人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書18章 個人の責任の原則(18:1-32)

1.神の呪いは、引き継がれない

 2節「父が酸いぶどうを食べると、子どもの歯が浮く」とは面白い言い伝えですが、当時は、よく口にされたフレーズのようです。エレミヤもこれを取り上げています(エレミヤ31:29)。日本のことわざでは、ちょうど「親の因果が子に報いる」に相当するものでしょう。当時、神の審判を受けて捕囚の身となり、バビロンに捕虜として連れて来られたのは先祖たちの罪のためで、自分たちの問題ではないのだ、というわけです(出エジプト20:5)。

しかし、神はその考えを否定します。すべての人は、それぞれ神ご自身に責任があるのだ、と言います。つまり9節、正しいことを行う人は、その正しい報いを受けるのであるし、13節、罪を犯した人は、その罪の報いを受ける、と。

エゼキエルは、さらに具体的に説明します。10節、正しい人の子ども、つまり二代目が無法者ならば、父親とは関係なく、その罪の責任はその二代目が問われることになる、と。さらに14節、正しい人の孫、三代目が、二代目の悪に倣わず正しい生き方をするならば、彼は二代目に向けられた神の呪いを継承せず、彼自身の正しさの報いを受けると言います。つまり、人はそれぞれ、自分の生き方の報いを神に受けるのであって、神の呪いが、父や母から受け継いだり、次の世代に継承されたりすることはありません。聖書の言葉を信じる信仰の世界に「親の因果が子に報いる」というルールはないのです。罪を犯した者がその報いを受けるのです。(20節)。

当時の人々にとって、この説明は、従順な王ヨタム(2歴代27章)、不従順で邪悪な息子アハズ(2歴代28章)、従順で改革者となった孫ヒゼキヤ(2歴代29-32章)といった、王家の歴史にも明らかにされていたことでした。

2.悪者に対する福音

このように、親子3代の例をあげて、個人に対する神の裁きの原則が語られた後で、エゼキエルは、21節後半から、悪者に対する福音を語ります。悪者は悪者としての報いを受ける、これが原則です。しかし、悪者であっても、自分の非を悟り、罪を悔い改め、正しい人となって公議と正義を行うなら、彼は必ず生きて死ぬことはない、と言います。彼はその正しさのために生きるのです。逆に24節、正しい人が、その正しさを捨てて、神への反逆を重ねるのならば、彼は生きることができない、と言います。常に神は、個人に責任を問われるわけですから、その最終的な結果は個人の在り方次第だということに気づかなければなりません。人にとって、先祖の罪など関係はないし、自分の過去も、今のあり様次第では問題にならないのです。神は、罪人の過去よりも、これからを問題にされているからです。

イエスの弟子たちが、ある盲人の前で、この人が盲目に生まれついたのは、この人が罪を犯したからか、それとも先祖が罪を犯したからか、とイエスに尋ねたことがあります(ヨハネ9章)。それは当時の学者たちの間では、なかなか議論の決着のつきにくい問題でした。しかしイエスは、そこに「神の栄光が現れるためである」というもう一つの考え方があることを示されました。つまり、神が見ておられるのは、その人の過去の罪でも、先祖の罪でもなく、今、その人がどう生きたいと思っているか、願っているかであり、その人自身の決断に、神は心を動かしてくださるというわけです。

32節、神は、「誰も死ぬことを喜ばない」と言います。むしろ、31節、あなたが悔いている背きも恥も放り出せ、そして新しい心と新しい霊を得よ、と言います。大切なのは、このように新しい人生へ踏み出すチャンスを与えられようとしている神を認めて、その神とともに新しい人生へと踏み出すことなのでしょう。多くの教会ではクリスマスも終わり、年末の準備となっていることでしょう。新しい年、どのように生きるか、神はその心を見ておられる。そして私たちを支え祝されようとしておられる。この神の温かいお心に励まされて、もう何十年も心の片隅に置きっぱなしのお荷物を思い切って捨て去って、つまり過去の罪に囚われた心を捨て去り、様々なしがらみを、まとめあげて、捨て去り、新しい年は新しい人生を進んでいく、そのような決意をさせていただきましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。ユダ南王国末期の王、エホヤキンは、エレミヤ書では何と呼ばれているでしょうか?①エコニヤ、②エコヌヤ、③エホヤキム答えは②エコヌヤでした(エレミヤ22:24、28、37:1)。ちなみに、マタイはエコニヤ(マタイ1:11、12)と呼んでいます。エホヤキムは、父の名前です。では、今日の聖書クイズです。ヨシヤ王の死後、エジプトのパロ・ネコによって王位につけられたヨシヤの子は次の誰でしょうか。①エホヤキム、②エホヤキン、③エホアハズ。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 18 Principles of Personal Responsibility (18:1-32)

1. the curse of God is not passed on

Verse 2: “When a father eats sour grapes, his children’s teeth float” is an interesting saying, but it seems to have been a commonly uttered phrase in those days. Jeremiah also addresses this (Jeremiah 31:29). In Japanese proverb, it is equivalent to “the cause and effect of parents will repay their children. In those days, the people of the land were taken into captivity after God’s judgment and brought to Babylon as captives because of the sins of their forefathers, not because of their own problems (Ex. 20:5).

But God rejects that idea, saying in verse 4, “Behold, I am the LORD your God. All souls are mine. So, everyone is accountable to God Himself, v. 13, and the wages of sin is due to the one who has sinned. Therefore, he says, verse 9, the one who does what is right will receive his righteous reward.

Ezekiel goes on to be more specific: verse 10, if the righteous man’s child, the second generation, is a lawless one, then that second generation will be held accountable for his sins, regardless of his father. Verse 14 further says that if the grandson of the righteous man, the third generation, lives a righteous life, not following the second generation’s evil, he will not inherit God’s curse directed at the second generation, but will be rewarded for his own righteousness. In other words, each person receives God’s reward for his own way of life, and God’s curse is not inherited from his father or mother or passed on to the next generation. God affirms that I do not accept the rule that “the cause and effect of parents will be repaid to their children,” and that those who sin will receive their retribution. (v. 20).

For the people of the time, this explanation was evident in the history of the royal families: the obedient king Jotham (2 Chronicles 27), his disobedient and wicked son Ahaz (2 Chronicles 28), and his obedient and reformed grandson Hezekiah (2 Chronicles 29-32).

2. the gospel against the wicked

After having discussed the principle of God’s judgment on individuals through the examples of three generations of parents and children, Ezekiel begins the second half of verse 21 with the gospel for the wicked. The wicked will be rewarded as the wicked, this is the principle. But he says that even the wicked, if he realizes his wrongdoing, repents of his sins, and becomes a righteous man and does righteousness and justice, he will surely live and not die. He will live because of his righteousness. Conversely, verse 24 says that if a righteous person abandons his righteousness and commits more rebellion against God, he will not live. Since God always holds the individual accountable, we must realize that the ultimate result depends on the way the individual is. For a person, the sins of his ancestors are irrelevant, and his past does not matter, depending on how he is now. God is more concerned with the future than with the sinner’s past.

Jesus’ disciples once asked Jesus, in the presence of a blind man, whether this man was born blind because he had sinned or because his ancestors had sinned (John 9). That was a difficult question to settle in debate among the scholars of the time. But Jesus showed that there was another way of thinking about it: that it was for the glory of God to appear. In other words, God is not looking at a person’s past sins or the sins of his or her ancestors, but at how the person wants to live and desires to live now, and God will be moved by the person’s own decision.

Verse 32, God says that He takes no pleasure in anyone dying. Rather, he says, verse 31, throw off the disobedience and shame you are repenting of, and you will have a new heart and a new spirit. The important thing is to recognize the God who is about to give you this chance to step out into a new life, and to step out into a new life with Him. In many churches, Christmas is over and people are preparing for the end of the year. How we live in the new year. God is watching our hearts and wants to support and celebrate us. Encouraged by the warmth of God’s heart, let us resolve to throw away the baggage that has been left in a corner of our hearts for decades, that is, let us throw away the hearts that have been trapped by past sins, let us gather up our various ties, throw them away, and move forward with a new life in the new year. Let us make such a resolution to move forward with a new life in the new year.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. What is Jehoiachin, king of the late Southern Kingdom of Judah, called in the book of Jeremiah? (1) Econoniah, (2) Economiah, (3) JehoiakimThe answer was (2) Economiah (Jeremiah 22:24, 28, 37:1). Incidentally, Matthew calls it ekoniya (Matthew 1:11, 12). Jehoiakim is his father’s name. Now for today’s Bible quiz. After the death of King Josiah, who of the following sons of Josiah was put on the throne by Pharaoh Neco of Egypt? (1) Jehoiakim, (2) Jehoiachin, and (3) Jehoahaz. The answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day today.

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