1.野獣と化した人々
これまでずっと散文形式でつづられてきたエゼキエル書、なぜかこの19章は、詩文形式で、独立した哀歌となっています。エルサレムの滅亡について、二つのたとえによって悲しみが綴られています。解釈のポイントは、それぞれが何をたとえているのかを理解することでしょう。
第一のたとえですが(19:1-9)、まずその登場人物、配役を理解しておきましょう。まず「雌獅子」、例えられているのはユダ南王国です。「子獅子」はその王たちです。そして第一の子獅子はBC609年に王となったエホアハズ(2列王23:30b-34)、第二の子獅子はその後の王様たちになります。また、「雄獅子」は、ユダの国を囲む近隣諸国の諸王たちのことです。
エホアハズは、23歳で王位につきました。その統治期間はわずか3ヶ月。しかしそれはまさに3節、「獲物をかみ裂くことを習い、人を食い滅ぼす」ような統治でした。そのように主の目の前に悪を行った(2列王23:32)彼は、エジプトの王ファラオ・ネコによって捕らえられ、BC608年エジプトに移されました(2列王23:31-25)(4節)。そこでユダ南王国は、次の王を立てたと言います。しかし、それを誰と理解するのかが微妙なところです。実際の所、その後の王様は、順にエホアハズの兄弟エルヤキム(エホヤキム)(2歴代36:6)、その子エホヤキン(2列王24:8-16)、そしてその兄弟のゼデキヤ(2列王25:6-7)となり、皆バビロンに連行されました。この内の誰かになるのですが、ここが詩文形式でイメージを揃える形になっていると理解すれば、同じようにBC598年末から3か月王位についたエホヤキンと考えるのが打倒かもしれません(2列王24:8-17)。ともあれ印象的なのは、王様たちが野獣に例えられていて、これらを攻め上った者たちが人間に例えられているところです。神の目から見れば、彼らのやることなすこと野蛮で、人間以下であり、滅ぼされるのもやむなしというわけです。確かに人間の罪と堕落の状況は、そのようなものでしょう。これが創造の冠である人間社会と見なすには、本当に苦しいものがあったというわけです。
2.南王国の終焉
次に10節から第二のたとえが始まります(19:10-14)。それは、ユダ南王国最後の王の運命を語っています。10節「水のほとりに植えられたぶどうの木」は、明らかにユダ南王国のこと、その「強い枝」は、ゼデキヤのことです。1-9節がこれまでの王たち、こちらは今の王について、しかもその行く末について語っています。12節「東風」は、主に5月と10月に砂漠から吹いて来て植物を枯らす熱風で、神のさばきによくたとえられるものです(イザヤ27:8、エレミヤ4:11-12)。ここでは、それが吹いて来る方角「荒野と砂漠」(13節)によってバビロンの侵略が象徴的に語られています。実際12節はネブカドネツァルによるエルサレム攻撃を、13節はバビロン捕囚を意味しています。ゼデキヤがバビロンに反逆したため、ゼデキヤの子は皆殺され(2列王25:7)、まさに14節、「火がその枝から出て、その若枝と実を焼き尽くした。もう、それには、王の杖となる強い枝がなくなった」という状況が生じるのです。つまりイスラエルの国の歴史は終了です。そこで14節「悲しみの歌、哀歌」が詠われるのです。
ただ、先にイスラエルは、人間以下の野獣に成り下がったと言いましたが、それでもイスラエルは、神に完全に見捨てられたわけではありません。神の契約と愛は変わらず、バビロンに捕らえ移されたエホヤキン(マタイ1:11ではエコニヤ)によって、イスラエルの歴史は続き、やがてエルサレムが再建されるのです。しばしば人は神の裁きを嘆きますが、なぜ裁かれる結果になったのか、人間以下となってしまった自らの現実を悟ることができないでいるのではないでしょうか?自分が受けた被害は強く意識しますが、自分の現実をよく理解しようとはしない。しかし、人間以下に成り下がっている自分に気づき、深い悔い改めのもとに、主の御霊の聖めを受けて、新しい人生に踏み出す、これが回復の一歩なのです。では今日も良き一日であるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ヨシヤ王の死後、エジプトのファラオ・ネコによって王位につけられたヨシヤの子は次の誰でしょうか。①エホヤキム、②エホヤキン、③エホアハズ。答えは①エホヤキムでした。彼の元の名は、エルヤキムで、パロ・ネコによって改名されました(2列王23:34)。エホアハズは、エホヤキムの前にヨシヤの王位を継承し、パロ・ネコによって廃位された異母兄弟の王で、エホヤキンは、エホヤキムの子です。では、今日の聖書クイズです。シロッコ風、あるいは東風とも呼ばれる熱風の最多発期はいつ頃でしょうか?①1月~4月、②5月~10月、③11月から12月。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 19: A Lament for Monarchs
1. people turned into wild beasts
The book of Ezekiel has always been written in prose form, but for some reason, this 19th chapter, in verse form, is an independent lament. The destruction of Jerusalem is described in two parables. The point of interpretation is to understand what each parable is about.
In the first parable (19:1-9), we should first understand its characters and cast. First, the “lioness” is the southern kingdom of Judah. The “lion cubs” are the kings. The first lioness is Jehoahaz, who became king in 609 BC (2 Kings 23:30b-34), and the second lionesses are the kings who followed. The “male lions” are also the kings of the neighboring nations surrounding the nation of Judah.
Jehoahaz ascended the throne at the age of 23. His reign lasted only three months. But it was a reign exactly like that of verse 3, “He learned to chew up his prey and devour men. Having thus done evil in the sight of the Lord (2 Kings 23:32), he was captured by Pharaoh Neco, king of Egypt, and transferred to Egypt in 608 BC (2 Kings 23:31-25) (v. 4). There, the Southern Kingdom of Judah says, they established the next king. Who we understand it to be, however, is a delicate matter. In fact, the subsequent kings, in order, were Jehoahaz’s brother El-jakim (Jehoiakim) (2 Chronicles 36:6), his son Jehoiachin (2 Kings 24:8-16), and his brother Zedekiah (2 Kings 25:6-7), all taken to Babylon. It could be any one of them, but if we understand that this is a form of matching images in verse form, we may be struck by the idea of Jehoiachin, who was also on the throne for three months from the end of 598 BC (2 Kings 24:8-17). At any rate, what is striking is that the kings are compared to wild beasts, and those who attacked these are compared to men. In God’s eyes, they were barbaric, subhuman, and deserved to be destroyed. Such is the state of human sin and depravity. It was truly painful to see this as the crown of creation, human society.
2. the end of the southern kingdom
The second parable then begins in verse 10 (19:10-14). It speaks of the fate of the last king of the southern kingdom of Judah. v. 10, “the vine planted by the waters,” clearly refers to the southern kingdom of Judah, and its “strong branch” to Zedekiah. vv. 1-9 speaks of the previous kings, and this one of the current king and his fate. v. 12 “The east wind The “east wind” is a hot wind that blows mainly from the desert in May and October and withers plants, and is often compared to the judgment of God (Isaiah 27:8; Jeremiah 4:11-12). Here, the Babylonian invasion is symbolically described by the direction from which it blows, “the wilderness and the desert” (v. 13). In fact, verse 12 refers to Nebuchadnezzar’s attack on Jerusalem, while verse 13 refers to the Babylonian captivity. Because of Zedekiah’s rebellion against Babylon, all of Zedekiah’s sons were killed (2 Kings 25:7), and in the very verse 14, “Fire went out from his branches and consumed his young branches and his fruit. A situation arises in which “there is no more strong branch for it to be the king’s staff. In other words, the history of the nation of Israel is finished. That is where verse 14, “A song of sorrow, a lament” is composed.
However, although I said earlier that Israel has become a subhuman beast, Israel has not been completely abandoned by God. God’s covenant and love remain the same, and Israel’s history will continue with Jehoiachin (Ekoniah in Matthew 1:11), who was captured and transferred to Babylon, and Jerusalem will eventually be rebuilt. Often people lament God’s judgment, but are they unable to realize the reality of their own subhuman condition and why they were judged? They are keenly aware of the damage they have suffered, but they do not seek to understand their own reality well. However, realizing that you have become subhuman and stepping out into a new life under deep repentance and sanctification of the Spirit of the Lord, this is the first step toward recovery. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. After the death of King Josiah, who was the son of Josiah who was put on the throne by Pharaoh Neco of Egypt? (1) Jehoiakim, (2) Jehoiachin, and (3) Jehoahaz. The answer was (1) Jehoiakim. His original name was El-Yakim, renamed by Pharaoh Neco (2 Kings 23:34). Jehoahaz was a half-brother king who succeeded to the throne of Josiah before Jehoiakim and was dethroned by Pharaoh Neco; Jehoiachin was the son of Jehoiakim. Now for today’s Bible quiz. When is the most frequent season for hot winds, also known as sirocco winds or east winds? (1) January through April, (2) May through October, and (3) November through December. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.