人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書13章 指導的立場にある者の罪とさばき(13:1-24:27)

1.預言者たちへのさばきのことば

 12章では、エゼキエルを遣わし、ご自身の御計画を知らせる神を信じようとしない者たちへの神のさばきが語られていました。しかし、そのように、霊的に鈍感となり、時のしるしを感じることもない、暗い霊性の問題はどこにあるのか、と言えば、それは、霊的な光を与えるはずの宗教的指導者の問題なのです。

ここでエゼキエルは、当時の指導者たちの問題をはっきりと指摘しています。実にそれは勇気あることであり、神に顔を硬くされずにして語ることのできないものであったことでしょう(3:8)。

まずエゼキエルは言います。当時の宗教的指導者の問題は、「自分の心のままに預言する」ことでした。エゼキエルは、神に見せられた幻を、そのまま民に伝えましたが、当時の宗教的預言者はそうではありませんでした(3節)。また彼らは、人間社会とは無関係に生きる野生の狐と同じように、のらりくらりと宗教家として美味しい人生を生きるだけなのです(4節)。ですから、彼らは、民に嫌われ、迫害されることなどまっぴらごめんで、神の審判を語ろうとしませんでした。「破れ口に上って」城壁の修復をする危険な仕事、イスラエルの家の土台となる石垣を築く、そんな地味な仕事に力を貸そうとはしなかったのです(5節)。そしてむしろ、人が喜ぶようなこと、耳当たりのよいことを語っている。神はこのような宗教的な指導者を裁かないわけがないのです。

約3年以上続いたコロナ禍を通して、私たちが教えられたことは、もう一度真摯に神のことばを聞くことであったと思います。コロナ禍は、教会のデジタル化を一挙に促進しました。オンラインで、自分たちの礼拝を公開する教会が増えました。しかし教会の宣教の意図とは別に、それは礼拝者ならぬ視聴者を生み出したのです。つまり、スマホを手に、他教会の様々な礼拝を覗き見ることができるようになりました。そして、自分たちの教会がすべてではないことを知るようになったのです。それは結果的には、聖書は、本当のところ何を語っているのか、という健全な関心を高めもしたのです。

7節「主のことば」などと言っているが、わたしが語っているのではない」という現実もあることへの気づきです。平安がないのに「平安」と言って民を惑わし、「漆喰で上塗りをする」見せかけ、あるいははったりで元気づけるだけのメッセージ(11節)。そのようなメッセージに惑わされ、引っかかってはなりません。神はいずれその働きを裁かれるからです(エレミヤ23:34)。9節、エゼキエルはそのような偽預言者に対する神の裁きを明確に語ります。彼らは①神の民の交わりから除外され、②捕囚帰還の名簿からも削除され(エズラ2章、ネヘミヤ7章)、そして③捕囚の地で滅び、イスラエルには帰還できない、と(エレミヤ29:31)。これはエレミヤが語っていることとほとんど同じです。

2.女預言者たちへのさばきのことば

2-16節は、男性の預言者に対するさばきのことばでしたが、17節からは、女預言者に対するものです。旧約時代、イスラエルには女預言者と呼ばれる者たちがいました。モーセの姉ミリヤム(出エジプト15:20)、デボラ(士師4:4)、フルダ(2列王22:14)などです。エゼキエルは、彼の時代の女預言者たちを「民の娘」と呼びます。それは、彼女たちの活動があまりにも低俗、悪質なもので、預言者と口にするのも憚られたためでしょう。実際、それは、異教の巫女的な、まやかし的な占いであったとされています。問題は、彼女たちが、人心の不安につけこみ、宗教を利得の手段としたことです(19節)。そして、彼女たちは、先の預言者たちが、神の意図に反したことをしたように、正しい人の心を悲しませ、悪者を力づけるようにしたのです(22節)。

神はこうした女預言者にも、報復を明言されます。神は①彼女たちの働きを止めさせ、②ご自分の民を、彼女たちの手から救い出されます。それによって、神が確かに生きておられることを人々は悟ることになる、と。

キリスト教会は、明らかにそれとわかる異端を問題にし、騒ぐ以上に、実は、こうした微妙なプチ偽預言者というべき活動に注意すべきでしょう。神のことばを語っているようでそうではない、安易な慰めと励ましを語ることばに要注意です。牧師、伝道師のみならず、教会学校教師や指導的立場に立つ信徒も、自分の働きが本当にエゼキエルのように、神に見せられたものを語っているのか、聖書を純粋に語り「破れ口に上り、石垣を築く」働きとなっているのか、吟味したいところです。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。エゼキエルが、バビロンに連れていかれたのは第何回の捕囚の時であったでしょうか?①1回目、②2回目、③3回目。答えは②2回目です。BC605年1回目の捕囚の際にダニエルが、BC597年、第二回捕囚の時にエゼキエルが連れ去られています。その後、エルサレムが陥落(BC587年)した時の捕囚は、第三回となります。では、今日の聖書クイズです。エゼキエルの同時代の預言者ではない人は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③ダニエル。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 13: Sin and Judgment of Those in Leadership Positions (13:1-24:27)

1. words of judgment against the prophets

 Chapter 12 spoke of God’s judgment on those who refused to believe in Him who sent Ezekiel to make known His plan. But where is the problem of such a dark spirituality, which has become spiritually insensitive and does not feel the signs of the times, is the problem of the religious leaders who are supposed to give spiritual light.

Here Ezekiel clearly points out the problem with the leaders of his day. Indeed, it would have been a courageous thing to do, something that could not be said without hardening one’s face to God (3:8).

First, Ezekiel says. The problem with religious leaders of the time was that they “prophesied according to their own hearts. Ezekiel passed on to the people exactly the visions that God showed him, but the religious prophets of his day did not (v. 3). And they would only live their delicious lives as religious people in a carefree manner, just like wild foxes who live independently of human society (v. 4). Therefore, they did not want to speak of God’s judgment because they did not want to be hated and persecuted by the people. They did not want to “go up to the breach” to help with the dangerous work of repairing the walls, or the humble work of building the stone walls that would be the foundation of the house of Israel (v. 5). Rather, he speaks of things that people would enjoy, things that would be pleasing to their ears. How could God not judge such religious leaders?

I believe that what we were taught through the Corona Disaster, which lasted for almost three years or more, was to listen to the Word of God sincerely once again. The Corona Disaster has brought about the digitization of the church in one fell swoop. More and more churches have gone online and made their services public. But apart from the missionary intent of the churches, it created an audience, not worshipers. In other words, with smartphones in hand, they can now peek into the various worship services of other churches. And they came to know that their church was not all there was. It also resulted in a healthy interest in what the Bible really says.

Verse 7: “The Lord says, ‘The word of the Lord,’ etc., but I am not speaking,” is a realization that there is also a reality. The message is a message that only deceives the people by saying “peace” when there is no peace, and “plasters over it” with pretense or bluffs to cheer them up (v. 11). Do not be deceived and fall for such messages. For God will eventually judge their works (Jeremiah 23:34). v. 9, Ezekiel clearly speaks of God’s judgment against such false prophets. They will (1) be excluded from the fellowship of God’s people, (2) be removed from the list of those returning from captivity (Ezra 2; Nehemiah 7), and (3) perish in the land of captivity and not return to Israel (Jeremiah 29:31). This is almost identical to what Jeremiah tells us.

2. words of judgment against female prophets

Verses 2-16 were words of judgment against male prophets. In Old Testament times, there were women prophets in Israel. In the Old Testament period, Israel had female prophets such as Miriam, Moses’ sister (Ex. 15:20), Deborah (Judges 4:4), and Huldah (2 Kings 22:14). Ezekiel calls the female prophets of his time “daughters of the people. This is probably because their activities were so vulgar and vicious that he was afraid to even mention them as prophets. In fact, it is said that they were pagan priestesses, divining deceitfully. The problem is that they took advantage of the insecurity of the human heart and used religion as a means of gain (v. 19). And they did what the earlier prophets had done against God’s intention, grieving the hearts of the righteous and empowering the wicked (v. 22).

God also makes clear His vengeance on these women prophets. God will (1) put a stop to their works and (2) deliver His people from their hands. God will deliver His people from their hands, so that they will realize that God is indeed alive.

The Christian church, more than making a fuss over obviously recognizable heresies, should actually be wary of such subtle petit false prophet activities. Beware of words of easy comfort and encouragement that seem to speak the Word of God but do not. Not only pastors and evangelists, but also church school teachers and lay people in leadership positions should examine whether they are really speaking what God has shown them, as Ezekiel did, or whether they are genuinely speaking the Bible and “going up to the mouth of the broken stone and building a stone wall.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. At what time was Ezekiel taken to Babylon? (1) The first time, (2) the second time, and (3) the third time. The answer is (2) the second time: Daniel was taken during the first captivity in 605 BC, and Ezekiel was taken during the second captivity in 597 BC. Later, when Jerusalem fell (587 BC), it was the third captivity. Now for today’s Bible quiz. Who is a non-prophet contemporary of Ezekiel? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, and (3) Daniel. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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