人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書21章 火と剣によるさばき(20:45-21:32)

1.森の火事のたとえ

ヘブル語の原語の聖書を読むと、20章は45節で終わっていて、そこから次の21章となっています。確かに、意味段落で区切っていくと、20:45-21:32が一区切りとなり、21章は、20章の後半(45-49節)で語られたネゲブの森の火事のたとえを説明しているのです。その説明は、三つの預言からなっています(8-17、18-27、28-32)。

語られていることは、神の裁きの火が「南から北まで」(20:47、21:4)焼き尽くす、つまりイスラエルの全土に及ぶことです。ですから、三つの説明の前に、21:1-7で、同じことを別の言い方で繰り返しています。つまり20章で「神の火」と語られた神の裁きは、は21章では「神の剣」と言いかえられています。

そしてエゼキエルは、まずその裁きのために「腰が砕けるほど激しくうめけ」(6節)と命じられるのです。口語訳は「心砕けるまでに嘆き」、新共同訳は、「腰をよろめかし、苦しみ呻け」です。これもまた行動預言、パフォーマンスによる預言の一つですから、エゼキエルが実際にどのように演じたのかは、興味深いところですが、神の裁きの火は、激しく深い悲しみの火であることを、熱演したことに間違いはありません。

ところで日本語の新改訳聖書では、9節から17節は、鉤括弧でくくられています。それは、この個所が散文体ではなく詩文体だからです。しかし実際の所、詩文体として形が整っているのは、最初の2行(9、10節)だけで、後半は、写本上の本文の痛みが激しく、復元が十分ではなく、解釈も困難であるとされているところです。このようなヘブル語聖書のそのものの状態を理解すると、聖書は、神の救いを語り伝える書でありながらも、何千年もの歴史の中で、その復元が一部難しい摩耗した部分のある古書なのだ、と改めて思うところがあります。けれどもそれは、神への信仰を揺るがせるほどの摩耗ではありません。実際にこの個所に関して言えば、文脈から言われていることは十分理解できるからです。聖書には、確かに一部、民数記3章に見られるようなレビ人の人数の合計が矛盾しているところもありますし、この個所もそうですが、本文が摩耗している部分もあります。けれどもそれは、神の救いのメッセージを伝える「誤り無き神のことば」であることを否定するほどのものではありません。近年「誤り無き神のことば」という表現には、無知頑迷な根本主義者のようなイメージがあるとし、その使用を嫌う方々もおられますが、私はあえて、牧会的な配慮から使いたいと思っております。

2.籤は神の決定による

さて19節、第二の説明が始まります。「二つの道を備えよ。その二つの道はともに一つの国から出るようにし、町に向かう道の始まりにそれぞれの道しるべを刻みつけよ」(19節)。バビロンが南下してくる道には、エルサレムとアラム、二つの方面に分かれる地点がありました。ラバは今日のヨルダンのアンマンです。ネブカドネツァルは、その分岐点で、エルサレムかラバのどちらを先に攻めるか占いをしたわけです。21節「彼は矢を降り混ぜ、テラフィムに伺いを立てて、肝を調べる」。当時は、矢筒に人や場所の名前を記した矢を入れ、降り混ぜて、どれか一つの矢を抜き取る方法で占いました。テラフィムは、小さな人間の形をした、先祖の神々を象徴する像であったとされ、おそらく死者からの託宣を聞く手段として用いられたのでしょう(創世記31:19、30)。そして最後に、犠牲動物の肝臓または内臓の色や形を調べました。こうした占いの方法によって、攻撃目標を決めたわけです。しかしそれは神が意思されたとおりの決断でした。

最後の説明は、28節からです。ここでは、エルサレムの戦禍が周囲にも及ぶことが語られます。つまり、エルサレム滅亡の際に、傍観してエルサレムを見捨てたアンモン人にも、神の剣が及ぶと語られます(28-32節)。バビロンの攻撃は、南から北へ、イスラエル全土に、さらにその周囲を舐めつくす火、打ち滅ぼす剣となったのです。

大切なのは、バビロンの徹底した攻撃も、バビロンが攻撃目標を決めた籤も、アンモンへの戦禍の拡大も皆が、神が意思されたことであったということです。神を侮り、敵にすることの恐ろしさがある、ということでしょう。神を恐れ、神が何と語っておられるのかに心を向けて、人生を歩んでまいりたいものです。では今日も良き一日であるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。ネゲブ地方の北端は、どこになるでしょうか?①ガザからベエル・シェバを通り死海に至る線、②エジプト川からエラテに至る線、③キション川からヨルダン川に至る線。答えは、①ガザからベエル・シェバを通り死海に至る線でした。南端は、エジプト川からエラテに至る線、そして、東は、死海からアカバ湾のエラテに至る線で、逆三角形をなした地帯を言います。では、今日の聖書クイズです。アンモン人の都市ラバの滅亡を預言した預言者は誰でしょうか?①ミカ、②アモス、③ホセア。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 21: Judgment by Fire and Sword (20:45-21:32)

1. the parable of the fire in the forest

In the original Hebrew Bible, chapter 20 ends at verse 45, which is followed by chapter 21. Indeed, if we separate the chapters by semantic paragraphs, 20:45-21:32 is a break, and chapter 21 explains the parable of the fire in the forest of Negev, which was told in the latter half of chapter 20 (vv. 45-49). The explanation consists of three prophecies (8-17, 18-27, 28-32).

What is spoken of is that the fire of God’s judgment will consume “from south to north” (20:47, 21:4), that is, the whole land of Israel. Thus, before the three explanations, the same thing is repeated in a different way in 21:1-7. The judgment of God, spoken of as “the fire of God” in chapter 20, is paraphrased as “the sword of God” in chapter 21.

Ezekiel is first commanded to “groan so violently that your loins will be shattered” (v. 6) for the purpose of judgment. The colloquial translation is “mourn until your heart breaks,” and the New Common Translation is “stagger in your loins and groan in pain. Since this is also an action prophecy, a prophecy by performance, it will be interesting to see how Ezekiel actually performed it, but there is no doubt that he passionately demonstrated that the fire of God’s judgment is a fire of intense and deep sorrow.

By the way, in the Shinkai-yaku Japanese Bible, verses 9 through 17 are bracketed. This is because these verses are not in prose but in verse form. In fact, however, only the first two lines (vv. 9 and 10) are in poetic form, while the rest of the text has been damaged so much in the manuscripts that it has not been fully restored and is difficult to interpret. Understanding the condition of the Hebrew Bible as it is, one is reminded that the Bible is a book that speaks of God’s salvation, but that it is an ancient book with worn parts that have been difficult to restore over thousands of years of history. But it is not so worn that it shakes one’s faith in God. In fact, in this particular passage, the context is clear enough to understand what is being said. There are certainly places in the Bible where the total number of Levites is inconsistent, such as in Numbers 3, and there are also places where the text is worn, such as in this passage. But that is not enough to deny that it is the “inerrant Word of God” that carries the message of God’s salvation. In recent years, some people have disliked the use of the phrase “the infallible Word of God” because of the image of ignorant fundamentalists, but I would like to use it out of pastoral consideration.

2. lots are determined by God

Now verse 19, the second explanation begins. Prepare two ways, and both of them will be from one nation. Let the two ways both go out from one country, and inscribe each waymark at the beginning of the road to the city” (v. 19). The road southward from Babylon had a point of division into two directions, Jerusalem and Aram. Rabbah is today’s Amman in Jordan. At the fork, Nebuchadnezzar divined whether he would attack Jerusalem or Rabbah first. v. 21 “He mixes down his arrows and inquires of the teraphim to examine their livers. In those days, divination was done by placing arrows with the names of people and places in an arrow tube, mixing them down, and pulling out any one of the arrows. The teraphim were statues in the form of small human figures, symbolizing the gods of the ancestors, and were probably used as a means of hearing oracles from the dead (Gen. 31:19, 30). Finally, the color and shape of the liver or internal organs of the sacrificial animal were examined. This method of divination was used to determine the target of the attack. But it was God’s will that the decision be made.

The final explanation begins in verse 28. Here we are told that the ravages of war in Jerusalem will extend to the surrounding area. In other words, we are told that God’s sword will extend to the Ammonites, who stood by and abandoned Jerusalem at the time of its destruction (vv. 28-32). The Babylonian attack became a licking fire and a smiting sword that licked up and destroyed all of Israel, from the south to the north and even around it.

What is important to note is that Babylon’s thorough attack, the lots by which Babylon targeted its attackers, and the spread of the war to Ammon were all God’s will. It must be said that there is a fear of underestimating God and making Him your enemy. Let us live our lives with the fear of God and with our hearts focused on what God is saying to us. I pray that you have a good day today.

<Quiz Corner     

First, yesterday’s quiz. Where is the northern end of the Negev region? (1) The line from Gaza to the Dead Sea through Beersheba, (2) the line from the Egyptian side to Elate, and (3) the line from the Kishon River to the Jordan River. The answer was (1) a line from Gaza through Beersheba to the Dead Sea. The southern end is the line from the Egyptian side to Elate, and the eastern end is the line from the Dead Sea to Elate in the Gulf of Aqaba, forming an inverted triangle. Now for today’s Bible quiz. Which prophet prophesied the destruction of the Ammonite city of Rabbah? (1) Micah, (2) Amos, and (3) Hosea. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.

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