1.きゅうり畑のかかし
10章は、預言者イザヤと同じように(40:18-20、41:7等)、偶像の虚しさ、それを礼拝する愚かさを語っています。エレミヤは、偶像は「きゅり畑のかかし(5節)」のようなものだと言います。確かに、エレミヤが言う通りで、こんな偶像に何の力があろうかと思いつつも、何か呪縛されてしまう、つまりよからぬことが起こっても、と偶像をそのまま受け入れていることがあるものでしょう。当時の人々が天のしるしを悪鬼の仕業と結びつけて恐れたように、これだけ科学が進んだ現代に生きる私たちも、霊的なものを無視できないでいるのです。
エレミヤは言います。6節「主よ。あなたに並ぶ者はありません。あなたは大いなる方。あなたの御名は力ある大いなるものです」まことに神と呼ぶべきお方は、ただお一人である。それは、天と地を創造なさった、あなただけである、と。そして11節「天と地を造らなかった神々は、地からも、この天の下からも滅びる」と言います。人類の歴史をスタートさせ、それを終わらせる権威を持ったお方、その神こそ、信ずべき神である、と言うのです。なお、このエレミヤの信仰告白は(12-16節)、後の51:15-19にも再び出てきます。エレミヤにとっては、信仰の核心的な部分だと言えるでしょう。
2.神とイスラエル
神と人間は、創造主と被造物との関係にあります。しかし、神は「ヤコブの分け前はこんなものではない」と言います。つまり、神は万人のために天地を創造し、これを分け与えられましたが、ヤコブ、つまりイスラエルの民とは契約を結ぶ、特別な関係を与えられました。つまり、単なる創造主と被造物の関係を超えたもの、しかもそれは、親子、夫婦の関係でも語られる、親しい、身内的な深い関係なのです。だからこそ、イスラエルの背信には、神の深い嘆きもあるということでしょう。
17節「包囲されている女」、つまり「この国の住民(18節)」、イスラエルの民は、力ずくで町から追い出され、捕虜とされると言います。イスラエル北王国が滅びた後、ユダ南王国は幾度も、侵略の危機にさらされました。しかしついに「今度こそ」終わりだ、と言うのです。19節の「私は」包囲されている女自身のことばとして語られています。バビロンの徹底的な破壊、殺戮を受けて、「この打ち傷は癒しがたい」と嘆いています。21節の「牧者たち」は、指導者を指します。彼らの政治的対応がいかに愚かであったかを語るのです。
3.エレミヤの祈り
23節以降は、神の裁きの言葉を受けたエレミヤの祈りが記録されます。確かに、人の幸せは、人の計画・努力によるものではないでしょう。そう思われることも多々あるかもしれませんが、コロナや震災豪雨、そして不慮の事故など、人の力ではいかんともしがたい事態が起こり、人間の努力がめちゃめちゃにされることがあるものでしょう。やはり、神の守りがあってこそ、人の計画や努力も実りがあるものなのでしょうし、たとえ、人間を落胆させるような災いがあっても、神がこの事態を知ってくださっていると思えばこそ、必ず未来はあると希望をもって歩むこともできるのです。24節、エレミヤは祈ります。「主よ、私を懲らしめてください」「懲らしめて」と訳されたヘブル語はヤセル、「警告する」「指導する」という意味もあります。文脈からすれば「主よ、私を教えてください、怒らず、正しく」なのでしょう。確かに、私もエレミヤに同感だと思うところです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ユダヤ人が割礼を行うようになったのは、誰の時代からであったでしょうか?①アブラハム、②モーセ、③ダビデ。答えは①アブラハムでした。神とアブラハムとの契約のしるしとして、アブラハムが99歳の時、その子イシュマエルが13歳の時に、彼の家のすべての男子が割礼を受けました(創世記17章)。では今日の聖書クイズです。エレミヤの初期の預言として、エホヤキム王の治世中の預言となる部分は、どこになるでしょうか?①2:1-6:30、②7:1-20:18、③21:1-25:38。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Jeremiah 10: There is No Equal to the Lord
1. the scarecrow in the cucumber field
Chapter 10, like the prophet Isaiah (40:18-20, 41:7, etc.), speaks of the emptiness of idols and the folly of worshipping them. Jeremiah says that idols are like “the scarecrow of the cucumber field (v. 5). Indeed, Jeremiah is right. There are times when we wonder what power such idols have, but we accept them as they are because we are under their spell, that is, even if something bad happens to them. Just as the people of that time feared the signs of heaven because they associated them with the work of demons, so we cannot ignore spiritual things in this modern age of advanced science.
Jeremiah says, v. 6: “There is none like you, O Lord. There is none equal to You. You are great. Your name is mighty and great.” There is only One who truly is to be called God. There is only one who truly should be called God, and that is You alone, the Creator of the heavens and the earth. And verse 11 says, “The gods who did not create the heavens and the earth will perish from the earth and from under this heaven. The God who started human history and has the authority to end it is the God we should believe in. This confession of Jeremiah’s faith (vv. 12-16) appears again later in 51:15-19. For Jeremiah, it is a core part of his faith.
2. God and Israel
God and man are in a Creator-creature relationship. But God says, “Jacob’s portion is not like this. That is, God created the heavens and the earth for the benefit of all and shared them, but He had a special relationship with Jacob, the people of Israel, with whom He made a covenant. In other words, it is more than just a relationship between Creator and creature; it is a close, intimate relationship that is also spoken of in the relationships between parents and children, and between husband and wife. That is why there is also a deep lamentation of God for Israel’s disobedience.
Verse 17 says that the “woman under siege,” or “the inhabitants of the land (v. 18),” the people of Israel, will be driven out of the city by force and taken captive. After the fall of the Northern Kingdom of Israel, the Southern Kingdom of Judah was repeatedly threatened with invasion. The “I am” in verse 19 is spoken by the besieged woman herself. The “pastors” of verse 21 refer to the leaders. It speaks of how foolish their political response was.
3. Jeremiah’s Prayer
From verse 23 onward, Jeremiah’s prayer is recorded in response to God’s words of judgment. Surely, one’s happiness is not due to the plans and efforts of others. It may often seem so, but there are times when circumstances beyond human control, such as coronas, earthquakes, torrential rains, and unforeseen accidents, can occur, and the efforts of human beings can be thrown into chaos. After all, it is only with God’s protection that our plans and efforts are fruitful. And even if there are disasters that discourage us, we can walk with hope that there is always a future, knowing that God knows what is going on. In verse 24, Jeremiah prays, “O Lord, chasten me! The Hebrew word translated “chasten me, O Lord” or “chasten me” is yasser, which also means “to warn” or “instruct.” In context, it would be “Teach me, O Lord, not to be angry, but to be righteous.” Indeed, I am about to agree with Jeremiah. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. From whose time did the Jewish people start to practice circumcision? (1) Abraham, (2) Moses, and (3) David. The answer was (1) Abraham. As a sign of God’s covenant with Abraham, all the males of his household were circumcised when Abraham was 99 years old and his son Ishmael was 13 years old (Genesis 17). Now for today’s Bible quiz. What part of Jeremiah’s early prophecy would be a prophecy during the reign of King Jehoiakim? (1) 2:1-6:30, (2) 7:1-20:18, and (3) 21:1-25:38. See you tomorrow for the answers. I wish you a good day.