1.枯骨の幻
エゼキエルたちが、バビロンの捕虜となって早10年が過ぎようとしていました。人々は捕囚の地での生活に慣れ初め、もはやそれが彼らの日常となりつつありました。しかし彼らは、祖国エルサレムへの復帰を忘れていたわけではありません。彼らは10年過ぎようと、祖国への帰国を待ち望んでいたことでしょう。ところが、そこにエルサレム滅亡の悲報が届くのです。祖国エルサレムがバビロンに攻撃され、破壊され、墓場と化した、と。いつしかエルサレムへ帰国、そんな淡い期待は無残に打ち砕かれていくのです。
37章に書かれた内容は、そんな彼らに希望を与えるものです。神の力による回復のビジョンが伝えられているのです。しかもそれは、ことばではなく、絵画的なイメージで語られます。ただエゼキエルが見たエルサレムの幻は、破壊された直後のエルサレムではなく、破壊から何年も経って風化したエルサレムでした。もはや、回復の見込みなど、全く考えられない、人々からも忘れ去られた町エルサレムだったのです。その具体的なイメージを見てみましょう。まずエルサレムは三方、谷で囲まれた地形でしたが、もはやその谷は、人骨で埋め尽くされている。谷の面影もない、平地のエルサレムでした。しかしエゼキエルの預言で重要なのは、その地形よりも、エピソードです。谷を埋め尽くした「骨」に起こったストーリーです。エゼキエルが口を開くと、枯れた骨に筋がつき、肉が生じ、皮膚でおおわれ、さらに預言すると、「息」が彼らの中に入って、命ある者となった、と言います。
「人の子よ、これらの骨は生き返ることができるだろうか?」(3節)という神の問いに対する答えは、「イエス」でした。つまり、それは、後の読者、希望を失い生きた屍、枯骨と化した思いで捕囚の地に生きることを余儀なくされたユダヤ人にイスラエル回復の望みを与えたのです(11-14節)。そればかりか、後にイエスは、この箇所を引用してニコデモの疑問にも答えています(ヨハネ3:8)。イエスは、人が世にあって新しく生まれる経験がどのように起こりうるのか、という疑問に対して、この37章のエピソードを取り上げ、神の霊による不思議がある、と答えているのです。
枯れた骨に吹いた神の息は、ヘブル語でルアーハです。イエスが使った「風」ということばは、ギリシア語でプネウマですが、新約聖書のヘブル語訳では、この単語をルアーハと訳しています。つまり、人が新しく生まれる奇蹟は、神の息によるというわけです。人は神の息吹を与えられて、この世に生物学的に誕生しましたが、人生のどこかで、再び神の息吹を受けて、霊的に新しく生まれた者となる恵みに与ることができるのです。
2.二本の杖の幻
15節からは、二本の杖の幻が書かれています。これは明らかに、イスラエル北王国とユダ南王国の、二つの王国を象徴しています(16節)。将来イスラエルは、北と南の分裂もなくメシヤを王とする一つの国として回復される、と言います(22節)。確かに、この預言は当時のユダヤ人に、イスラエル回復のビジョンを与えたことでしょう。しかしその後のイスラエルは、いっそう難しい問題に直面しました。残された民が、異邦人と結婚し、サマリヤ人と呼ばれるようになり、新たな差別が生じ、民族的な統一はいっそう複雑な問題を抱えていくのです。
そこでこの預言は終末的に理解すべきものとされます。確かに使徒ヨハネも、大祭司カヤパのことばを引用しながら、メシヤとされるイエスが二つのことを実現すると語っています(ヨハネ11:49-52)。つまり、メシヤとして人に新しい霊的いのちをもたらすこと、そして敵対的ですらある、人類の分裂に、新しい秩序をもたらすことです。使徒パウロは、ユダヤ人と異邦人に和解がもたらされ、あらゆる民族が一つとされる、それはキリスト教の奥義だと語っています(エペソ2:11-22)。エゼキエルは、この章で、新約聖書の極めて重要な二つのテーマ、「霊的な新生」と「和解」について、絵画的に語っているのです。しかもそれは、永遠の契約として語られるのです。つまり誠実な神が、これを永遠に守ると約束されるのです。ここに、主を信じる者の確かな希望があるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。バビロン捕囚後の、イスラエル人たちの再建の努力を記録している書物は、次のどれでしょうか?①ネヘミヤ記、②エステル記、③ダニエル書。答えは①ネヘミヤ記でした。では、今日の聖書クイズです。一般に平和と訳されるヘブル語のシャロームの意味は幅広く、平安、繁栄、健康、和解などの意味も含まれる。〇か×か。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 37: The Phantom of the Withered Bone
1. the vision of the withered bones
Ten years had already passed since Ezekiel and his men were taken captive in Babylon. The people had begun to get used to life in captivity, and it had become their daily routine. However, they had not forgotten about their return to their homeland, Jerusalem. They would have longed to return to their homeland even after 10 years had passed. But then the sad news of the destruction of Jerusalem arrived. Their homeland, Jerusalem, had been attacked and destroyed by Babylon and turned into a graveyard. The hope of returning to Jerusalem was dashed.
What is written in chapter 37 gives them hope. It conveys a vision of restoration by the power of God. And it is not spoken in words, but in pictorial images. Ezekiel’s vision of Jerusalem was not of a city that had just been destroyed, but of a city that had been weathered away over the years since its destruction. It was a city that had been forgotten by its people, with no hope of recovery in sight. Let us look at the specific image of the city. First of all, Jerusalem was surrounded on three sides by a valley, but the valley was now filled with human bones. It was a plain Jerusalem with no trace of the valley. But more important than the terrain in Ezekiel’s prophecy is the episode. It is the story of what happened to the “bones” that filled the valley. As Ezekiel opens his mouth, he says that the withered bones became sinewy, flesh arose, skin covered them, and then, as he prophesies, “breath” entered them and made them alive.
The answer to God’s question, “Son of man, can these bones come to life?” (v. 3), the answer to God’s question was “yes. In other words, it gave hope for the restoration of Israel to the Jews, who were forced to live in captivity with the thought that they had become living corpses and withered bones without hope, the later readers (vv. 11-14). Not only that, Jesus later quoted this passage to answer Nicodemus’ question (John 3:8). Jesus addresses the question of how the experience of man’s being born again in the world could take place, and he responds to this episode in chapter 37 by saying that there is a wonder from the Spirit of God.
The breath of God that blew on the withered bones is the Hebrew word ruach. The word Jesus used for “wind” is pneuma in Greek, but the Hebrew translation of the New Testament translates this word as ruach. In other words, the miracle of man’s new birth is by the breath of God. We are born biologically into this world with the breath of God, but at some point in our lives, we can receive the grace to be born again with the breath of God and become spiritually born again.
2. the vision of the two staffs
Beginning in verse 15, we read of the vision of the two sticks. This clearly symbolizes the two kingdoms, the Northern Kingdom of Israel and the Southern Kingdom of Judah (verse 16). It says that in the future Israel will be restored as one nation with the Messiah as king, without division between the north and south (v. 22). Certainly, this prophecy would have given the Jews of that time a vision of the restoration of Israel. However, Israel then faced an even more difficult problem. The remaining people married Gentiles and came to be called Samaritans, and new discrimination arose, making national unity even more complicated.
This prophecy is therefore to be understood apocalyptically. Indeed, the apostle John, quoting the words of the high priest Caiaphas, says that Jesus, the Messiah, will accomplish two things (John 11:49-52). As the Messiah, he will bring new spiritual life to men and a new order to the hostile, even antagonistic, divisions of mankind. The apostle Paul says that reconciliation will be brought to Jews and Gentiles, that all peoples will be made one, which is the inner meaning of Christianity (Ephesians 2:11-22). In this chapter, Ezekiel speaks pictorially of two extremely important themes of the New Testament: spiritual renewal and reconciliation. Moreover, it is spoken of as an eternal covenant. In other words, God, who is faithful, promises to keep it forever. Herein lies the sure hope of those who believe in the Lord. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which of the following books records the efforts of the Israelites to rebuild after the Babylonian captivity? (1) Nehemiah, (2) Esther, and (3) Daniel. The answer was (1) Nehemiah. Now for today’s Bible quiz. The meaning of the Hebrew word shalom, commonly translated as peace, is broad and includes peace, prosperity, health, and reconciliation. 〇 or ×? See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.