人生100倍の視野【聖書】哀歌3章 主のあわれみは尽きない

1.主の恵みを待ち望む

バビロン捕囚にあって、神がエレミヤやバルクに繰り返し語られたことは、「あなたのいのちは助かる」(38:20、39:18、45:5)「いのちを救え(51:6)」というものでした。しかし、いのち救われた今、彼らは国を討ち滅ぼされた悲惨な現実の中にあって、これから生き延びていかなければならない厳しい現実に立たせられたのでした。神のなさった仕打ちに沸き起こる疑問を小脇に抱えながら、生きながらえてしまったこのいのちを繋いでいく、いや、前に進んでいく、もう一つの現実に直面したのです。

かつてバビロン捕囚からエルサレムに帰還したネヘミヤの一行が、エルサレムを再建しようと、いざその事業に着手し始めた時、つい彼らの口からこぼれたことばは「荷を担ぐ者の力は弱り、瓦礫は山をなしている。城壁を築き直すことなど、私たちにできはしない」(ネヘミヤ記4:10)でした。いのちがあってもどうしようもない、この先手も足もでない、と思えることがあるものでしょう。心はとめどなく、過去の記憶に打ちのめされ、沈むばかり、無力な、羽をもぎ取られたみじめな自分がいるだけ、ということがあるものでしょう(20節)。

しかし、いのちある限り希望はあるのです。神がいのちをつながれたのは、その人に新しい未来を用意されているからです。主のあわれみがあるということは、一度限りのあわれみではなく、その何千倍ものあわれみがあると言うべきでしょう。主は善きお方です(22節)。朝目覚めるならば、目覚めるたびに、その日一日の恵みがあることを信じ、前に進むのです(23節)。

2.進みつつ祈る

 そこで、まず、著者は十分に恥辱を受けるべきことを語ります。つまり自分の力では立ち上がれない現状をよく受け止めることです。当時、捕虜は、まず後ろ手を縛られて地面に転がされました。まさに口を土のちりにつける姿勢を取らされたわけです(29節)。そうであるなら、その状況を素直に受け入れることだ、と言います。そこで無駄な抵抗をしない。「主はいつまでも見放しておられない」(31節)「意味もなく、苦しめ悩ませることはない」(33節)という信仰に立つことです。苦難が神からのものであれば、それを取り去るのも神であると、神の時を待つ心を持つのです(38節)。

そして、次に神の哀れみを待ち望み、祈ることでしょう(40節)。つまり、何よりも神との関係をしっかり建て直すことです。まさにそのような時にこそ、「恐れるな」と語り近づいてくる神との関係が深められるのです。そのように神と関係を深める時を大事にすることなのです。何かしなければならない、どうしたら、何から始めたら、とあれこれ目線を漂わすのではなくて、まず神としっかり向かい合うこと、神のことばに聞くことです。そして神が人間の不正を決して見過ごされないこと、人を踏み躙ったり、権利を曲げたりするような者をそのままにはしておかれないことを、確信する時を持つのです(34-36節)。そのように神との語り合いの中で、神が正しいことをなさるお方であると信頼が沸き起こるなら、これからの自分の将来についても、神にそのことをお委ねすることができるでしょう。そして、お委ねし、心にゆとりができれば、また新しいことも考えられるのです。その逆ではありません。しかしその逆のことを私たちはしていることが多いのです。神とまずゆっくり言葉を交わし合い、これから何をどうすればよいのか、神の語り掛けを受ける時を大事にしたいものです。それが始まりだからです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。次の内、考古学的に実際に発掘されているものはどれでしょうか?①エレミヤ書の巻物、②書記バルクのブラ(印象を押した跡)、③初期バルクの筆。答えは、②書記バルクのブラでした。ダビデの町の発掘場所から、それは見つかっており、ブラの銘には、「書記ネリヤの子ベレクヤに属す」とあります。ブラは、手紙が本物であることを記すために用いられました。では、今日の聖書クイズです。ユダヤ人は、今日でも、この哀歌を特別な日に朗読するために用いている。〇か×か?答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。

Chapter 3: The Lord’s Mercy Never Ends

1. waiting for the grace of the Lord

During the Babylonian captivity, God repeatedly told Jeremiah and Baruch, “Your life shall be saved” (38:20; 39:18; 45:5) and “Save your life” (51:6). However, now that their lives had been saved, they were now forced to face the harsh reality of having to survive in the midst of the tragic reality of their nation’s defeat and destruction. They were faced with another reality, one in which they would have to live on, or rather, move forward, with the questions that arose in their minds about what God had done to them under their arm.

When Nehemiah’s group returned to Jerusalem from the Babylonian captivity and began to rebuild the city, the words spilled out of their mouths: “The strength of the bearers has weakened, and the rubble is heaped up. We cannot rebuild the walls” (Nehemiah 4:10). There must be times when it seems that even if we had life, there is nothing we can do, that there is nothing we can do. There will be times when your mind will be endlessly overwhelmed by memories of the past, and you will sink, helpless, and miserable, with your wings clipped (v.20).

But as long as there is life, there is hope. God has given life because He has prepared a new future for that person. We should say that the Lord’s mercy is not a one-time mercy, but a mercy thousands of times more than that. The Lord is good (v. 22). If we wake up in the morning, each time we wake up, we must go forward, believing that there is a blessing for the day ahead (v. 23).

2. pray as you go

 So, first of all, the author tells us that we should be sufficiently humiliated. In other words, we must accept the fact that we are unable to stand up on our own. In those days, prisoners of war were first tied behind their backs and rolled on the ground. They were forced to put their mouths to the dirt (v. 29). If that is the case, I say, accept the situation honestly. Do not make futile resistance there. Stand in faith that “the Lord has not forsaken us forever” (v. 31) and that “He does not cause us to suffer and be afflicted for no reason” (v. 33). We are to have a heart that waits for God’s time, that if affliction is from God, it is also God who removes it (v. 38).

And then we would wait and pray for God’s mercy (v. 40). In other words, above all, we must rebuild our relationship with God. It is precisely at such times that we can deepen our relationship with God, who approaches us and tells us, “Do not be afraid. In this way, we are to cherish the times when we deepen our relationship with God. We are not to look up at God, thinking, “I have to do something,” “What should I do,” “Where should I start? Listen to the Word of God. And have a time of assurance that God will not overlook human injustice and will not leave those who trample on others or pervert the rights of others (vv. 34-36). If, in such a conversation with God, your trust that He is the one who will do what is right is aroused, you will be able to entrust your future to Him. And when you have surrendered and your mind is at ease, you can think of new things to do. Not the other way around. But we often do the opposite. We should first take the time to have a slow exchange of words with God, and cherish the time when God speaks to us about what we should do and how we should do it. That is the beginning. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner  

First, yesterday’s quiz. Which of the following has actually been excavated archeologically? (1) Scroll of Jeremiah, (2) Bra of Baruch the Scribe (impression marks), (3) Brush of early Baruch. The answer was (2) the bra of Baruch the Scribe. It was found at an excavation site in the city of David, and the inscription on the bra says: “Belongs to Berekiah son of Neriah the scribe.” The bra was used to note that the letter was authentic. Now for today’s Bible quiz. The Jews still use this lament to recite on special occasions today. 〇 or ×? See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.

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