人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書45章 土地の分配と君主の務め

1.土地の分配

 バビロンでの長い捕囚期間が終わり、エルサレムに帰った人々がまず行ったことは、神殿と町の再建でした。その具体的な状況は、エズラ記、ネヘミヤ記に記されています。まずBC538年、ゼルバベルに率いられた第一回帰還があって、神殿が再建されました。実際に神殿が完成したのは、BC516年か5年とされていますが(エズラ6:15)、その後、BC458年に、エズラに率いられた第二回帰還(エズラ7:1、8-9)があり、礼拝の改革がなされています。そしてBC445年、ネヘミヤに率いられた第三回帰還があり、町が再建されています(ネヘミヤ2:1、6、11)。エゼキエルは、それらの出来事をなぞるかのように神殿の幻を語った後に、新しい国家の土地の分配について語っています(1-8節)。各部族に対する土地の分配については、47、48章で再び取り上げられ、ここでは、まず君主と祭司たちのための土地の分配が語られるのです。

 イスラエルの中心に、まず聖なる区域が確保されます。長さ2万5千キュビト(約11キロ)、幅1万キュビト(約4.4キロ)の長方形で、その中心に聖所が、聖所の回りには空き地が確保されます(1-4節)。その北側に祭司が住む土地が割り当てられ、さらにその北側にレビ人が住む土地が割り当てられ、そこに「20の部屋」が確保されています(5節)。ヘブル語本文を忠実に訳せば「部屋」となるのですが、この箇所については、ギリシア語の七十人訳聖書では「住む町々」と訳されています。文脈からすれば、その訳の方がすっきりします。聖なる区域を挟んだ反対側(南側)に町の所有地、いわゆる公共地でしょうか、が割り当てられています(6節)。そして祭司、レビ人、町の所有地を挟むように、その両側に(東はヨルダン川、西は地中海に至るまでの範囲)、君主の土地が割り当てられています。十分な土地が与えられた君主は民を搾取する必要もなくなるというわけでしょう(8節)。そしてこれらの土地の外側に、各部族が住む場所が定められていくのです(38章)。

2.新しい国の中心事項

9節からは、新しい国の指導者の権利と義務が語られます。君主は「二度とわたしの民を虐げることなく、この地は部族ごとに、イスラエルの家に与えられる」(8節)と言います。これまでは、君主の強欲によって土地が搾取され、民が虐げられることもありましたが、新しく回復されたイスラエルにおいては、もはやそのようなことは起こらないと言います。いや起こしてはならないのです。一度、神の裁きを受け、再生するのですから。聖なる主の臨在を中心とする再生したその町には、もはや不正や暴虐も、主の聖さを汚すようなことがあってはならないのです。

そこで念を押すかのように君主には、権力の乱用が戒められます(9節)。そして、単に悪を行わないだけではなく、正義を貫くように命じられます。実際に、まず公正さの象徴である正しい度量衡を守ることです(10-12節)。そして民を代表して主に奉納物を献げることです(13-17節)。これは、19節からもわかるように、祭司との共同作業なのでしょう。君主はこの新しい国のために、率先して新しい祭りを開かなくてはなりません。新年の祭り(18-20節)、過ぎ越の祭り(21-24節)、仮庵の祭り(25節)と、新しい国は、正義が行なわれる場であると同時に、主の救いを祝い、主に礼拝を献げる場なのです。

それにしても、食べるためにではなく、主に献げるために、たくさんの牛、羊がささげ物とされるイメージに、いささか圧倒される思いを持つのは私ばかりでしょうか。エズラ、ネヘミヤの記録を読むと、彼らは困窮の中にあり、このようなささげ物を命じられても献げることはできない状況にあったように思います。しかし、神あっての今であることを思えばこそ、まず神への感謝(貧しければ貧しいなりの)そして自分たちの日常ということになるのではないでしょうか。

キリストにあって人生を再スタートさせるというのなら、やはり、正しい心をしっかり持つことです。そして、新しい人生を生きるチャンスを与えてくれた神に感謝を献げる、礼拝を大事にし、そこから日々新しく生きるように努めていくことなのでしょう。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>      

最初に、昨日のクイズです。レビ人を構成する部族の内、主として幕屋の板、横木、柱、台座などの運搬を担当したのは、どの部族でしょうか?①ゲルション族、②ケハテ族、③メラリ族。答えは③メラリ族でした。ケハテ族は、幕屋の契約の箱、机、燭台、祭壇等の用具類、ゲルション族は、天幕、垂れ幕、掛け幕、ひも類などの運搬管理を担当した。では、今日の聖書クイズです。バビロン捕囚から帰ってきたグループで、ネヘミヤに率いられたグループが行ったことは次のどれでしょうか?①神殿の再建、②礼拝の再建、③町の再建、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 45: Distribution of Land and Duties of the Sovereign

1. distribution of land

 The first thing the people did upon their return to Jerusalem after the long captivity in Babylon was to rebuild the temple and the city. The specific circumstances are described in the books of Ezra and Nehemiah. First, in 538 BC, there was the first return led by Zerubbabel, and the temple was rebuilt. The actual completion of the temple is dated to 516 or 5 BC (Ezra 6:15), followed by the Second Return led by Ezra in 458 BC (Ezra 7:1, 8-9), when worship was reformed. Then in 445 BC, there was a third return led by Nehemiah, and the city was rebuilt (Nehemiah 2:1, 6, 11). After describing the vision of the temple as if tracing those events, Ezekiel speaks of the distribution of the land of the new nation (vv. 1-8). The distribution of the land to the various tribes is again addressed in chapters 47 and 48, where the distribution of the land for the monarchs and priests is spoken of first.

 In the center of Israel, the sacred area is first set aside. It is a rectangle 25,000 cubits (about 11 km) long and 10,000 cubits (about 4.4 km) wide, with the sanctuary in its center and open space around it (vv. 1-4). To the north of it is allotted the land where the priests live, and further north of that is allotted the land where the Levites live, where “twenty rooms” are set aside (v. 5). The Hebrew text, if translated faithfully, would be “rooms,” but for this passage, the Greek Septuagint translates it as “cities wherein they dwell. In context, that translation is cleaner. On the other side (south side) of the holy area, the land belonging to the city, or what might be called public land, is allotted (v. 6). Then, on either side of the area between the land owned by the priests, Levites, and the town (extending east to the Jordan River and west to the Mediterranean Sea), the monarch’s land is allotted. The monarch, given enough land, would no longer have to exploit his people (v. 8). Outside of these lands, each tribe is assigned a place to live (chap. 38).

2. Central Issues of the New Kingdom

Beginning in verse 9, the rights and duties of the leaders of the new nation are discussed. The monarch says, “Never again shall my people be oppressed, but this land shall be given to the house of Israel, tribe by tribe” (v. 8). In the past, the land was exploited and the people were oppressed because of the greed of the monarch, but in the newly restored Israel, he says, such things will no longer happen. No, it must not happen. Once they are judged by God, they will be regenerated. In that regenerated city, centering on the presence of the holy Lord, there must no longer be any injustice, no tyranny, no defilement of the Lord’s holiness.

So, as if as a reminder, the monarch is warned against the abuse of power (v. 9). He is commanded not merely to do no evil, but to do justice. Indeed, the first thing he is to do is to observe the righteous measure, a symbol of fairness (vv. 10-12). Then it is to offer an offering to the Lord on behalf of the people (vv. 13-17). This is probably a joint effort with the priests, as we can see from verse 19. The monarch must take the initiative in opening a new festival for this new nation. The New Year (vv. 18-20), Passover (vv. 21-24), and the Feast of Tabernacles (v. 25), the new nation is not only a place where justice is done, but also a place to celebrate the Lord’s salvation and offer worship to the Lord.

Am I the only one who is somewhat overwhelmed by the image of so many cows and sheep being offered as sacrificial offerings, not for eating, but for offering to the Lord? When I read the records of Ezra and Nehemiah, it seems that they were in the midst of poverty and could not offer such an offering even if they were commanded to do so. However, considering that God is the reason they are here today, they must first be thankful to God (if they are poor, they must be poor) and then go about their daily lives.

If we are to restart our lives in Christ, then we must have the right mindset. We should give thanks to God for giving us a chance to live a new life, cherish worship, and strive to live a new life every day. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. Which tribe of the Levites was mainly responsible for carrying the boards, sidings, pillars, and pedestals of the Tabernacle? (1) The Gershon tribe, (2) the Kehate tribe, and (3) the Merari tribe. The answer was (3) the Merari. The Kekhateh tribe was in charge of the transportation and management of the Tabernacle’s covenant box, table, candlestick, altar, and other tools, while the Gershon tribe was in charge of the transportation and management of the tent, draperies, hanging curtains, and strings. Now for today’s Bible quiz. Which of the following was done by the group that returned from the Babylonian captivity and was led by Nehemiah? (1) Rebuilding the temple, (2) Rebuilding worship, (3) Rebuilding the city. The answer will be given tomorrow. Now, I pray that today will be another good day.

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