんな預言活動もなかった、つまり神が沈黙していた時代でした。その沈黙を打ち破るかのように神のことばを語るイエス・キリストが現れたのです。まさにイエスは「起きよ、輝け。まことにあなたの光が来る(1節)」という闇の中に輝く光でした。ですからこの個所は、人類の世界に真の平和をもたらす、神の国の始まりがイエス・キリストからスタートすることを、そもそもは言っているのでしょう。
2.新しい天上のエルサレム
10節からは、そのような終末的な象徴としてのエルサレムの町の喜びと繁栄が語られています。これを彼岸のこと、つまり、完全に世の終わりに、私たちが体験する神の国のことと考えるか、やがてこの地上で起こることと考えるか、色々な考え方があります。しかし、大切なのは、人類は滅びて終わるのではなく、このような素晴らしい終末に向かっているというビジョンを持つことなのでしょう。そのような高い志をもって、人生を生きていくならば、もっと人は世の中の様々なものを大切にしていけるのではないかと思います(20節、黙示録21章)。聖書が語る、世界の秩序は、この世の現実を超えたものです。そのような志をしっかり持った歩みをさせていただきたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。咎ということばは、次のどちらに中心概念があることばでしょうか?①倫理的霊的な罪、②律法的祭儀的な罪。答えは②律法的祭儀的な罪でした(レビ5:1,17)。罪と同じような内容を指す場合もありますが、むしろ、具体的には誤ったささげ物(出エジプト28:38)、祭壇への誤った接近(出エジプト28:28)、いけにえの肉の不適切な処理(レビ7:18)、きよめの洗いの水浴の欠如(レビ17:18)などの用例が多いものです。では、今日の聖書クイズです。ネバヨテは、誰の子であったでしょうか?①イサク、②イシュマエル、③ヤコブ。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 60: New Heavenly Blessings
1.Arise! Shine.
Verse 1: “Arise, shine! The defeated, the abandoned, and the trampled are envisioned. What hope is there for them? But Isaiah says, “Arise! “Arise! Shine. Truly, your light is coming. And the brightness of the Lord will shine upon you (v. 3). He actually says, “Lift up your eyes and look around you” (v. 4). He would say, “Look at the way God is working. In verse 15, the abandoned city of Jerusalem will be rebuilt and become a place where pilgrims from all over the world will gather. Specifically, this prophecy seems to refer to the restoration of Jerusalem, which was trampled and destroyed by Babylon. But it seems to be talking about something more than that. For example, “Midian” refers to the southern region, the people who once plundered Israel. Now they are to be gathered together as worshippers of God. Ephah” is east of the Persian Gulf, and “Kedar” and “Nebayoth” are also provinces in the northern Arabian desert, which also refer to the descendants of Ishmael. Tarshish is also Spain to the west. In other words, he says, people will be gathered to Jerusalem from all four corners of the world. This may be speaking of something beyond the mere restoration of Jerusalem on earth, some apocalyptic prophecy, some grand vision of the blessing of all the peoples of the world through the restoration of the people of Israel. So verse 5, “Then you will see this, and you will be radiant, and your heart will tremble and rejoice,” does not simply mean rejoicing over the rebuilding of the nation of Jerusalem, but that each one of us who has witnessed God’s wonderful work for all mankind cannot help but rejoice and thank God for it (verse 9). (v. 9).
Reading chapter 60, we realize that the apostle John, who wrote the Gospel of John in the New Testament, said, “The light shines in the darkness” (John 1:5), which has nothing to do with this chapter 60. The 400 years from Malachi, the last book of the Old Testament, until the appearance of Jesus, was a time when there was no prophetic activity of any kind, a time when God was silent. As if to break the silence, Jesus Christ appeared speaking the Word of God. Jesus said, “Arise, shine! Truly your light is coming (v.1). Therefore, this passage is probably saying, in the first place, that the beginning of the Kingdom of God, which will bring true peace to the world of mankind, starts with Jesus Christ.
2. the new heavenly Jerusalem
From verse 10, we are told of the joy and prosperity of the city of Jerusalem as such an apocalyptic symbol. There are many ways of thinking about this, whether we think of it as the other shore, that is, the Kingdom of God that we will experience at the end of the world in its fullness, or as something that will eventually happen here on earth. But what is important, I think, is to have a vision that humanity is not going to end in destruction, but is headed for such a wonderful end. If we live our lives with such high aspirations, people will be able to value various things in the world more (v. 20, Revelation 21). The world order, the Bible tells us, transcends worldly realities. I hope you will let us walk with such aspirations firmly in mind. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which of the following is the central concept of the word “iniquity”? (1) Ethical and spiritual sins, and (2) legal and ritual sins. The answer was (2) legal and ritual sins (Lev. 5:1,17). It can refer to the same kind of content as sin, but is rather more specifically used of such things as wrong offerings (Ex 28:38), wrong approach to the altar (Ex 28:28), improper handling of sacrificial meat (Lev 7:18), and lack of cleansing washing water bath (Lev 17:18). Now for today’s Bible quiz. Whose son was Nebayoth? (1) Isaac, (2) Ishmael, and (3) Jacob. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.