1.ツロの賛歌
昨日の続き、ツロに対する神のさばきのことばです。ツロが商船にたとえられ、その滅亡を、難船というイメージで語る預言的哀歌となっています。ツロはエルサレムの滅亡によって、その利権が自分のものになると、喜びましたが、それは実現しないのです。その前に、ツロはネブカドネツァルの軍隊に包囲され、徹底的に破壊されるからです。
当時のツロの美しい街の姿が、豪華商船にたとえられています(1-9節)。3節「私は美の極みだ」は、ツロの奢り高ぶりを示すものです。ツロは地中海沿岸諸国の特産品を商取引することによって繁栄していました。
10-11節は、ツロの軍隊で働く傭兵たちの記録、12-25節はツロと商取引をした町のリストで、地理的に西から東の順で記されています。「タルシシュ」(12節)については3つの説がありますが、ここではスペインのタルテスースのことでしょう。「ヤワン」(13節)はイオニア。「トバル」と「メシェク」は小アジヤの地方。「ベテ・トガルマ」(14節)はアルメニヤのこと。「デダン」(15節)はアラビア地方。ギリシア語の七十人訳聖書ではエーゲ海のロドス島となっています。「ウザル」(19節)はイエメンの主都サヌア、「ケダル」(21節)、「シェバ」「ラアマ」(22節)はアラビア地方。以上は、当時のツロが取引を行っていたこれらのリストは、網羅的なものではなく、代表的なものです。しかし、これほど大きな貿易国であったツロに、強力な東風つまりバビロン軍が襲いかかり、ツロは、すべての水夫、軍隊、商品とともに沈没してしまう、と例えられるのです。
2.エゼキエル書と黙示録
「奢れるもの久しからず」ではないが、どれほど繁栄しようとそれも一瞬にしてうち滅ぼされるのです。神の裁きは厳しいものです。新約聖書のヨハネの黙示録にも、同じようなイメージが出てきます。つまりヨハネは、商取引で栄えた大きな都バビロンを、海に投げ込まれる大きなひき臼に例え、一瞬にして滅ぼされていく様子を描いています(黙示録18章)。ヨハネがバビロンと称したのは、ローマ帝国のことですが、その滅亡を預言するのに、本章のイメージを借りたというわけです。
日本人にとって、聖書を読む時に注意すべきことは、日本人には旧約聖書の知識的な前提がないことを心得ておくことでしょう。現代のイスラエルでも公教育のカリキュラムの半分は聖書教育だと言います。高等学校教育までの間に、おおよそ三度は旧約聖書全体を学ぶ内容になっていると言い、一番人気のない科目はレビ記とも聞いています。そしてそのレベルは、高等教育で様々なラビの立場の聖書注解を読み、ディベートするところまでなされるとも聞いています。つまり、日本で言えば、神学大学の教育レベルの学習がなされるということでしょう。となれば、当時のユダヤ人も旧約聖書はよく理解していたものと思われます。旧約聖書に関する知識をまったく持たない日本人の場合、やはり聖書の読みも浅くなってしまいます。旧約聖書を前提に書かれている新約聖書を読む時には、努めて、旧約聖書を学ばねばならない、ということです。
ともあれヨハネがエゼキエル書のイメージを借りて語ろうとしたことは、当時のローマ帝国の迫害下にあって、その迫害の苦難に合うこともなく、贅沢と安逸の中にまどろんでいた世俗的なキリスト者への警告でした。あなたがたの生活基盤であるバビロンは滅びる。そしてあなたがたの生活も揺るがされることになる。富ではなく、神をあなたの生活基盤とせよ、ということでした。エゼキエルがなぜツロについてこれほど長く取り上げるのか。バビロンに捕虜となった人々は、ダニエルたちのように概ね寛大に扱われました。そしてかつてのように、毎週神殿礼拝の習慣も失われ、バビロンの豊かな生活に馴染むにつれて、信仰から離れていき、世俗化していく者たちもいたのでしょう。しかし、私たちの生活の豊かさは、神あってのものです。神が私たちの生活に必要なものはすべて備えてくださっている、そして豊かさは神の恵みによるものである、といつも謙虚に弁えて歩みたいものです。私たちを守るものは、富ではなく、神ご自身なのです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ツロは、イザヤ書の中で別名なんと呼ばれているでしょうか?①フェニキアの女王、②シドンの娘、③レバノンの子。答えは②シドンの娘(イザヤ23:2,12)でした。またタルシシュの娘とも呼ばれるように、タルシシュとも深い関係にありました(イザヤ23:10)。では、今日の聖書クイズです。ヨシュアの時代、ツロは、何族に割り当てられた土地であったでしょうか?①アシェル族、②ベニヤミン族、③ダン族、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 27: The Difficult Ship of Turo (27:1-36)
1. hymn of praise to Turo
Continuing from yesterday, this is God’s word of judgment against the ship Turo. Turo is compared to a merchant ship, and this prophetic lament speaks of its destruction in the image of a difficult ship. Turo rejoiced that the destruction of Jerusalem would make his interest in the city his own, but it would not come to pass. For before it does, Turo will be besieged and destroyed by the armies of Nebuchadnezzar.
The beautiful city of Turo at the time is likened to a luxury merchant ship (vv. 1-9), and verse 3, “I am the height of beauty,” is a reference to Turo’s extravagance. Tullo prospered by trading in the specialties of the Mediterranean countries.
Verses 10-11 record the mercenaries who worked in Turo’s army, and verses 12-25 list the cities that traded with Turo, in geographical order from west to east. There are three versions of “Tarshish” (v. 12), but the reference here is probably to Tartessus in Spain. The “Yawan” (v. 13) is Ionia. Tubal” and “Meshech” are provinces of Lesser Aziah. Bete togarmah” (v. 14) refers to Armenia. The “Dedan” (v. 15) is the region of Arabia. The Greek Septuagint gives it as the island of Rhodes in the Aegean Sea. Uzzal” (v. 19) is Sana’a, the main city of Yemen; “Kedar” (v. 21), “Sheba” and “Raamah” (v. 22) are Arabic regions. The above is a representative, not exhaustive, list of these with which Turo was trading at the time. However, it can be likened to Turo, which was such a large trading nation, being attacked by a powerful east wind, i.e., the Babylonian army, and Turlo sinks, along with all its sailors, troops, and merchandise.
2. Ezekiel and Revelation
It is not a matter of “the proud are not long in coming,” but no matter how prosperous they may be, they will be destroyed in an instant. God’s judgment is harsh. A similar image appears in the New Testament book of Revelation. In other words, John compares Babylon, a great city that flourished in commerce, to a great millstone being thrown into the sea, and describes its instantaneous destruction (Revelation 18). John refers to Babylon as the Roman Empire, and he borrowed the imagery of this chapter to prophesy its destruction.
For Japanese readers, it is important to keep in mind that the Japanese do not have the knowledgeable presuppositions of the Old Testament when reading the Bible. Even in modern Israel, half of the public education curriculum is Bible education. The least popular subject is Leviticus, and I have heard that in higher education, the level of Bible study goes as far as reading and debating various rabbinic commentaries on the Bible. In other words, the level of education in Japan would be that of a theological university. If this is the case, it would seem that the Jews of that time also had a good understanding of the Old Testament. Japanese who do not have any knowledge of the Old Testament will not be able to read the Bible as well as they should. When reading the New Testament, which is written on the premise of the Old Testament, one must make an effort to learn the Old Testament.
At any rate, what John was trying to say by borrowing the image of Ezekiel was a warning to the secular Christians who, under the persecution of the Roman Empire at that time, were slumbering in luxury and comfort without suffering the hardships of that persecution. Babylon, the foundation of your life, will fall. And your lives will be shaken. Make God, not wealth, your foundation. Why does Ezekiel take up the subject of Tzur at such length? The captives in Babylon were generally treated generously, as were Daniel and the others. And, as in the past, the custom of weekly temple worship was lost, and some of them probably drifted away from the faith and became secularized as they adjusted to the affluence of life in Babylon. But the richness of our lives is due to God. We should always walk humbly with the understanding that God has provided everything we need in our lives and that our abundance is due to His grace. It is not wealth that protects us, but God Himself.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What is Turo also called in Isaiah? (1) Queen of Phoenicia, (2) daughter of Sidon, (3) son of Lebanon. The answer was (2) daughter of Sidon (Isaiah 23:2, 12). She was also closely related to Tarshish, as she is also called the daughter of Tarshish (Isaiah 23:10). Now for today’s Bible quiz. In Joshua’s time, to what tribe was the land of Turo assigned? (1) the tribe of Asher, (2) the tribe of Benjamin, and (3) the tribe of Dan. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.