人生100倍の視野【聖書】エレミヤ書20章 無力な預言者、無力な神

1.バビロン捕囚の宣告

 1節、イメルの子パシュフルは、祭司であり、主の宮のつかさ、監督者であったと言います。つまり、彼は、祭司であり、神殿の管理者であり、警備長官でもあったということです。ですから彼には、律法に反することを教え、神を冒涜する者がいれば、見つけ次第、それを取り締まる責任がありました。そこでパシュフルは、エレミヤが祭司を引き連れ、ヒノムの谷で陶器の瓶を壊しエルサレムの滅亡を預言したことを聞くと、これを問題にし(19章)、エレミヤを捕らえて鞭を打ち、投獄しました。パシュフルは、翌日彼を釈放しました。そんなパシュフルにエレミヤは、「恐怖が取り囲んでいる」と神の言葉を伝えます(3節)。神の裁きがあるということでしょう。

またエレミヤは、これまで「北からの敵」と具体な国の名が明かさずに預言をしてきましたが、ここで初めて、その名はバビロンとされ(4節)、パシュフルを含めたバビロン捕囚が宣告されます(5節)。

実際、その後のゼデキヤ王の時代、祭司はゼパニヤに代わっています(29:26)。つまり、それはパシュフルが、エホヤキム王の時代に捕囚民の一人としてバビロンに捕虜として連れ去られたことを意味しています。パシュフルは、エレミヤを敵視することで、飢餓や剣が決してユダには臨まない、と偽りの預言をした者たちと同類でした(14:14以下)。神のことばは確かにエレミヤが語った通りになっていくのです。

2.エレミヤの戦い

 7節以降は、詩文形式で書かれています。エレミヤは明らかに心かき乱されています。焦燥感漂う祈りが書き連ねられています(7-12節)。このような心情を独白するのは、これで3回目となります。時間順に振り返ると、18:18-23、本章の20:7-18、これはエホヤキム王の治世の初め、そして15:10-21、エホヤキム王の治世の終わりのものです。つまり、エレミヤがこの預言を語った時には、神のことばが実現する気配など微塵もなく、エレミヤに敵対する、祭司、偽預言者の力は強大で、エレミヤは語れば語るほど物笑いにされる始末でした。そして、その状況は、神がエレミヤに沈黙される、あるいは、放置されるに等しく感じられるものであったわけです。確信をもって、主の御言葉を伝えても人々はそれを認めない。むしろ、どこまでこいつはこんなことを言っていられるのか、と好奇な目に晒されていく。そしてパシュフルに向けた「恐怖が取り囲んでいる」という言葉は、逆にエレミヤを笑いものにするあだ名とされていく(10節)。なんとも、エレミヤには、自らの人生が愚かで辱めの中で終わるのか、と思うような暗たんたる気持ちであったことでしょう。

 おそらくこの時エレミヤは初老期に入っていたと考えられていますが、その心は神の召し(1:7-8)になおも忠実で、神の約束に対する信仰を捨てていません(13節)。ただ、肉の心は複雑なものです。感謝と落胆が入り混じる心を、皆さんはどう考えるでしょうか。13節の主語は、ヘブル語では3人称男性複数です。つまり「彼らは」主に向かって歌い、主をほめたたえよ、なのであり、彼らは「正しい者」を指します。あれこれ、思いは乱れながら、悩みを小脇に抱え、神のみことばをまこととして生きた聖徒たちに倣っていく歩みが、そこにあったと言えるのではないでしょうか。悩まない信仰、揺れない信仰というものはないのです。あれこれありながらも、しかし「我ここに立つ」というのが信仰者の歩みというべきものでしょう。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。エルサレムを囲む谷の中で、最も東側にある谷は何というでしょうか?①ケデロンの谷、②ベン・ヒノムの谷、③チロペオンの谷。答えは、①ケデロンの谷でした。西側からベン・ヒノムの谷、チロペオンの谷、ケデロンの谷と覚えましょう!では今日の聖書クイズです。ベニヤミンの門は、別名なんと呼ばれているでしょうか。①羊の門、②糞の門、③隅の門、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。

Jeremiah 20: Helpless Prophet, Helpless God

1. the sentence of the Babylonian captivity

 Verse 1 says that Pashhur son of Imer was a priest, a governor and overseer of the temple of the Lord. This means that he was a priest, a temple administrator, and a security chief. Therefore, he had the responsibility to take action against anyone who taught against the Torah or blasphemed against God, as soon as he found them. So when Pashhur heard that Jeremiah, with his priests, had broken pottery jars in the Valley of Hinnom and prophesied the destruction of Jerusalem, he made an issue of it (chapter 19) and took Jeremiah prisoner, whipped him, and imprisoned him. Pashful released him the next day. To Pashful, Jeremiah tells the word of God that “fear surrounds you” (v. 3). This must mean that God’s judgment is coming.

Jeremiah had been prophesying about an “enemy from the north” without naming the specific country, but here, for the first time, the name is Babylon (v. 4), and the Babylonian captivity is announced (v. 5), including Pashhur’s. In fact, the subsequent king Zedekiah’s captivity in Babylon is also announced (v. 6).

In fact, in the subsequent reign of King Zedekiah, the priests were replaced by Zephaniah (29:26). This means that Pashhur was taken captive to Babylon as one of the captives during the reign of King Jehoiakim. Pashfull was of the same ilk as those who falsely prophesied that famine and the sword would never come upon Judah by antagonizing Jeremiah (14:14 and following). The Word of God will indeed be as Jeremiah spoke it.

2. Jeremiah’s Battle

 Verses 7 and following are written in verse form. Jeremiah is clearly disturbed. He writes a series of frustrated prayers (vv. 7-12). This is the third time he has monologued on these feelings. Looking back in chronological order, we find 18:18-23; 20:7-18 in this chapter, at the beginning of King Jehoiakim’s reign; and 15:10-21, at the end of King Jehoiakim’s reign. When Jeremiah spoke this prophecy, there was no sign of the fulfillment of God’s word, and the priests and false prophets who opposed Jeremiah were so powerful that Jeremiah was ridiculed the more he spoke. The more Jeremiah spoke, the more he was laughed at. And the situation was such that it seemed as if God was silent or neglectful of Jeremiah. Even though he preached the Word of the Lord with conviction, people did not recognize it. Rather, they would look at him with curiosity, wondering how much further he could go in saying this. And his words to Pashhur, “Fear surrounds you,” are turned into a nickname that makes Jeremiah a laughingstock (v. 10). It must have seemed to Jeremiah as if his life was going to end in folly and humiliation.

 Although Jeremiah was probably in his prime at this time, his heart was still faithful to God’s calling (1:7-8) and he had not abandoned his faith in God’s promises (v. 13). The heart of the flesh, however, is a complex one. The subject of verse 13 is the third person masculine plural in Hebrew, meaning “they” sing to the Lord and praise Him, and they refer to “the righteous. In this way, we can say that we are following in the footsteps of the saints who lived by the Word of God as the truth, with their thoughts in turmoil and their worries under their arm. There is no faith that is not troubled or that is not shaken. It is the walk of a believer to say, “I stand here,” in spite of all that. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Of the valleys surrounding Jerusalem, what is the easternmost valley called? (1) Valley of Kederon, (2) Valley of Ben Hinnom, and (3) Valley of Chilopeon. The answer was (1) the Valley of Kederon. From the west, let’s remember the valley of Ben Hinnom, the valley of Tyropeon, and the valley of Kedelon! Now for today’s Bible quiz. What is the Gate of Benjamin also called? (1) The Sheep Gate, (2) The Dung Gate, (3) The Corner Gate, and the answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

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