人生100倍の視野【聖書】エゼキエル書7章 終わりの日が来た(7:1-27)

1.終わりが来る

当時、イスラエル人たちは、自分たちの普段の生活が突如失われるなど、全く思ってもいなかったことでしょう。戦争や疫病、飢饉などの噂を聞いても、それが自分たちの生活を直撃し、根こそぎにしてしまうなど、現実的には考えられなかったはずです。聖なる都エルサレム、それは永遠の神の都で、揺るがされることはない、とすら考えていたはずです。しかしそれが起こったわけです。そしてそれは神に計画されたことでした。

エゼキエルは言います。「終わりが来た」(2-4節)。神の御計画とは言え、神は、約850年、時を待ったのです。そして神はイスラエルに宣告されます。「わたしはあなたを惜しまない」(4節)。もはや、神に選ばれた民、神の都も例外ではない、神のさばきに服する、と言うわけです。

10節「杖が花を咲かせ、横柄さを花咲かせた」とあります。かつてアロンが、神に選ばれた者であることを証しするため、アロンの杖が芽を出し、つぼみをつけ、花を咲かせ、アーモンドの実を結ぶ、奇跡が起こったことがあります(民数17:10)。ここは、そのイメージを借りて、イスラエルを杖にたとえ、イスラエルが神に選ばれた者であるのに、横柄な者となった、いわゆる悪の杖となったと言いたいのでしょう。だから神は裁かれる、その結果たるや、散々なものであるというのが、14節以降の記述です。

2.頼るものはない

国が破れてしまえば、それまで手にしていた財産は皆征服者のものになります。そしてお金もただの紙切れです。敗れた国のお金などなんの役にも立ちません。国を守る軍隊も皆解体されてしまい、敵機来襲と、けたたましくサイレンが鳴らされても、だれもこれを迎え撃つ者もいなくなります(14節)。敵の圧倒的な力に、エルサレムはねじ伏せられてしまいましたが、それは力の差によるものではなく、神の「燃える怒り」によるものであったと言われます。つまり契約違反に対する神のさばきなので、剣のみならず、疫病、飢饉と、あらゆる災いが及ぶのだ、と(15節)。

そして神とされてきた偶像は、ただの木くずであり鉄くずである、その本当の正体をさらけ出すことになります(20節)。ちなみに23節「鎖を作れ」は、口語訳では、「また荒れ地とする」と訳されています。これはヘ徹底したエルサレムの破壊を語る文脈を受けて、ヘブル語のギリシャ語訳聖書(七十人訳)の修正訳を採用したためです。しかし新改訳は、七十人訳の修正訳を取らず、この単語を、捕囚を象徴する表現として、そのまま「鎖を作れ」と訳出したのです。

ともあれ戦争に敗れる事態においては、預言者や祭司、長老、つまり指導者たちに助けを求めても無駄です。当時、預言者は、幻によって神の啓示を示し、祭司は律法によって民を導き、長老たちは知恵ある助言をする者とみなされていました。しかし、彼らのだれも、もはや先を示すことができない。神がもたらす裁きは、人々がより頼むお金も、軍隊も、偶像も、指導者も、何一つ助けとなることはない終末的な状況を引き起こしたというわけです。それは、神が、これを思い直して「もう十分だ。手を引け」(2サムエル24:16)と、災いを終わらせる決断を示さない限り、とめどなく続く災いなのです。

確かに、エゼキエルは、先に鉄の板を用いたパフォーマンスで、神がエルサレムから御顔を隠されることを預言していました。ここでは、もはや、象徴的なパフォーマンスではなく、はっきりことばで「わたしは彼らから顔を背け」(22節)と言います。神に見放された結果が語られます。注目すべきは、22節「わたしが秘宝とする所は汚される」という、神とエルサレムの関係でしょう。神が秘密の宝とされた、つまり、エルサレム侵略はあり得ないことであったにもかかわらず、それが起こった、ということです。

戦後日本は、約80年近く平和を保ってきました。他国の戦争による悲惨な状況を様々お茶の間で見せられていながら、私たちはそれらが対岸の火事のように思っていることでしょう。しかし、次から次と新しく起こる戦争、自殺、殺人など、様々な社会的事件、そして、政治家たちの汚職と、日本の社会もまた混沌とし、迷走していく世界に巻き込まれていくかのような昨今です。この日本は、神の目にどのように映るのか。「わたしは彼らから顔を背け、私が秘宝とする所は汚される」と神は言わないのだろうか、と思うところです。日本のために、心からの祈りが必要、一人一人が神の正義に生きる歩みが必要なのではないでしょうか。では、では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>      

最初に、昨日のクイズです。リブラに幽閉されたユダ南王国の王様は次の誰でしょうか?①ヒゼキヤ、②ヨシヤ、③エホアハズ。答えは③エホアハズでした。エジプトのパロ・ネコは南王国ユダの王エホアハズをハマテの地リブラに幽閉しました(2列王23:33)では、今日の聖書クイズです。新約聖書へのエゼキエル書の引用箇所は、全部で、いくつあるでしょうか?①0か所、②3か所、③6か所。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Chapter 7: The Last Days Have Come (7:1-27)

1. the end is coming

At that time, the Israelites probably had no idea that their normal lives would suddenly be lost. Even when they heard rumors of war, pestilence, and famine, they could not have realistically imagined that they would be hit and uprooted from their lives. They must have even thought that the holy city of Jerusalem, the eternal city of God, would never be shaken. But that is what happened. And it was planned by God.

Ezekiel says, “The end has come. The end has come” (vv. 2-4). Even though it was God’s plan, God waited for a time, about 850 years. Then God declares to Israel, “I will spare you. ” (v. 4). No longer will God’s chosen people, God’s city, be an exception, subject to God’s judgment.

Verse 10: “The rod has blossomed, and arrogance has blossomed. A miracle once took place when Aaron’s rod sprouted, budded, blossomed, and bore almonds to testify that he was God’s chosen one (Numbers 17:10). Borrowing that image, we might say here that Israel is likened to a staff, and that Israel became arrogant, the so-called rod of evil, even though it was God’s chosen people. Therefore, God will judge, and the results will be disastrous, as described from verse 14 onward.

2. there is nothing to rely on

When a nation is destroyed, all of its possessions will belong to the conqueror. And money is just a piece of paper. The money of a defeated country is of no use. The army that defends the country is all dismantled, and when the sirens are sounded to warn of an incoming enemy plane, there is no one left to intercept it (v. 14). Jerusalem was overpowered by the overwhelming power of the enemy, not because of the difference in strength, but because of the “burning anger” of God. God’s judgment on the covenant violation was not limited to the sword, but also to pestilence, famine, and all other calamities (v. 15).

The idols that had been considered gods would be exposed for what they really are: mere scraps of wood and iron (v. 20). Incidentally, the Kogo-yaku translation of verse 23, “make chains,” is translated “and make it a wasteland. This is due to the adoption of a modified translation of the Greek translation of the Hebrew Bible (the Septuagint), given the context that speaks of the destruction of He thorough Jerusalem. The Sinkai-yaku translation, however, did not adopt the modified translation of the Septuagint, but translated the word as it is, “make chains,” as a symbolic expression of the captivity.

In any case, in a situation where the war is lost, it is useless to ask for help from prophets, priests, elders, or leaders. At that time, the prophets were regarded as those who revealed God’s revelation through visions, the priests as those who guided the people through the law, and the elders as those who gave wise counsel. But none of them can show the way ahead any longer. So the judgment brought by God has caused an apocalyptic situation in which neither money, armies, idols, nor leaders that the people ask for more will be of any help. It is as if God has reconsidered this and said, “Enough is enough. It is a plague that will continue unabated unless God decides to end it, saying, “Enough is enough; let it go” (2 Samuel 24:16).

Indeed, Ezekiel had earlier prophesied that God would hide His face from Jerusalem in a performance with iron plates. Here, it is no longer a symbolic performance, but clearly says in words, “I will turn away my face from them” (v. 22). The result of God’s abandonment is spoken of. What is noteworthy is the relationship between God and Jerusalem in verse 22: “The place that I have made a secret treasure will be defiled. God made it a secret treasure, meaning that the invasion of Jerusalem was impossible, and yet it happened.

Postwar Japan has maintained peace for nearly 80 years. We are shown the horrors of wars waged by other countries in our daily lives, and yet we think of them as if they were a matter of concern on the other side of the world. However, with one war after another, suicides, murders, and other social incidents, as well as corruption among politicians, it seems as if Japanese society is also caught up in the chaos and confusion of the world today. How does this Japan look in the eyes of God? I wonder if God does not say, “I will turn my face away from them, and the place that I hold as my treasure will be defiled. For the sake of Japan, I believe that heartfelt prayers are needed, and that each of us needs to walk in God’s justice. Well, then, I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner     

First, yesterday’s quiz. Who was the king of the Southern Kingdom of Judah who was imprisoned in Riblah? (1) Hezekiah, (2) Josiah, and (3) Jehoahaz. The answer was (3) Jehoahaz. Pharaoh Neco of Egypt imprisoned Jehoahaz, king of the southern kingdom of Judah, in Riblah, the land of Hamath (2 Kings 23:33), and here is today’s Bible quiz. How many places, in total, does Ezekiel quote from the New Testament? (1) 0, (2) 3 , (3) 6. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

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