人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書23章 オホラとオホリバ(23:1-49)

1.オホラとオホリバ

日本のことわざに「前車の覆るは後車の戒め」というものがあります。まさにこの章に書かれたことは、そのようなことかもしれません。二人の娘、オホラとオホリバのたとえ話が語られます。オホラは、北王国の首都サマリヤを、オホリバは南王国のエルサレムを、つまりそれぞれの国を象徴するものです。そして、姉のオホラの素行に、悟りを得るようにとオホリバに語られるのです。

内容は、基本的に、16章で語られた姦淫の女のたとえの繰り返しです。先のたとえでは、瀕死の状況で救い出され育った女の子が、やがて神の伴侶として迎えられ祝福の頂点を極めながらも、神を裏切り、不貞を犯すというものでした。それは、実際には、ユダ南王国の民が偶像崇拝に熱中したこと、つまり、宗教的な不貞を意味していました。

ただ16章の後半には、回復の希望を与えるメッセージがありましたが、この23章には、それがありません。むしろ、この23章は、宗教的な不貞というよりも、政治的な不貞、つまり神の助けを信頼せず、他国と同盟関係を結んだ姉のオホラ、つまりイスラエル北王国の歩みに倣い、その結果に悟ろうとしないオホリバの霊的な愚かさを描いているのです。

神とイスラエルの関係は、よく夫婦の関係に例えられます。そして、神を信じず、神に背を向けて、世俗化に走るイスラエルの姿は、姦淫に例えられます。しかしなぜオホラとオホリバという名が使われたのでしょう。オホラは「彼女の天幕」を意味し、「オホリバ」は、「私の天幕は彼女の内に」を意味します。つまりいずれも「天幕」を意味するヘブル語オヘールに関係する造語です。「天幕」は主の臨在の幕屋を指し、2人が主のものであること(4節)をあかししているのです。ですから二人は、その天幕を偶像礼拝の場とする同じような罪を犯し、同じように裁かれていく、姉妹であったと言うわけです。

2.オホラとオホリバに宣告する

ともあれオホラこと、イスラエル北王国はアッシリアやエジプトの政治的、経済的、文化的、軍事的な力に魅かれ、アッシリアと同盟を結びました(2列王15:19-20、17:3、ホセア5:13、8:9、12:1)。それは結果的にアッシリアの宗教を受け入れ、神の怒りと裁きを受けるものとなり、BC722年、まさにアッシリアに攻撃され滅ぼされてしまいます(9節)。

一方妹のオホリバことユダ南王国は、姉のオホラの運命を目撃していながら(11節)、そこから教訓を得ることもなく、同じ滅びへの道を進んだと言うわけです(13節)。実際に、ユダ南王国は、アッシリアと同盟関係を求めたわけではないので、12節は、姉以上の淫行を行ったということを言うための修辞的強調表現なのでしょう。実際にユダ南王国が友好関係を結んだのはバビロン(カルデヤ人)で、ユダ南王国はその宗教文化の影響を強く受けてしまうのです(14-16節)。しかしそれも一時的でした、浮気者のオホリバは、エジプトの軍事力を慕い(20節)、エジプトに心を傾けたと言います(21節)。

こうしてオホラもオホリバも夫である神に背き、ほかの神々に心を向けた姦淫の罪のゆえに、その社会に堕落と不義をもたらし、神の裁きを受けるのです。霊的示唆の中心は、オホラの悲劇的結末を見ながら、それを教訓としなかったオホリバの霊的鈍さでしょう(42 節)。「前車の覆るは後車の戒め」と言いますが、オホリバ(ユダ南王国のエルサレム)は、オホラ(イスラエル北王国のサマリヤ)は滅亡しても、自分は滅びないと高を括り、エゼキエルのことばに耳を貸そうとしませんでした。しかし正しい人には、その結末はよく理解されることで(45節)、実際に神の裁きを免れることもできなかったのです(46節)。預言者エゼキエルは、彼女たちの罪の現実を指摘し、その結果が何であるかを語り続けることを命じられました(36節)。裁くのは神の務めであり、神のみことばに心を向けさせること、あるいは向けることが、正しい人の務めと言うべきです。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。幕屋や神殿の器具で、銀が使われたものはどれでしょうか?①洗盤、②牛の台座を持った海、③燭台。答えは③燭台です。このほか、幕屋の板の台座、柱の鉤、柱の頭のかぶせ物、帯輪、机、器などに用いられました。では、今日の聖書クイズです。オホラとオホリバのたとえで、オホラが象徴しているのは、どちらの国でしょうか?①イスラエル北王国、②ユダ南王国。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 23: Oholah and Oholibah (23:1-49)

1. Ohora and Ohoriba

There is a Japanese proverb that says, “Their failure should be a lesson to us.”That may be exactly what is written in this chapter. The parable of the two daughters, Oholah and Oholibah, is told. Oholah represents Samaria, the capital of the Northern Kingdom, and Oholibah represents Jerusalem, the Southern Kingdom, in other words, their respective countries. Then, the story is told to Oholibah to be enlightened by her sister Oholah’s background.

The content is basically a repetition of the parable of the adulterous woman told in chapter 16. In the previous parable, a girl is rescued from a near-death situation and brought up, eventually being welcomed as God’s companion and reaching the pinnacle of blessing, but then she betrays God and commits adultery. It was, in fact, the people of the southern kingdom of Judah who became infatuated with idolatry, meaning religious unfaithfulness.

But while the second half of chapter 16 had a message of hope for restoration, this 23rd chapter does not. Rather, this chapter 23 is not so much about religious unfaithfulness as it is about political unfaithfulness, that is, the spiritual foolishness of Oholah, the sister who did not trust God’s help and followed in the steps of her sister Oholah, the Northern Kingdom of Israel, who formed an alliance with another nation and refused to realize the consequences.

The relationship between God and Israel is often compared to that of a husband and wife. And Israel’s disbelief in God, its turning its back on God, and its drive toward worldliness is likened to adultery. But why were the names Oholah and Oholibah used? Oholah means “her tent,” and Oholibah means “my tent is within her. In other words, both words are coined from the Hebrew word ohel, meaning “tent. The “tent” refers to the tabernacle of the Lord’s presence and testifies that the two belong to the Lord (v. 4). Thus, the two were sisters who committed the same sin of making the tent a place of idolatry and were judged in the same way.

2. pronouncement to Oholah and Oholibah

At any rate, Oholah, the Northern Kingdom of Israel, attracted by the political, economic, cultural, and military power of Assyria and Egypt, formed an alliance with Assyria (2 Kings 15:19-20; 17:3; Hosea 5:13; 8:9; 12:1). This resulted in his embracing the Assyrian religion and incurring the wrath and judgment of God, and in 722 BC, he was attacked and destroyed by the very Assyrians (v. 9).

On the other hand, her sister Oholibah, the southern kingdom of Judah, witnessed the fate of her sister Oholah (v. 11), but did not learn from her and went down the same path of destruction (v. 13). In fact, the Southern Kingdom of Judah did not seek an alliance with Assyria, so verse 12 is probably a rhetorical emphasis to say that it committed more lewdness than its sister. In fact, it was Babylon (the Chaldeans) with whom the Southern Kingdom of Judah had actually established friendly relations, and the Southern Kingdom of Judah would be strongly influenced by their religious culture (vv. 14-16). But that was only temporary, for the unfaithful Oholibah says that he longed for the military power of Egypt (v. 20) and inclined his heart toward Egypt (v. 21).

Thus, both Oholah and Oholibah, because of their sin of adultery in disobeying God their husband and turning their hearts to other gods, brought depravity and iniquity to their society and will be judged by God. Central to the spiritual suggestion would be the spiritual dullness of Oholibah, who saw the tragic end of Oholah but did not take it as a lesson (v. 42). As the saying goes,“Their failure should be a lesson to us,” and Oholibah (Jerusalem in the southern kingdom of Judah) was so certain that even if Oholah (Samaria in the northern kingdom of Israel) was destroyed, she would not be destroyed that she refused to heed Ezekiel’s words. But to the righteous, the consequences were well understood (v. 45), and indeed, they could not escape God’s judgment (v. 46). The prophet Ezekiel pointed out the reality of their sin and commanded them to continue to speak of what the consequences were (v. 36). It is God’s duty to judge, and we should say that it is the duty of the righteous to turn or direct their hearts to God’s Word.

<Quiz Corner. 

First, here is yesterday’s quiz. Which of the instruments in the tabernacle or temple were made of silver? (1) The washing table, (2) the sea with a bull’s base, and (3) the candlestick. The answer is (3) the candlestick. In addition, it was used for the base of the tabernacle boards, the hooks for the pillars, the head coverings for the pillars, the band rings, the tables, and the vessels. Now for today’s Bible quiz. In the parable of Oholah and Oholibah, which nation is symbolized by Oholah? (1) The Northern Kingdom of Israel or (2) The Southern Kingdom of Judah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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