人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書41章 聖所

1.神殿本体の構造

先の幻は、神殿の境内、つまり神殿を囲む庭に当たる部分の構造を説明するものでした。いよいよ、エゼキエルは奥に進み、神殿の本体へと入り、その中を案内されていきます(1節)。これもわかりやすい、3Dアニメーションがあるので紹介しておきましょう(⇒https://bit.ly/3lJJGBK)。このアニメーションを見ると書かれている内容もよく理解できると思います。既に外庭に入るのに7段、内庭に入るのに更に8段上っています。そこから更に10段上って行くのです。この階段を一歩一歩踏み進む、神殿の構造自体が、天におられる神の御前に立つ心構えを与えるようになっているのです。

本堂は、玄関、聖所、至聖所の三つの部分から構成されています(1-5節) 。続いて神殿の周囲にある脇間が説明されます(6-14節)。三階建てになっていて、各階に30の部屋があります。脇間の入り口は、それぞれ北向きと南向きになっています。これらは、神殿器具や備品、神殿に仕える者に支払われる十分の一献金とささげ物を収納するスペースだったのでしょう。西側の聖域には、70×90キュビトの別の建物があります。これも収納スペースです。全部で180室、霊的に回復される新しいイスラエルがいかに豊かな国になるかを象徴しています。大雑把に、神殿本体の構造を述べた後、その外装や内装の様子が語られます。本堂の入口にも内側にも、また聖所と至聖所の扉にも「ケルビムと、なつめ椰子の木」(18節)の彫刻が施されている、と。

2.なぜなつめ椰子とケルビムなのか

ところでなぜ、なつめ椰子とケルビムなのでしょう。詩篇には「正しい者は、なつめ椰子の木のように萌え出で、レバノンの杉のように育ちます」(92:12)とあります。つまりそれは、正しい者の繁栄のしるしであり象徴でした。また、仮庵の祭りにおいては、まだ広がらないなつめ椰子の葉を使って打ち振り、主の前に喜ぶように勧められています(23:30)。いわゆる祝い事の象徴です。またなつめ椰子はヘブル語でティモラーですが、新約聖書では、フォイニクスというギリシア語が使われ、「しゅろ」とも訳されています。イエスがエルサレム入場の際に、人々はこの葉を用いて歓迎し、ホサナと叫びました。またギリシア語のフォイニクスは不死鳥を意味します。葉を広げた樹容が不死鳥に似ているからでしょう。なつめ椰子と言えば、デーツ、甘いドライフルーツを連想するところですが、それは、正しい者の繁栄のしるし、よいこと、祝い事、そしていのちの象徴として、イスラエルの人々には愛されたのでした。

またケルビムは、創世記に出てきますが、それは、エデンの園にあるいのちの木を守るために備えられたものです(創世記3:24)。これがイメージ化されたのは、幕屋の至聖所に置かれた契約の箱の贖いの蓋が作られた時です。蓋の上に互いに向かいあう純金製のケルビムが、守護的な存在として設置されたわけです(出エジプト25:18-22)。またケルビムの翼が上方に広げられている様子は、目には見えない神の御座の見える台座、あるいは移動する王座を連想させるものです(1サムエル6:2)。既にエゼキエルは10章でその様子を描いています。神は「ケルビムに乗って飛び、風の翼で天翔(あまがけ)られた」と語られているとおりです(詩篇18:10)。ソロモンの神殿にこのケルビムの彫刻が施されたのはそのためなのでしょう。それは、主の臨在を象徴し、主の栄光を守るのです。

神殿本体の壁の内にも外にも、描かれたものは、繁栄、いのち、そして主の臨在と守りを象徴するイメージでした。まさに、その神殿を仰ぐ時に、意識させられるものは、神ご自身がおられる場である、ということです。新約聖書では、私たち自身が神の宮なのだと教えられています(2コリント6:16)。となれば、私たちの心の内も、また、体にも、なつめ椰子とケルビムの木が彫刻されているようなものでしょう。つまり、私たちと語る人が、私たちの心に神の臨在を感じ、また私たちの振る舞いに、神のいのちを感じるということなのです。しばしばキリスト者は、歩くバイブルだと言われるのですが、そのような自己の霊的成長に真剣に向かい合わなくてはならない、ということです。以前「聖人は自分の非を知る人、ひじりだ」というお話をしました。やはり自分の非をよく理解し、主の助けによって、一生かかってもなかなか難しい自身の霊的成長にしっかり向かい合ってまいりたいものです。では今日も良き一日であるように祈ります。

<クイズコーナー>         

最初に、昨日のクイズです。物差しの単位であるキュビトは、どこからどこまでの長さを言うのでしょうか?①手幅の長さ、②中指の先からひじまでの長さ、③両手を広げた長さ、答えは②中指の先からひじまでの長さ、でした。では、今日の聖書クイズです。エゼキエルが見たケルビムが持っていた四つの顔に入らないものはどれでしょうか?①ケルブ、②鷲、③雄牛、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

答えは③雄牛でした。ケルブ、人間、獅子、鷲の四つです(エゼキエル10:14,21)ただし、黙示録でヨハネが見た御座の生き物は、人間、獅子、鷲、雄牛のイメージで語られています(黙示録4:7)。

Chapter 41 Sanctuary

1. the structure of the temple itself

The previous vision described the structure of the temple precincts, or the garden surrounding the temple. Finally, Ezekiel goes deeper into the temple, entering the main body of the temple, and is guided through it (v. 1). Here is another easy-to-understand, 3D animation (➡ https://bit.ly/3lJJGBK). This animation will give you a better understanding of what is written. You have already climbed up 7 steps to enter the outer garden, and 8 more steps to enter the inner garden. From there, you have to go up another 10 steps. The structure of the temple itself, which is a step-by-step progression up these steps, is designed to prepare the mind to stand before God in heaven.

The main temple consists of three parts: the entrance, the sanctuary, and the Most Holy Place (vv. 1-5). The side rooms surrounding the temple are then described (vv. 6-14). It has three floors, with 30 rooms on each floor. The entrances to the side rooms face north and south, respectively. These were probably spaces for the storage of temple equipment and supplies, as well as the tithe and offerings paid to those who served in the temple. On the west side of the sanctuary is another building, 70 x 90 cubits. This is also a storage space. In all, there are 180 rooms, symbolizing how rich the new Israel, which will be spiritually restored, will be. Roughly, after describing the structure of the temple itself, the exterior and interior of the temple are discussed. The entrance and interior of the main sanctuary, as well as the doors of the sanctuary and the holy of holies, are decorated with carvings of “cherubim and of the date palms” (v. 18), he says.

2. why the cherubim and the palm trees?

Why the cherubim and the palm trees? The Psalmist says, “The righteous will sprout like the budding of a palm tree and grow like the cedars of Lebanon” (92:12). In other words, it was a sign and symbol of the prosperity of the righteous. Also, at the festival of the hermitage, we are encouraged to rejoice before the Lord by striking with the leaves of the yet-to-be-spreading jujube palm (23:30). This is a symbol of so-called celebration. Also, the Hebrew word for the jujube palm is timorah, but the New Testament uses the Greek word phoenix, which is also translated as “shuro. When Jesus entered Jerusalem, the people used this leaf to welcome him and shouted hosanna. The Greek word phoenix means phoenix. The Greek word phoenix means phoenix, probably because the tree looks like a phoenix with its leaves spread out. The date palm, which is associated with dates, a sweet dried fruit, was loved by the Israelites as a sign of prosperity for the righteous, a symbol of good things, celebration, and life.

The cherubim also appear in Genesis, where they were provided to guard the tree of life in the Garden of Eden (Gen. 3:24). This was imaged when the lid was made for the redemption of the Ark of the Covenant, which was placed in the Most Holy Place of the Tabernacle. On top of the lid, cherubim made of pure gold, facing each other, were installed as protective figures (Ex. 25:18-22). The wings of the cherubim spread upward are also reminiscent of the visible pedestal of the invisible throne of God or of a moving throne (1 Samuel 6:2). Already Ezekiel describes the scene in chapter 10. As we are told that God “flew on cherubim, and flew on the wings of the wind” (Psalm 18:10). Perhaps that is why Solomon’s temple was decorated with carvings of these cherubim. It symbolizes the presence of the Lord and protects His glory.

The images depicted on the walls of the temple itself, both inside and outside, were symbolic of prosperity, life, and the presence and protection of the Lord. When we look up at the temple, we are reminded that it is a place where God Himself is present. The New Testament teaches that we ourselves are the temple of God (2 Corinthians 6:16). It would be as if our hearts and our bodies were carved with the nut palm and the cherubim tree. This means that those who speak with us feel the presence of God in our hearts and in our behavior, we feel the life of God. Often it is said that Christians are walking bibles, and that we must be serious about such spiritual growth of self. I once told you that a saint is a hi(fault)-jiri(know), a person who knows his own faults. We should understand our own faults and, with the Lord’s help, face our own spiritual growth, which is difficult to achieve even if it takes a lifetime. I pray that you have a good day today.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. The unit of measure, the cubit, is the length from where to where? The answer was (1) the length of the width of the hand, (2) the length from the tip of the middle finger to the elbow, (3) the length with both hands outstretched, and (4) the length from the tip of the middle finger to the elbow. Now for today’s Bible quiz. Which of the following is not one of the four faces that Ezekiel saw the cherubim holding? (1) a cherub, (2) an eagle, (3) a bull, and the answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day.

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