1.さばきは実行された
9章は、8章で摘発された諸々の罪に対して宣告された主の裁きが、具体的に実行される幻を描いています。まず初めに、神の裁きが下される前に、その裁きから守られるべき者にしるしが付けられました(4節)。腰に書記の筆入れを付け、亜麻布の衣をまとっている者が、都を行き巡って、額にしるしをつけるのです(2節)。彼は、破壊する武器を手にした6人の男たちの災いから、特定の人々が守られるために遣わされていきます。
聖書をよく読んでいる人ならば、このような幻のエピソードに二つのエピソードを連想することでしょう。一つは、出エジプト記12:23に描かれた、過ぎ越しの夜に起こったエピソードです。神はエジプト人に災いを下そうとし、この災いからイスラエル人を守るため、鴨居と二本の門柱に、屠られた羊の血を塗り付け、印とするように命じられました。またもう一つは、ヨハネの黙示録7:3のエピソードです。大いなる日、つまり世の終わりと言うべき日が来る前に、一人の神のみ使いが遣わされ、その災いから救われるべき神のしもべたちの額に神の印を押すように命じられるのです。これらは、神が救いに値する聖徒を区別し守られることを教えています。
2.まず私の聖所から始めよ
しかしながら、残されるべき人々については、さらに深く考えるべきことがあります(5、6節)。注目すべきは、書記の筆入れを付け、亜麻布の衣をまとっている人は、しるしをつけず、通り過ぎてばかりいるのです。結果、6後に続く破壊する武器を持った6人の男たちは、神殿にいる者はもちろん、都中にいる者たちを皆殺しにしていきます。つまり、しるしをつけるような者は誰一人いなかった、という状況です。
創世記には、不道徳と悪に満ちた町ソドムとゴモラを滅ぼそうと決意された神に、待ったをかけ、とりなすアブラハムのエピソードがあります。しかし、アブラハムのとりなしにも関わらず、最終的にその町に正しい者は誰一人おらず、その町は滅ぼされてしまいました。また、ヨハネの福音書の8章には、姦淫の現場で捕まえられた女性のエピソードが描かれています。この時、姦淫の罪を問われた女性は、石打ちの刑を執行されようとしていました。そこで、イエスは、その女を連れ出した者たちに向かって「あなた方の中で罪のない者が、まずこの人に石を投げなさい」と語ったところ、年長者たちから一人、二人と去って行き、最後には誰も石を投げる者がいなかったとされています。これがまさに、エゼキエルが伝えたいことでした。つまり、神が災いから守るためにしるしをつけようと出て行ったにもかかわらず、神の目に適う者が誰もいなかった、ということは起こりうることなのです。イエスは、ルカの福音書18章の中でいつでも祈るべきことのたとえ話として、悪い裁判官の例をあげています。そしてその締めくくりに「あなたがたに言いますが、神は、すみやかに彼らのために正しいさばきをしてくださいます。しかし、人の子が来たとき、はたして地上に信仰が見られるでしょうか」と加えています。イエスは、終末において神の目に適う祈り手がいるだろうか、信仰的な応答があるだろうか、と語っているのです。
大切なのは、私たちが書記の筆入れを付け、亜麻布の衣をまとっている人にスルーされるような霊的現実があるのではないかと考えてみることでしょう。コロナ禍を通して思わされたことは、やはり、この期間が様々な意味で、私たちの信仰のあり様に対する反省をもたらし、また悔い改めの機会をもたらしたことです。コロナ禍が起こり、種々の教会の活動が制限され、親しく語り合う集会が失われるようになると、信仰者は、その自立的な信仰を問われました。そして、本当に、神と、神が与えられた教会のメンバーをイエスが命じられたとおりに愛しているかどうかが試されたのです。そして、真実に神を仰ぎ、神につながり信仰生活と教会生活に励んできた人と、自己流に教会というもう一つのサークル活動に参加してきただけの人との違いを明らかにしたのでした。終末の時、主の裁きが始まり残される人々は、神が、イエスのみ教えに従っていると認める人々、偶像崇拝とは全く縁のない、み使いに神の印を押させた人々であることを覚えたいものです(4節)。そして主の裁きは「まず、わたしの聖所から始めよ」と語られていることにも注意したいのです。「では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。主の神殿の入り口は、どちら側にあったでしょうか?①東、②西、③北、④南。答えは、①東側でした。では、今日の聖書クイズです。聖書では、亜麻布は、次のどのような意味を象徴することばとして用いられることがあるでしょうか?
①正しい行い、②死、③きよい性質、答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 9 Begin with My Sanctuary (9:1-11)
1. judgment has been executed
Chapter 9 describes a vision of the execution of the Lord’s judgments pronounced against the sins exposed in Chapter 8. First of all, before God’s judgment was pronounced, a sign was placed on those who were to be protected from it (v. 4). He who wears a scribe’s brush case on his hip and a garment of flaxen cloth goes about the city and puts a sign on his forehead (v. 2). He will be sent to protect certain people from the plagues of six men with weapons of destruction in their hands.
Those who read the Bible closely will associate two episodes with these visions. One is the episode described in Exodus 12:23, which took place on Passover night. God was about to bring a plague upon the Egyptians, and in order to protect them from this plague, God commanded that the blood of a slaughtered sheep be smeared on the doorposts and the two gateposts as a sign. Another episode is that of Revelation 7:3. Before the coming of the great day, which is to be called the end of the world, a messenger of God is sent to command that God’s seal be stamped on the foreheads of His servants who are to be saved from the plagues of the world. These teach us that God distinguishes and protects His saints who are worthy of salvation.
2. begin with my sanctuary
However, there is something more profound to consider concerning those who are to be left behind (vv. 5, 6). It is noteworthy that those who wear the scribe’s brush case and are clothed in flaxen garments do not make a sign, but only pass by. As a result, the six men with weapons of destruction that follow after the six kill everyone in the temple and throughout the city. In other words, there was no one left to give a sign.
In the Book of Genesis, there is an episode of Abraham interceding with God who was determined to destroy the cities of Sodom and Gomorrah, which were filled with immorality and evil. However, despite Abraham’s intercession, there was ultimately no one righteous in the cities, and they were destroyed. In chapter 8 of John’s Gospel, there is an episode of a woman caught in adultery. At this time, the woman was accused of adultery and was about to be stoned to death. Then Jesus said to those who had brought the woman out, “He who is without sin among you, let him first throw a stone at her,” and one or two went away from the elders, and at the end no one was left to throw a stone. This was exactly what Ezekiel wanted to convey. In other words, it could happen that God went out to give a sign to protect them from the plagues, but no one was worthy of God’s sight. Jesus gives the example of the wicked judge in Luke 18 as a parable of what to pray for at all times. He concludes by saying, “I tell you, God will judge them righteously and speedily. But when the Son of Man comes, will there be faith on earth? Jesus is saying that in the end times, will there be pray-ers who are fit in God’s sight, will there be a faithful response?
The important thing is to consider whether there will be a spiritual reality in which we will be through with those who wear the scribe’s brush case and are clothed in flaxen garments. What we were reminded of through the Corona Disaster was, after all, that in many ways this period brought about reflection on the state of our faith and an opportunity for repentance. When the Corona disaster occurred, and the activities of the various churches were restricted and the intimate congregations were lost, the faithful were challenged in their independent faith. They were tested to see if they truly loved God and the members of the churches He had given them as Jesus had commanded. And it revealed the difference between those who have truly looked up to God, connected to Him, and worked hard in their faith life and church life, and those who have just participated in another circle activity called church in a self-directed way. We should remember that those who will be left at the end of time, when the Lord’s judgment begins, will be those whom God recognizes as following the teachings of Jesus, those who have had His angel put His seal on them, who have no connection with idolatry (v. 4). We also want to note that the Lord’s judgment is spoken of as “Begin first in my sanctuary. So, I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. On which side was the entrance to the Lord’s temple? (1) East, (2) West, (3) North, (4) South. The answer was (1) east. Now, here is today’s Bible quiz. In the Bible, flax cloth is sometimes used to symbolize which of the following meanings?
(1) righteousness, (2) death, (3) a clean nature. I will see you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.