人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書22章 破れ口に立つ(22:1-31) 

1.エルサレムの罪の告発

 エゼキエルは、「次のような主のことばが私にあった」同じフレーズを繰り返しながら(1節、17節、23節)、三つのメッセージを伝えています。それは、先の章、21章で述べた神の裁きがなぜ下されたのかを説明するものです。一体何が問題であったのか。2節、神は「忌み嫌うべきわざを残らず告げ知らせ」(2節)とエゼキエルに命じ、イスラエルが神に犯した罪を具体的に述べていくのです。

一つにそれは「血を流した」と繰り返されています。それは実際に、凶器で人のいのちを殺めるということよりも、象徴的な意味で使われているのでしょう。つまり、人の悪口を言い、人の評判を落とさせること、脅迫的なことを言い心を抑圧し、望みを奪うこと、人を虐げ、犬猫のように扱い人を卑しめること、それは、人を殺すことと変わりはありません(12節)。また偶像を造り、神を聖とせず、神の与えられた安息を大事にしようとしないなら、これも神を否定し、殺す行為と同じです(8節)。先にエゼキエルは、安息日は「しるし」であると語りましたが(20:12)、当時は、その気配もなかったのでしょう。

以前、イスラエルに旅をした時、ちょうど安息日が始まる前にエルサレムに到着したことがありました。旧市街に近い目抜き通りで昼食を食べ、外に出て歩き始めると、なんと、バタバタとお店のシャッターが閉まり始めました。そして、午後3時頃には、人はおろか犬猫の姿もなく、風が通り抜けるだけの通りになったのです。逆にユダヤ人の会堂には、たくさんの人が集まり、夜は家族と晩餐、主が与えられた安息の日を楽しむのです。なるほど、これが彼らの「しるし」かと思わされた光景です。

しかしながら、キリスト者においても、それはしるしのはずです。キリスト者も、安息を守る者、日曜日に神を礼拝する民です。もちろん、頑なに守るべきものは「日」ではなく「安息」です。「本日安息日につき閉店」と看板を掲げ、店のシャッターを閉め、教会へ出かけ、神の安息を味わうことを最大の喜びとする。それがキリスト教会のしるしであり、宣教そのものです。

16節は、第三版と2017では、大きく訳が修正されたところです。つまりヘブル語聖書のギリシャ語訳(七十人訳)よりの訳から、ヘブル語聖書の直訳になった部分です。あくまでも裁きを伝える文脈と読むか、七十人訳よりに、回復をほのめかす内容と読むかですが、文脈は裁きを伝えていると読むものなのでしょう。

2.探し求める神

ともあれ、神と人の血を流したイスラエルは、神の目から全く役にたたない者となったことが指摘されます。古代において、銀は、鉛の鉱石である方鉛鉱という鉱石を溶融し、酸化する方法で製錬したと言われます。エルサレムにいる人々を、神はその方鉛鉱にたとえているのです。大事な点は、神の裁きがただ怒りをぶちまけるものではなく、聖めること、精錬を目的とするものであったことです。しかし集めて溶かされたものは、青銅、鉄、鉛、すず、全く銀とはなりえない、金かす、がらくたの金属であった、ということでしょう(17-22節)。

そこで23節、第三のメッセージは、このような事態における預言者と祭司、つまり宗教的指導者の責任が大きいことを伝えます。預言者たちは、指導者におもねり、その時代に向かって神のことばを正しく語ろうとしませんでした。彼らによってイザヤやエレミヤの活動は否定され、世に光を与えるはずの神のことばが踏みにじられました。結果王も民も振り回されて第一、第二のメッセージで語られたような事態が生じたわけです(25節)。 

祭司たちも、律法によって善悪の区別を教えず、安息日を大事にせず、神の民の「しるし」を失わせていました(26節)。神の関心は単なる人の良し悪しではなく、指導者の姿勢です。このような危機の時代にあって神は、ご自身の怒りに対して盾となる壁を築き、破れ口に立つ者を探し求めたが見つからなかった、と言います(30節)。13章の宗教的指導者への裁きのメッセージが思い起こされます。口先だけの指導者たち、陰なる地味な奉仕を厭い、宗教的な体裁をつくろう指導者たち。かつてソドムとゴモラの町のために、神に近づき、語り、熱心にとりなしをしたアブラハムのような人物は見つからなかった、というわけです。とりなしの祈りを中心とする祈り会を大事にする者が、神に探されているのです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>      

最初に、昨日のクイズです。アンモン人の都市ラバの滅亡を預言した預言者は誰でしょうか?①ミカ、②アモス、③ホセア。答えは②アモスでした。(アモス1:14)。ちなみに、エゼキエルの他、エレミヤもラバの滅亡を預言しています(エレミヤ49:2-4)。では、今日の聖書クイズです。幕屋や神殿の器具で、銀が使われたものはどれでしょうか?①洗盤、②牛の台座を持った海、③燭台。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 22 Standing at the Breach (22:1-31) 

1. the accusation of Jerusalem’s sin

 Ezekiel repeats the same phrase “the following word of the Lord came to me” (vv. 1, 17, 23), conveying three messages. It explains why God’s judgments described in the previous chapter, chapter 21, were rendered. In verse 2, God commands Ezekiel to “proclaim every abominable deed” (v. 2), specifically describing Israel’s sin against God.

For one it is repeated that “blood was shed. It is probably used more in a symbolic sense than in the actual killing of human life with a deadly weapon. That is, to speak evil of others, to bring them into disrepute, to say threatening things, to oppress their hearts, to deprive them of hope, to mistreat them, to treat them like cats and dogs, and to despise them, is no different from killing them (v. 12). And if you make idols, and do not sanctify God, and do not cherish the rest that God has given you, this too is the same as denying God and killing (v. 8). Earlier, Ezekiel spoke of the Sabbath as a “sign” (20:12), but there was probably no sign of it at the time.

On a previous trip to Israel, I arrived in Jerusalem just before the Sabbath began. We had lunch on a main street near the Old City, and as we started walking outside, lo and behold, the stores began to close their shutters with a flurry of activity. And by 3:00 p.m., there were no dogs or cats, let alone people, on the street, just the wind blowing through the streets. On the contrary, many people would gather in the synagogue of the Jewish people, enjoying the evening meal with their families and the day of rest that the Lord had given them. It was a scene that made me think, “Well, this is their “sign.

However, it should be a sign for Christians as well. Christians are also keepers of rest, a people who worship God on Sunday. Of course, it is not the day, but the Sabbath that is to be stubbornly observed. We should put up a sign that says, “Closed today for the Sabbath,” close the shutters of our stores, go out to church, and make it our greatest joy to savor God’s rest. That is the sign of the Christian church and mission itself.

Verse 16 is where the translation has been heavily revised in the third edition and in 2017. That is, it is the part of the Hebrew Bible that has been changed from the Greek translation of the Hebrew Bible (Septuagint) to the literal translation of the Hebrew Bible. The context may be read as conveying judgment, or it may be read as hinting at restoration, but the context may be read as conveying judgment.

2. searching for God

At any rate, it is pointed out that Israel, having shed the blood of God and man, became utterly useless in the eyes of God. In ancient times, silver was smelted by melting and oxidizing an ore of lead called tetrahedrite. God likens the people in Jerusalem to that lead ore. The important point is that God’s judgment was not just to vent His wrath, but to sanctify and refine. But what was gathered and melted down was probably bronze, iron, lead, tin, and gold dregs, junk metal that could not be silver at all (vv. 17-22).

So verse 23, the third message, conveys the great responsibility of the prophets and priests, the religious leaders, in such a situation. The prophets were beholden to the leaders and did not speak the Word of God correctly for their time. They denied the activities of Isaiah and Jeremiah and trampled on the Word of God that was supposed to give light to the world. As a result, both the king and the people were turned around, resulting in the situation described in the first and second messages (v. 25). 

The priests, too, did not teach the distinction between right and wrong by the law, did not value the Sabbath, and let the “signs” of God’s people be lost (v. 26). God’s concern is not merely the goodness or badness of people, but the attitude of their leaders. In these times of crisis, God says that He has erected a wall as a shield against His wrath, and that He has sought but found no one to stand at the breaking point (v. 30). the message of judgment against religious leaders in chapter 13 is recalled. We are reminded of the message of judgment on the religious leaders of chapter 13: those who are all talk, those who are unwilling to serve in the shadows, those who seek to put on a religious front. We have found no one like Abraham, who once approached God, spoke, and interceded fervently for the cities of Sodom and Gomorrah. Those who cherish prayer meetings centering on intercessory prayer are being looked for by God. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. Which prophet prophesied the destruction of Rabbah, a city of the Ammonites? (1) Micah, (2) Amos, and (3) Hosea. The answer was (2) Amos. (Amos 1:14). Incidentally, besides Ezekiel, Jeremiah also prophesied the destruction of Rabbah (Jeremiah 49:2-4). Now for today’s Bible quiz. Which of the following instruments of the tabernacle or temple were made of silver? (1) the washing table, (2) the sea with the bull’s base, and (3) the candlestick. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.

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