7、8章はインマヌエル預言、メシヤ預言と、注解書の解説に引っ張られて読み過ぎず、しっかり、イザヤはアハズに何を語ったのか、それが今の時代にどんな意味があるのかを考えて読みたいところです。
1.インマヌエル預言
そこで8章、イザヤの第二のメッセージは、ダマスコとサマリヤの滅亡を伝えるものです。イザヤは、おおきな板に「マヘル・シャラル・ハシュ・バズのため」と書くように命じられました。書体は、普通の文字で。つまり、誰もが読める書体で、ということですが、特殊な書体もあったのでしょう(出エジプト32:16)。言葉の意味は、直訳すれば「すばやく、分捕り物、さっと、獲物」(1節)となります。略奪する強いイメージがあります。
また女預言者の妻が産んだ子の名に、その文言を使うように命じられました(3節)。それは、先に預言された、アラムの首都ダマスコとイスラエル北王国の首都サマリヤの滅亡が、もう間もなく、つまり子どもがことばを覚える前に、起こることを覚えさせるためでした(7:16)。事実BC732年ダマスコ、BC722年サマリヤが、アッシリアに侵略され滅亡、その勢いは、ユダ南王国にも及びました。ただ、神はアッシリアがユダ南王国に最後の一撃を下すことを許されませんでした。勢いに乗った侵略国アッシリアも神の鎖付だったのです。神の都エルサレムはインマヌエル、つまり「神が私たちと共におられる」所です(8節)。イスラエルを囲む国々がはかりごとをめぐらし、裏切ったとしても、神が守ってくださる、と言います。神に希望があることを伝えています(10節)。アラムも、イスラエル北王国も恐れるべきではない「主こそ、あなたがたの恐れ、主こそ、あなたがたのおののき」とせよと言うわけです(12節)。
2.イザヤ家の証
しかし、イザヤのこの預言のことばはユダ南王国の王アハズにも、イスラエルの国民にも受け入れられませんでした(14節)。ですから、16節、神は、預言のことばを「封印せよ」、つまり、弟子たちに渡し、将来のために保存せよ、と言うのです。17、18節は「我と我が家は主に仕えん」(ヨシュア記24:15)と語った、古代イスラエルの指導者ヨシュアのようなイザヤ家の信仰的な宣言というべきでしょう。確かに、「私と、主が私にくださった子たちは」とあるとおり、親子三人の名を並べると、その意味は、「もう間もなく、ユダ不信のために、アッシリヤの侵略が起こる(マヘル・シャラル・ハシュ・バズ)」が、「滅亡により残された者は、神に帰ってくる(シェアル・ヤシュブ)」。なぜなら「主は救いだからである(イザヤ)。」となり、家族一丸となって神の意思を証しするものでした。
19節以降、9章1節までが、ヘブル語聖書では、散文体で一つの区切りとなっています。BC734年アッシリヤはイスラエルの北部を占領、そしてガリラヤ、ギルアデまで南下しています(9:1)。実にそれはユダ南王国にも恐怖をもたらす動きでした。この脅威にあっても、イスラエルの国民は神のことばに向かうのではなく、かつてのサウル王同様に(1サムエル28:8)、霊媒師の解決を求めるのです(19節)。しかし、求めるべきは神ご自身です(20節)。彼らに求められたのは、神のことばに立って生きる勇気でした。信仰は勇気を必要とする行為です。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。大預言書と呼ばれるものは、全部でいくつあるでしょうか?①4書。②5書。③12書。答えは②5書です。イザヤ書、エレミヤ書、哀歌、エゼキエル書、ダニエル書の五つです。哀歌は、ページ数は短いのですが、エレミヤ書に付随した形で大預言の区分に入れられています。では今日の聖書クイズです。次の預言者を活動地域で分けるとした場合、イスラエル北王国に入る預言者はどれでしょうか?①ホセア、②イザヤ、③ミカ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 8: Fear the Lord and Trust in Him
In chapters 7 and 8, we should not read too much, being pulled by what is written in the commentaries, such as the Immanuel prophecy and the Messiah prophecy, but read them carefully, considering what Isaiah told Ahaz and what it means for the present time.
1. the Immanuel Prophecy
So in chapter 8, Isaiah’s second message tells of the destruction of Damascus and Samaria. Isaiah was commanded to write “For Maher Shalal Hash Baz” on a large board. The typeface was in ordinary letters. That is, in a typeface that anyone could read, but there may have been some special typefaces (Ex. 32:16). The literal translation of the word is “quickly, a portion, quickly, prey” (v. 1). It is a strong image of plunder.
The prophet’s wife was also commanded to use the phrase in the name of the child she bore (v. 3). This was to remind us that the destruction of Damascus, the capital of Aram, and Samaria, the capital of the Northern Kingdom of Israel, which had been prophesied earlier, would occur soon, before the child could learn the word (7:16). In fact, Damascus in 732 BC and Samaria in 722 BC were invaded and destroyed by the Assyrians, and the momentum of the invasion extended to the southern kingdom of Judah. However, God did not allow Assyria to strike the final blow against the southern kingdom of Judah. Assyria, the invading nation that was gaining momentum, was also in God’s chains. Jerusalem, the city of God, is Immanuel, or “God is with us” (v. 8). He tells Israel that God will protect them even though the nations surrounding them have played tricks on them and betrayed them. He tells them that there is hope in God (v. 10). He says that neither Aram nor the Northern Kingdom of Israel should be feared, but that “the Lord is your fear and the Lord is your trembling” (v. 12).
2. the testimony of Isaiah’s family
However, this prophetic word of Isaiah was not accepted by Ahaz, king of the southern kingdom of Judah, or the nation (v. 14). Therefore, in verse 16, God tells them to “seal up” the words of the prophecy, that is, give them to the disciples and preserve them for the future. 17 and 18 should be called a religious declaration of the Isaiah family, like Joshua, the leader of ancient Israel, who said, “I and my house shall serve the Lord” (Joshua 24:15). It is true that the Lord said, “I and the Lord will serve the LORD. Indeed, as it says, “I and the children whom the Lord has given me,” when the three names of father and son are put together, the meaning is that “soon there will be an invasion of Assyria because of Judah’s disbelief (Maher Shalal Hash Baz),” but “those who are left by the destruction will return to God (She’ar Yashub).” Because “the Lord is salvation (Isaiah).” and the family as a whole was a testimony of God’s will.
From verse 19 onward, chapter 9:1 is a break in the prose style of the Hebrew Bible: in 734 BC Assyria occupied northern Israel, then moved south to Galilee and Gilead (9:1). Indeed, it was a move that brought terror even to the southern kingdom of Judah. Even in the face of this threat, the nation of Israel does not turn to the Word of God, but, like King Saul of old (1 Samuel 28:8), seeks the solution of a spirit medium (v. 19). But it is God Himself that they should seek (v. 20). What was required of them was the courage to stand on God’s Word and live by it. Faith is an act that requires courage. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. How many books of the Great Prophecy are there in total? (1) Four. 2) Five. 3) Twelve. (3) 12 books. The answer is (2) 5. Isaiah, Jeremiah, Lamentations, Ezekiel, and Daniel. Lamentations, although short in number of pages, is placed in the category of Great Prophecy as an adjunct to Jeremiah. Now for today’s Bible quiz. If the following prophets were to be divided by region of activity, which prophet would enter the Northern Kingdom of Israel? (1) Hosea, (2) Isaiah, (3) Micah, and the answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.