1.エレミヤの苦難
エレミヤによって、一旦ゼデキヤによって牢獄から解放されましたが、やはり彼の語ることは、受け入れがたいものがあったようです。エレミヤは、民全体にバビロン軍への投降を勧めました。それが生き延びる道である、と(2節)。エルサレムの首長たちは、それを、民全体の士気をくじき、災いをもたらすものと受け止め、王に訴えます。そして彼らの手に委ねられたエレミヤは、王子マルキヤの穴に投げ込まれてしまいました。それは、書記ヨナタンの家にある丸天井の地下牢(37章)とは別物で、監視の庭にあった、雨期に雨水を溜める穴だったとされます。乾季であったこの時、水はなく、底に泥が溜まっていて、エレミヤはその泥に沈んだのでした。
王宮にいたエチオピア人の宦官エベデ・メレクがこの事件を知ると、彼は、王に訴えエレミヤを救出するのです。相当長いこと泥に沈んでいたのでしょう。彼は、衰弱していたエレミヤの体が綱で傷まないように、着古した衣服やぼろ切れを体に当てさせて引き上げています。神に従うことが、このような身に応える結果となることは、なんとも理解に苦しむところです。しかし、これも神に従う現実と言うべきなのでしょう。イエスの服従も、十字架の道を辿ることでした。使徒パウロも、「私たちにはキリストの苦難があふれている」(2コリント1:5)と語りました。実際パウロは、キリストに従うことで、苦しみ、眠れぬ夜を過ごし、飢え、渇き、欠乏の時を過ごしています(2コリント11:27)。ただ、たとえそうであっても、パウロはそこに神の慰めを見出し、神への賛美を献げています。たとえ人の目には、不幸な人生と映ろうとも、神に生きる者にとって、そうではないこともあるのです。それがわからないと、やがて天に迎えられる時が来た時に、キリストやパウロと席を共にして、分かち合うものはない、と言うべきです。
2.ゼデキヤの対応
ゼデキヤ王は、再び救出されたエレミヤを呼び戻し、神の言葉を求めました。しかしエレミヤの語ることは変わりませんでした。相当痛めつけたので、エレミヤも別のことを語る気持ちになったと思ったのかもしれません。しかし、エレミヤは、同じことを語り伝えたのです。大切なことは、エレミヤの語ったことは、裁きのことばでしたが、それ以上のことを語っていたことです。神は哀れみ深く、裁いて終わりではありません。裁きながらも、ご自身のことばに従う者に生き延び、再び回復する道を与えてくださるのです。ですから、ゼデキヤに語られたことばも、彼がその裁きを通して生き延びて、幸せになるために、バビロンに投降を勧める神のことばに信頼することが中心でした。しかし、それは、彼が期待する結果とは異なっていました。ですから頑なにエレミヤのことばに聞こうとはしなかったのです。
確かにゼデキヤの身になってみれば、バビロンの権力に反逆した自分が降伏した場合、果たしてエレミヤの言うとおりにいのちを守られるだろうか、という思いもあったのでしょう。また、首長とゼデキヤ王のやり取りには、彼が降伏を決断しそれを民に宣言する難しさがあったことが推察されます。一度示した方針を、覆すことは、彼のプライドを傷つけることでもあったと言えるでしょう。しかし神を信じるということは、自分のつまらないプライドや拘りを捨てて、何が最善であるかを考え、最善を選択することにあります。人は、ただ神のことばに親しんでよしとするのではなく、神のことばに生きることが大切です。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ぺリシテの町エクロンを、ガテと共にイスラエルの領土として取り戻した人は誰でしょうか?①サムソン、②エフタ、③ギデオン。答えは①サムソンでした。では、今日の聖書クイズです。モアブの首都キル・ハセレテの別名で間違っているものはどれでしょうか?①キル・へレス、②キル・モアブ、③キル・ペトラ。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 38: Going on the Way of the Cross
1. the tribulation of Jeremiah
Once released from prison by Zedekiah, Jeremiah still found what he said unacceptable. Jeremiah encouraged the entire people to surrender to the Babylonian army. That was the way to survive (v. 2). The leaders of Jerusalem see this as demoralizing and bringing disaster upon the entire people, and appeal to the king. And Jeremiah, left in their hands, was thrown into the pit of Malchiah the prince. It was not the same as the vaulted dungeon in the house of Jonathan the scribe (chap. 37), but a pit in the garden of the watch, which was said to hold rainwater during the rainy season. During the dry season, when there was no water, there was a pool of mud at the bottom, and Jeremiah sank into it.
When the Ethiopian eunuch Ebedelech, who was in the royal palace, learned of the incident, he appealed to the king to rescue Jeremiah. He must have been submerged in the mud for quite a long time. He pulls Jeremiah up by applying worn clothes and rags to his body so that his weakened body would not be damaged by the rope. It is hard to understand how obeying God could result in such a response to his body. But I suppose we should say that this is also a reality of obeying God. Jesus’ obedience was also to follow the way of the cross. The apostle Paul also spoke of “the sufferings of Christ abounding in us” (2 Cor. 1:5). In fact, Paul’s following of Christ has caused him suffering, sleepless nights, hunger, thirst, and times of scarcity (2 Corinthians 11:27). But even so, Paul finds God’s comfort there and offers praise to God. Even though life may seem miserable in the eyes of others, it is not so for those who live godly lives. If we do not understand this, we should say that we have nothing to share with Christ and Paul when the time comes for us to be welcomed into heaven.
2. the response of Zedekiah
King Zedekiah called Jeremiah back again after his rescue and asked for the Word of God. However, Jeremiah’s speech did not change. Perhaps he thought that Jeremiah had been hurt so much that he felt inclined to speak differently. But Jeremiah told the same story. What is important to note is that what Jeremiah said was a word of judgment, but it was much more than that. God is merciful and does not end with judgment. While He judges, He gives a way for those who obey His word to survive and be restored again. Thus, the words spoken to Zedekiah were also centered on his trusting in God’s Word to encourage him to surrender to Babylon in order to survive through that judgment and be happy. But that was not the result he expected. So he stubbornly refused to listen to Jeremiah’s words.
Certainly, Zedekiah must have wondered whether his life would be protected by Jeremiah’s words if he surrendered after rebelling against the Babylonian power. In addition, we can infer from the exchange between the sheikh and King Zedekiah the difficulty he had in making the decision to surrender and declaring it to the people. It must have been a blow to his pride to overturn a policy that he had already announced. But to trust God is to put aside one’s own petty pride and preoccupations, to consider what is best, and to choose what is best. It is important for people to live by God’s Word, not just to be familiar with it. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Who was the man who took back the Philistine city of Ekron as Israel’s territory along with Gath? (1) Samson, (2) Jephthah, and (3) Gideon. The answer was (1) Samson. Now, here is today’s Bible quiz. Which of the following is an incorrect alias for Kir Haserete, the capital of Moab? (1) Kir Jerez, (2) Kir Moab, (3) Kir Petra. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.