1.高き所
4:1-5:17では、主の聖所があるエルサレムに向けて預言が語られていました。ここでは1節「イスラエルの山々に顔を向け 」預言せよとあります。つまり、イスラエルの地で、偶像崇拝が行われていた、様々な場所、高き所に向けて預言が語られているのです。
「高き所」(バーマー)というのは、単純に小高い丘を意味することばです。一般に丘の上に築かれた聖所や聖域を意味し、地元の人々が偶像崇拝の場とした所でした。カナン入植後、イスラエルの民は、その高き所を破壊するよう命じられています。しかし実際のところ、ソロモンによって神殿が建てられる前は、イスラエルの民も、高き所で主のためにいけにえを献げ、礼拝をしていたのです(1列王3:2)。そしてソロモンによって神殿が建立されると、高き所は偶像崇拝の場として区別されるようになりますが、それらは存続し続け、背教の温床となりました。こうした状況を改革し、あらゆる礼拝をエルサレムに集中させ、エルサレム神殿を唯一の中央聖所にしようと、初めて試みたのはヒゼキヤでした(2列王18:1-5、2歴代29-31)。しかし、彼の努力は後継者のマナセによって水の泡と化してしまいます。曾孫のヨシヤが再び改革に乗り出していますが、あまり成功してはいません(2列王22-23章、2歴代34章)。というのもヨシヤの死後、高き所での礼拝は、再び国中で行われるようになり、エゼキエルが警告する状況となっていたのです。
なお、通常高き所には、いけにえのための祭壇と柱(マセバー)が備えられていました。柱は、男性性器のシンボル、またはカナンの神々であるアシェラかアシュタロテの像であったとされます。遊牧民であったイスラエルは、カナン定着後、この地の農耕文化に触れるとともに、この高き所の偶像崇拝の影響を受けるようになりました。それらは、主として豊作祈願を目的とし、生殖繁栄の神を崇拝する儀式を中心としていました。ですから、そこで行われる儀式は、しばしばいかがわしく、不道徳な聖娼制度まで備えられていました。イスラエルの民は、預言者の警告にも関わらず、こうした高き所に近づき、偶像崇拝に陥り、神の民としての聖さを失い、神の心を悲しませたのです(9節)。
2.高き所への裁き
神はその高き所を打ち壊すと言われます(4節)。「あなたがたの骨をあなたがたの祭壇の周りに散らす」(5節)というのは、ヨシヤ王の宗教改革の時のように、汚れたものと考えられる人間の死体と骨で、偶像礼拝の祭壇を汚し、偶像礼拝を終わらせることを意味しています。かつて考古学の発掘調査の時に、偶像崇拝を止めさせるために、偶像の神があった場所に公衆便所を設置したという場所を見たことがあります(2列王10:27)。それと同じです。また礼拝の場所ばかりではない、生活の場である町々も廃墟となり荒らされる、と言います。神の裁きは徹底しています。しかしそのような裁きの中で、残される者がいること、そして、裁きが残された者に「主を知らせる」目的をもってなされることが大切です。
「リブラ」は、一般にユダの東の境界とされる場所です。となれば西側の荒野から東側のリブラまでというのは、ユダ全体を意味するでしょう。ユダ全体が神の裁きを受けたことが明確になれば、人はこれが主から出たことを認めざるをえなくなる、と。そのような意味で、世界全体に広がる疫病、震災、戦争も、主を認めさせるためのものであるなら、そこに、ある種の悔い改めが求められているということにもなるでしょう。大切なのは、その悔い改めは、未信者に向けられているのではなく、まことの神を知りながら、まことの神に背を向ける、信仰者に向けられているということです。神を信じる者の、まことの信仰の姿勢が問われているのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエルでは、ひげをそることは、恥辱を与えることでしたが、そうではない、むしろ礼節として受け止められた国は次のどれでしょうか?①エジプト、②アラム、③アッシリア。答えは①エジプトでした。一般にセム系の民族、アッシリア、アラビア、へブル、アラムなどでは、一般にひげは男性美のしるしであり(詩篇133:2)これを剃る場合は、喪に服す時やツァラートからきよめられた時でしたが、ファラオの前に立ったヨセフがそうであったようにエジプトの習慣は逆でした。では、今日の聖書クイズです。リブラに幽閉されたユダ南王国の王様は次の誰でしょうか?①ヒゼキヤ、②ヨシヤ、③エホアハズ。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 6: Warning Against High Places and Idolatry
1. the high places
In 4:1-5:17, prophecy was addressed to Jerusalem, where the sanctuary of the Lord is located. Here, verse 1 says to prophesy, “Turn your face toward the mountains of Israel. In other words, the prophecy is addressed to the various places in the land of Israel where idolatry was practiced, the high places.
The word “high places” (baamah) simply means small hills. It generally refers to a sanctuary or sanctuary built on top of a hill, which was a place of idolatry for the local people. After the settlement of Canaan, the Israelites were commanded to destroy the high places. In fact, before the temple was built by Solomon, the Israelites also offered sacrifices and worshiped the Lord in the high places (1 Kings 3:2). After the temple was built by Solomon, the high places were distinguished as places of idolatry, but they continued to exist and became breeding grounds for apostasy. It was Hezekiah who first attempted to reform this situation, to centralize all worship in Jerusalem, and to make the Jerusalem Temple the sole central sanctuary (2 Kings 18:1-5; 2 Chronicles 29-31). However, his efforts were squandered by his successor Manasseh. His great-grandson, Josiah, again set out to reform, but with less success (2 Kings 22-23; 2 Chronicles 34). After Josiah’s death, worship in the high places was once again practiced throughout the country, a situation that Ezekiel warns against.
The high places were usually equipped with altars and pillars for sacrifices. The pillars were symbols of male genitalia or images of Asherah or Ashtaroth, the gods of Canaan. After the nomadic Israelites settled in Canaan, they came into contact with the agricultural culture of the land and were influenced by the idolatrous worship of this high place. These were mainly for the purpose of praying for a good harvest, and centered on rituals to worship the god of fertility and prosperity. Thus, the rituals performed there were often obscene, and even included an immoral system of sacrilegious prostitution. In spite of the prophet’s warning, the Israelites approached these high places and fell into idolatry, losing their holiness as God’s people and grieving the heart of God (v. 9).
2. judgment on the high places
God is said to destroy the high places (v. 4). To “scatter your bones around your altars” (v. 5) means to put an end to idolatry by defiling the altars of idolatry with the corpses and bones of human beings considered unclean, as at the time of King Josiah’s Reformation. Once, during an archaeological excavation, I saw a place where a public toilet was set up where an idol god had been in order to put an end to idolatry (2 Kings 10:27). It is the same thing. He also says that not only the places of worship, but also the cities where people live will be ruined and razed to the ground. God’s judgment is thorough. But in the midst of such judgment, it is important to note that there are those who will be left behind, and that the judgment will be done with the purpose of “making the Lord known” to those who are left behind.
Riblah is generally considered to be the eastern boundary of Judah. If this is the case, then from the wilderness on the west side to Riblah on the east side would mean the whole of Judah. When it becomes clear that the whole of Judah has been judged by God, people will have to admit that this is from the Lord. In this sense, if the plagues, earthquakes, and wars that are spreading throughout the world are also meant to make people acknowledge the Lord, then this would also mean that a certain kind of repentance is required. What is important is that such repentance is not directed toward unbelievers, but toward believers who turn their backs on the true God, even though they know Him. The attitude of true faith of those who believe in God is being questioned. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. In Israel, shaving one’s beard was a disgrace. (1) Egypt, (2) Aram, and (3) Assyria. The answer was (1) Egypt. In general, in the Semitic peoples, Assyria, Arabia, Hebrews, and Aramaic, beards were a sign of masculine beauty (Psalm 133:2) and were shaved when in mourning or when cleansed from tsarat, but the Egyptian custom was the opposite, as was the case with Joseph who stood before Pharaoh. Now for today’s Bible quiz. Which of the following kings of the Southern Kingdom of Judah was imprisoned in Riblah? (1) Hezekiah, (2) Josiah, and (3) Jehoahaz. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.