1.ゼデキヤの運命と後半の流れ
これまでエレミヤは、エルサレムが救われるためにバビロンに降伏すべき事を繰り返し語ってきました。エレミヤの預言は語られたとおりに実現し、バビロンは、ユダ南王国の町々を次々と陥落させ、エルサレムに迫ってきました(2節)。もはやゼデキヤ王に残された救いの道は、バビロンに素直に投降することだけでした。しかしそれでも彼はエレミヤの勧めに従わなかったのです。結果、抵抗して逃れようとし、捕らえられ、目を潰されて、バビロンに連行されてしまいます(2列王25:1-7)。
この34章では、ゼデキヤ王の身に起こる結末があらかじめ語られていたものであることが示された後(1-7節)、44章まで、エルサレムの陥落とその前後に起こった悲劇的な敗戦の記録となっています。33章ではエレミヤは逮捕され、監視の庭にいましたが、本章はそれ以前の出来事で、まだ逮捕されておらず、ゼデキヤ王の元に自由に出入りしていたことがわかります。ともあれ、34-36章は、エルサレム陥落前の出来事、37-39章はエルサレムが包囲され、陥落した時の出来事、40-44章はエルサレムが陥落した後の出来事、つまりエレミヤが反乱軍にエジプトに連行された時の出来事が記録されます。
2.ヘブル人の奴隷解放をめぐる出来事
まず本章では、エルサレムがまだ陥落する前、ゼデキヤが、ヘブル人の奴隷を解放しようとした出来事の記録です。彼らが奴隷を解放しようとした理由はいくつか考えられています。一つは自分たちのあわれみ深い行為によって、神が差し迫るバビロンの危機から救い出してくれるかもしれない、と期待したためでした。また、エルサレムが籠城戦に入ると、町の外の耕地で働く奴隷は、所有者にとって余計な食糧負担をもたらす重荷となりました。いずれにせよ、所有者の身勝手な理由のためでした。彼らは奴隷の解放に際して厳粛な契約儀式を行い、実行していきます。しかしエジプト軍がエルサレム解放のために動き出し、一旦バビロン軍が退却し、危機が回避されると、エルサレムの首長と民は、いとも簡単に心を翻し(11節)再び奴隷を連れ戻して、耕地を耕す人手として使役するのです。
レビ記には、ユダヤ人は、神の奴隷であるから奴隷にしてはならない、と規定されています(レビ25:42、55)。しかし当時、経済的な理由から自発的に奴隷になる者がいたのでしょう。外国に身売りをした彼らの中には、イスラエルに買い戻される者もいました。そのような奴隷は、7年目に解放することが律法に定められています(申命15:12)。しかし奴隷所有者は、これを手放したがらず、神の御教えに従わなかったのです。神はこれを神の名を汚す行為とみなし、報復を誓うのです(17節)。
苦しい時の神頼みではありませんが、人が神を求めるのは、結局自分都合であったりします。それは、現代の私たちも同じではないでしょうか?自分都合で信仰を持つ。ですから中身は俗人。世の人々と何ら変わらない考え方で生きている。とってつけたような礼拝の習慣を持っているだけ、ということはないでしょうか。もし、そうであるなら、神の怒りの裁きを避けることはできません。神を信じているというのであるならば、心から神を恐れ、神につながった歩みを、誰もが認める、そのような人生を歩んでまいりたいものです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エブス人は、エブスに住んでいた人のことを言いますが、エブスは別名なんと呼ばれていたでしょうか?①エルサレム、②ヘブロン、③ベエル・シェバ。答えは、①エルサレムでした(師士19:10、1歴代11:4)。エルサレムはエブス人の町でした(ヨシュア15:8)。では、今日の聖書クイズです。エルサレムを囲む東側のキデロンの谷に、最も南方で西側から合流する谷は、次のどれでしょうか?①ベテスダの谷、②チロペオンの谷、③ヒノムの谷。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 34: Just Acknowledge God and Obey Him
1. the fate of zedekiah and the second half of the story
Jeremiah has repeatedly spoken of the need for Jerusalem to surrender to Babylon in order to be saved. Jeremiah’s prophecy has come true as he spoke, and Babylon is closing in on Jerusalem (v. 2), having taken city after city in the southern kingdom of Judah. The only way left for King Zedekiah to save himself was to surrender to Babylon. But even so, he did not follow Jeremiah’s advice. As a result, he resisted and tried to escape, was captured, blinded, and taken to Babylon (2 Kings 25:1-7).
After this chapter 34, in which the consequences to King Zedekiah are shown to have been told beforehand (vv. 1-7), it continues through chapter 44, which chronicles the fall of Jerusalem and the tragic defeats that occurred before and after the fall. in chapter 33, Jeremiah is arrested and in the Garden of Watchers, but this chapter is an earlier Jeremiah had not yet been arrested and was free to come and go as he pleased under King Zedekiah. Chapters 34-36 record the events before the fall of Jerusalem, chapters 37-39 record the events when Jerusalem was besieged and fell, and chapters 40-44 record the events after the fall of Jerusalem, when Jeremiah was taken to Egypt by the rebel army.
2. events surrounding the emancipation of the Hebrews
First, this chapter records the events of Zedekiah’s attempt to free the Hebrew slaves before Jerusalem had yet to fall. There are several possible reasons for their attempt to free the slaves. One is that they hoped that God might deliver them from the impending danger of Babylon through their merciful act. Also, as Jerusalem entered the siege, slaves working in the arable land outside the city became a burden to their owners, bringing an extra food burden. In any case, it was for the owners’ selfish reasons. They would perform and execute a solemn covenant ceremony upon the release of their slaves. However, once the Egyptian army moves in to liberate Jerusalem, and once the Babylonian army retreats and the crisis is averted, the chiefs and people of Jerusalem change their minds quite easily (v. 11) and bring the slaves back again to be used as laborers to till the land.
Leviticus stipulates that Jews are God’s slaves and must not be enslaved (Lev. 25:42, 55). However, at that time, some of them would have voluntarily become slaves for economic reasons. Some of them who had sold themselves to foreign countries were bought back by Israel. The Torah stipulates that such slaves are to be freed in the seventh year (Deut. 15:12). But the slave owners did not want to give it up and did not follow God’s teachings. God considers this an act that dishonors His name and vows retribution (v. 17).
It is not that we ask for God in times of distress, but sometimes people seek God for their own convenience after all. Isn’t it the same for us today? We have faith for our own convenience. Therefore, we are secular people on the inside. We live our lives with the same mindset as the people of the world. Do we not have a customary way of worship that we have just adopted? If so, you cannot avoid the judgment of God’s wrath. If we believe in God, we should fear God from the bottom of our hearts and walk in a way that is connected to God, and that is recognized by everyone.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What was Ebs, also known as? (1) Jerusalem, (2) Hebron, and (3) Beersheba. The answer was (1) Jerusalem (Judges 19:10; 1 Chronicles 11:4). Jerusalem was a city of the Jebusites (Joshua 15:8). Now for today’s Bible quiz. Which of the following valleys joins the valley of Kideron on the east side surrounding Jerusalem from the most southerly and western side? (1) The Valley of Bethesda, (2) The Valley of Tyropeon, and (3) The Valley of Hinnom. The answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day.