1.鍋のたとえ(1-12節)
この11章で、エゼキエルは、主の霊に連れられて、主の宮の東に面した東の門にいます。そこでエゼキエルは、25人の人たちを見ています。既に8章に「25人ばかりの人」がいたとありますが、どうやら、別のグループの人たちのようです。というのも、先の人々は祭司とレビ人でしたが、ここでは、彼らの発言からすると、政治的な指導者たちと思われるからです。彼らは言いました。「『当分、家を建てなくともよい。この都は鍋であり、われわれはその肉だ』と言っている。」(3節)その意味は、エルサレムを「鍋」とすれば自分たちはその中の「肉」で、どんな敵が襲ってこようとも、鉄の「防火鍋」の中にあれば安全だ、ということでしょう。さしずめ、エルサレムは不沈空母というわけでしょうか。
しかし、神は、そうは問屋が卸さない、勘違いしてはいけないと言います。もしたとえ話をするのなら、エルサレムは「防火鍋」ではなくて「調理鍋」だ、と言うのです。神は後の24章で、この戯言を取り上げて、さらにはっきりとご自分の考えを明らかにしておられます。24章の3節から少しお読みしましょう。「鍋を火にかけよ。…薪を増やし、火を燃え立たせ、肉をよく煮、香料を混ぜ、骨を焦がせ」また「鍋を空にして炭火にかけ、その銅を熱くして、その中の汚れを溶かし、さびがなくなるようにせよ」と(24:3-11)。神は、エルサレムを徹底的に裁かれるのです。バビロンのエルサレム攻撃は、エルサレムを聖めようとする神の意思によるものでした。
13節、エゼキエルがこのように預言している時に、ベナヤの子ベラテヤが死んだと言います。突如起こった出来事、おそらくベラテヤは、エゼキエルをあざける態度を取ったのではないでしょうか。神はベラテヤをその場で裁かれたと考えられる内容です。神のことばは、脅しでもはったりでもなく、まことなのです。神のことばの確かさを知るエゼキエルは、恐れつつ、叫ばざるを得ませんでした。もしそうなら、一体誰が、神のその怒りの前に、生きながらえるのだろうか、残されるのだろうか、と(13節)。
2.彼らの神となる
そこで本章の後半は、もう一つ、当時の民衆の間によく使われた言葉を取り上げ、その疑問に答えています。
当時、バビロンに多くのイスラエル人が捕虜として連れ去られました。そこでエルサレムに残された人々は、捕虜となって連れ去られた人々を、神の呪いと裁きをまともに受けた人々、結果神に与えられた所有の地を失った人と考えていました。彼らは主から遠く離された者たちなので、そのまま「主から遠く離れ」ていよ、この地はまさに「残された者」私たちのものだ、とあざけったのです(15節)。
しかし神はこのあざけりを取り上げて、そうではない、逆だ、連れ去られた者たちこそ残された者たちだ、と言うのです。彼らはエルサレムから遠く引き離されたとしても、主からも遠く離されたわけではない。彼らは連れ去られた地で、神と共にいた、と言うわけです(16節)。そしていずれ彼らを呼び戻されてイスラエルの地を受け継ぐだろうと言うのです(17節)。
そして本当は、戦禍を免れたか否か、エルサレムから連れ去られたか残ったか、そういうことが問題なのではない、というのが19節以降のお話でしょう。「残された者」という言い回しは、場所の問題ではなく、全く霊的な意味で使われている。つまり、いつの時代であれ、どこにあっても、霊的に神に繋がって生きている人々のことを言っています。
ですから、目先の不幸や、災難で自分が神の呪いを受けている、神の祝福を受けそこなっているなどと考えないことです。人生の幸不幸は、誰にでも平等に訪れるものでしょう。ですからたとえ今あなたの人生が、バビロン捕囚に例えられるようなもの、人々にあざけられるようなものであっても、それで終わりなのではありません。義といのちを与えられる神にしっかり繋がっているのなら、むしろあなたこそ残された者であり、最後には勝利を得る者なのです。神に硬い「石の心」ではない、柔らかい「肉の心」を与えられていて、しっかり神に応答して生きる者であるかどうかが問題です(19節)。人生いかなることがあろうとも落胆せず、神に心を向けて、神の恵みを歌いつつ歩むことです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ソロモンの神殿の至聖所の奥の壁に設置されたケルビムの像の翼の長さは、全体で何キュビトあったでしょうか?①10キュビト、②20キュビト、③30キュビト。答えは②20キュビトでした。各ケルビムの翼は5キュビト(約2.23メートル)、二つのケルビムが翼を広げて並んだ長さは20キュビトでした(約8.9メートル)。では、今日の聖書クイズです。緑柱石は、大祭司の胸当てを飾る12の宝石にも使われていますが、それは、何段目にあるものでしょうか?①1段目、②2段目、③3段目、④4段目。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 11 The Meaning of Those Who Are Left Behind (11:1-13)
1. the parable of the pots and pans (vv. 1-12)
In this chapter 11, Ezekiel, accompanied by the Spirit of the Lord, is at the eastern gate facing the east of the Temple of the Lord. There, Ezekiel sees 25 people. Already in chapter 8, we read that there were “all 25 people,” but apparently they are a different group of people. The reason is that the earlier people were priests and Levites, but here, from what they say, they seem to be political leaders. They said. “‘You need not build a house for the time being. This city is a pot, and we are its meat.'” (v.3) They probably meant that if Jerusalem was a “pot,” they were the “meat” in it, and that whatever enemies might attack them, they would be safe as long as they were inside an iron “fireproof pot. In other words, Jerusalem is an unsinkable aircraft carrier.
However, God says that this is not the case and that we should not make the mistake of thinking so. If we are to use a parable, he says, Jerusalem is not a “fireproof pot” but a “cooking pot. God takes up this nonsense later in chapter 24 and makes his thoughts even clearer: let’s read a little from verse 3 of chapter 24. Put the pot on the fire. . increase the wood, kindle the fire, boil the meat well, mix the spices, scorch the bones,” and “empty the pot and put it on the coals, and make its copper hot, so that the filth in it may melt and rust no more” (24:3-11). God will thoroughly judge Jerusalem. The Babylonian attack on Jerusalem was God’s will to sanctify Jerusalem.
Verse 13 says that while Ezekiel was prophesying this, Berathea, the son of Benaiah, died. A sudden event, perhaps Berathea took an attitude of mockery toward Ezekiel. The content of the story suggests that God judged Berathea on the spot. God’s word is not a threat or a bluff, but the truth. Knowing the certainty of God’s word, Ezekiel was compelled to cry out in fear. If so, who will live or be left before the wrath of God (v. 13)?
2. becoming their God
So the second half of this chapter answers this question by taking up another common saying among the people of that time.
At that time, many Israelites were taken captive by Babylon. The people who were left in Jerusalem there considered those who were taken away as captives as those who had received God’s curse and judgment in earnest, and as a result had lost their God-given possession of the land. He mocked them, saying that since they were separated from the Lord, they should remain “far from the Lord,” and that the land belonged to us, the very “ones left behind” (v. 15).
But God takes up the mockery and says, no, on the contrary, those who have been taken away are the ones who are left. Even though they were taken far away from Jerusalem, they were not taken far away from the Lord either. They were with God in the land from which they were taken (v. 16). And that He will eventually call them back and they will inherit the land of Israel (v. 17).
The real issue is not whether they escaped the ravages of war or not, whether they were taken from Jerusalem or remained there. The phrase “those who were left behind” is used in an entirely spiritual sense, not as a matter of location. In other words, it is referring to those who are spiritually connected to God and alive, no matter when or where they are.
Therefore, do not think that you are under God’s curse or that you are missing out on God’s blessing because of your immediate misfortune or mishap. Everyone has equal chances for happiness and misfortune in life. Therefore, even if your life is likened to the Babylonian captivity and you are mocked by people, it is not the end of your life. If you are firmly connected to the God who gives righteousness and life, then you are the one who is left, and you will be victorious in the end. The question is whether or not you have been given a soft “heart of flesh,” not a hard “heart of stone,” and whether or not you are living in response to God (v. 19). No matter what happens in life, we should not be discouraged, but walk with our hearts turned to God, singing of His grace. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. How many cubits long were the wings of the cherubim placed on the back wall of the Holy of Holies in Solomon’s Temple? (1) 10 cubits, (2) 20 cubits, and (3) 30 cubits. The answer was (2) 20 cubits. Each cherubim’s wing was 5 cubits (about 2.23 meters), and the length of the two cherubim spreading their wings side by side was 20 cubits (about 8.9 meters). Now for today’s Bible quiz. The green columnar stone is also used in the 12 jewels adorning the breastplate of the high priest, which are on what tier? (1) the first tier, (2) the second tier, (3) the third tier, and (4) the fourth tier. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.