人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書24章 さびた鍋のたとえ(24:1-14)

1.エルサレムの終焉

 1-23章では、エルサレム(ユダ南王国)に対する主のさばきが予告されていました。この24章では、それがいよいよ現実となってしまったことが記録されています。

 第9年の第10の月の10日は、ゼデキヤの治世の第9年です(2列王25:1)。実際の西暦では、BC588年1月15日で、この日、バビロンの王ネブカドネツァルがエルサレムを攻撃したのです(2列王25:1、エレミヤ52:4)。

エゼキエルは、エルサレム崩壊の悲劇を、煮えたぎる錆ついた鍋にたとえています(1-14節)。「鍋」はエルサレム、「火」はバビロンの包囲攻撃、「肉片」はエルサレムの住民を意味します。このたとえでは二つのことが語られています。

一つは捕囚です。「一切れずつそれを取り出せ。くじで決めてはならない」(6節)は、597年、かつてエゼキエルが連れ去られた際の捕囚では、くじ引きで連れ去られる者が決められたので、それを念頭にしているのでしょう。今回はくじ引きの余裕もなく、無差別に、多くの者がそのまま連れ去られたのです。

二つ目は、エルサレムの滅亡です。もはや神は、一切れずつ取り出すのではなく、鍋を空にして、なべそのものを溶かす、と言うのです(11節)。しかしそのように徹底した裁きが起こっても、神の期待通りの結果にはならなかった(12節)と言うのです。

2.突然の終焉

次に、これまであまり語られることもなかったエゼキエルの家族のこと、エゼキエルの妻の死が語られます(15-24節)。16節「一打ちで」とありますが、リビングバイブル訳は、「急死」と訳しています。エゼキエルの妻は、実に突然、心の準備もないままに死んでしまったのでしょう。そのような状況で、エゼキエルは、「嘆くな。泣くな。涙を流すな」(16節)と神に命じられています。そして「喪に服してはならない」、いつも通りにしていなさいと言われるのです。当時は、嘆きごとがあれば、頭のターバンを外して、ちりや灰をかぶる風習がありました。そのようにしてはならない、ということです。また、苦悩にあっては履き物を脱ぎ捨てるのが当時の習慣でしたが、神は「足に履き物をはけ」と言います。さらに「口ひげをおおう」は、ツァラアトの病に侵された者がする行為で、不名誉のしるしでしたが、そのような行動もとってもならない、と言われます。そして、「人々からのパンを食べてはならない」というのは、いわゆる通常の食事、嘆く者たちの葬式の食事を食べてはいけない、ということです。

 このように命じられた事柄を、命じられたまま生真面目に行うエゼキエルの行動は、捕囚仲間の注目を集めました。そして、どうして、妻の死を悼み悲しみ、喪に服さないのか、と語るイスラエルの民に、エゼキエルが伝えたのは、妻の死を悼み悲しむ余裕もない事態が生じることがこれから起こることでした。妻は夫にとって最も大事な存在でしょう。しかし、イスラエルの国民にとって最も大事なものである聖所が、今失われようとしている(21節)。しかもそれが悲しむ余裕すらない状況で、突如襲いかかってくる災いとなる、というわけです(23節)。

25-27節は、主のさばきの預言をしたエゼキエルの働きを締めくくるものです。彼の預言がことごとく成就することによって、彼の預言活動も1つの節目を迎えることになります。誰もが彼を、まことの主の預言者であると認めるようになり(申命18:22)、エルサレムから逃れて来た者たちが、彼のもとに集まるようになるのです。そこでエゼキエルは、主の慰めと回復のメッセージを語るようになります(27節、33章以下)。

しかし、本当は、事が成就する前に、悟る者でなくてはならないのでしょう。ただ、それが人間の愚かさの現実でもあります。もっと物事の先を見通す力があれば、と思う人は多いはずです。そうすればこんなことはしなかったと。そして、タイムトラベルをして、若い自分に接する機会があるとすれば、そんな愚かなことはやめろと説得してみたい、と思うこともあるでしょう。つまり、人間には見通しの甘さ、限界があるのみならず、正しいことを行えない頑迷さもある、これが現実なのです。その現実を素直に受け止め、謙虚な心を持つように心がけ、いつも、主の知恵と助けを求めて生きるのが本当なのでしょう。新しい年は、いよいよ、謙虚さをもって、人々にとって神のしるしとなるような一年とさせていただきたいものです。

<クイズコーナー>      

最初に、昨日のクイズです。オホラとオホリバのたとえで、オホラが象徴しているのは、どちらの国でしょうか?①イスラエル北王国、②ユダ南王国。答えは①イスラエル北王国でした。では、今日の聖書クイズです。一般にユダヤでは喪中期間は、定まっていませんが、聖書に記録された最長の喪中期間は何日でしょうか?①1週間、②70日間、③140日間、答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 24 Parable of the Rusty Pot (24:1-14)

1. the end of Jerusalem

 In chapters 1-23, the Lord’s judgment against Jerusalem (the southern kingdom of Judah) was foretold. In this chapter 24, it is recorded that it has finally become a reality.

 The 10th day of the 10th month of the 9th year is the 9th year of Zedekiah’s reign (2 Kings 25:1). In actual AD, it was January 15, 588 BC, and it was on this day that Nebuchadnezzar, king of Babylon, attacked Jerusalem (2 Kings 25:1; Jeremiah 52:4).

Ezekiel likens the tragedy of Jerusalem’s fall to a boiling rusty pot (vv. 1-14). The “pot” refers to Jerusalem, the “fire” to the siege by Babylon, and the “pieces of flesh” to the inhabitants of Jerusalem. Two things are mentioned in this parable.

The first is the captivity: “Take it out, piece by piece. The words “Do not decide by lots” (v. 6) may be referring to the captivity of Ezekiel in 597, when he was taken away from Jerusalem, where the captives were decided by lot. This time, there was no time to draw lots, and many were taken away indiscriminately and as they were.

The second is the destruction of Jerusalem. God no longer says that he will take them out piece by piece, but that he will empty the pot and melt the pot itself (v. 11). But even with such thorough judgment, the result was not what God expected (v. 12).

2. sudden end

Next, Ezekiel’s family, of which not much has been said so far, is told of the death of Ezekiel’s wife (vv. 15-24). v. 16 says “with a stroke,” which the Living Bible Translation translates as “sudden death. Ezekiel’s wife must have died very suddenly and without preparation. Under such circumstances, Ezekiel said, “Do not mourn. Do not weep. Do not shed tears” (v. 16). And he is told to “not mourn” and to carry on as usual. In those days, it was customary to remove the turban from one’s head and cover oneself with dust and ashes if there was something to mourn. This is what we are told not to do. It was also the custom in those days to remove one’s footwear in times of distress, but God says, “Put on footwear on your feet. Furthermore, “covering the mustache” was a sign of dishonor for those who were afflicted with the disease of tzara’at, but God says that such behavior is also forbidden. And “do not eat bread from the people” means that we are not to eat the so-called ordinary meal, the funeral meal of those who mourn.

 Ezekiel’s action of doing these commanded things with the same sincerity as commanded attracted the attention of his fellow captives. And to the Israelites who asked why he was not mourning and mourning for his wife’s death, Ezekiel told them that a situation was about to arise in which they would not have time to mourn for her death. A wife is probably the most important person to her husband. But the sanctuary, the most important thing to the nation of Israel, is now about to be lost (v. 21). Moreover, it will be a disaster that will strike suddenly, with no time to grieve (v. 23).

Verses 25-27 conclude the ministry of Ezekiel, who prophesied of the Lord’s judgment. The fulfillment of all his prophecies marks a milestone in his prophetic work. Everyone would come to recognize him as a true prophet of the Lord (Deut. 18:22), and those who had fled from Jerusalem would gather to him. There, Ezekiel begins to speak the Lord’s message of comfort and restoration (v. 27, chap. 33 and following).

But in truth, he would have to be a man who realizes things before they are fulfilled. But that is the reality of human folly. Many of us wish we had the ability to see further ahead of things. If they had, they would not have done this. And if they had the opportunity to travel back in time and meet their younger selves, they might want to try to convince them to stop being so foolish. The reality is that we not only have a lack of perspective and limitations, but we also have a stubbornness that prevents us from doing the right thing. It is true that we must accept this reality, try to have a humble heart, and always seek the Lord’s wisdom and help. I hope that the new year will finally be a year of humility, a year in which we can be a sign of God to others.

<Quiz Corner>

First, here is yesterday’s quiz. In the parable of Oholah and Oholibah, which nation does Oholah symbolize? (1) The Northern Kingdom of Israel or (2) The Southern Kingdom of Judah. The answer was (1) the Northern Kingdom of Israel. Now for today’s Bible quiz. In general, the Jewish mourning period is not set in stone, but what is the longest mourning period recorded in the Bible? (1) one week, (2) 70 days, (3) 140 days, and the answer will be given again tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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