人生100倍の視野【聖書】ゼカリヤ書13章 主は私の神

1.悔い改めとz聖め

 これまでも、繰り返し述べてきたように、ゼカリヤ書9章からの後半は、本来、当時の時代の人々への預言のようでありながら、メシヤ預言が散りばめられた今日的な預言として読んでいくことが可能で、そのように読む時に理解が深まります。つまり1節の「罪と汚れをきよめる一つの泉」は、前の章の12:10にある「嘆き」と無関係ではありません。

いわゆる悔い改めの嘆きに基づき、罪と汚れのきよめが起こることを言っています。ヨハネは、既に、このゼカリヤ書を引用して、イエスの十字架の死について語っていますが(ヨハネ19:37)、この泉は、明らかに、イエスが注がれる永遠のいのちの恵みを語るものでしょう(ヨハネ7:38)。ペンテコステの祭りの際に、ペテロは、すべての人々がイエスを十字架につけたことを認め、悔い改めるように勧めましたが、その時人々には聖霊が与えられ、大いなる聖めが起こりました。まさにその歴史的出来事を思い起こさせるものです(使徒2:38)。

 ゼカリヤは言います。2節、その聖めとは、具体的に偶像崇拝からの解放だ、と。迷信的、呪術的信仰から解放されていくのです。たとえば、ある預言者は、自らの偽りを悔い改め、もはや預言者のふりをして人を騙すことをしなくなります(4節)。ただ当時の偽預言者は自分で体に傷をつけることがありました(1列王18:28)。ですから、体の傷を見つけられて、それは何かと聞かれると、別に預言者をしていたわけではない(5節)、単なる喧嘩の傷だと、自分の身を恥じるようになるのです(6節)。つまり、聖霊の恵みが注がれた新しい時代においては、偽預言者は一掃されるということでしょう。使徒の働きには、魔術を行っていた者たちが、自分たちのしていることを悔い改め、魔術の書物を持ってきてそれらを焼き捨てたというエピソードが書かれていますが、まさに、その状況です(使徒19:19)。

2.散らされる

さて、7節は、キリストによって引用されたメシヤ預言です(マタイ26:31、マルコ14:27)。キリストを討った剣は、弟子たちを散らす結果になりました。そして、8節、「三分の二が断たれ、三分の一がそこに残る」これは、使徒の働きに記録された、初期キリスト者の迫害に重ねると理解が進みます。キリストが討たれ、エルサレムの教会に対する激しい迫害が起こると、使徒たち以外の者は皆、エルサレムの外へと散らされ、彼らは悩みの炉で試されました(使徒8:1)。つまり、散らされる者、そして残される者がいました。これは、AD70年のローマの将軍ティトウスによるエルサレムの破壊とユダヤ人の迫害、さらには、未来的な試練と取る説もあります。しかし大切なのは、9節「銀を練るように彼らを練り、金を試すように彼らを試す」とあるように、神の聖めの目的にかなった試練が、キリスト者を襲うと語っていることです。ですから使徒ヨハネは、黙示録でこのイメージを用いて、終末の災いを解き明かしているのです。もちろん、恐怖を与えるためではなく、希望を与えるため、真の信仰に立つ残される者が守られることを示すためでした。

ゼカリヤ書の後半は、実に不思議な内容です。それは、当時のエルサレム回復のメッセージを超えて、終末的なキリストについて語る内容が濃厚です。そして、キリスト者が試練の中に置かれるようなことがあっても、そこには希望があることを語ることを中心としているのです。「主は私の神」と告白し、今日も、主の平安の中に歩ませていただきましょう。

<クイズコーナー>    

最初に、昨日のクイズです。次の内、メギドで殺された王様は誰になるでしょうか?①アハズヤ、②ヨシヤ、③アハブ。答えは③アハブでした。アハズヤは、クーデターを起こしたエフーから逃れてメギドまで来て、そこで死にました(2列王9:27)。ヨシヤ王は、エジプトのファラオ・ネコによってメギドで殺されました。では、今日の聖書クイズです。ゼカリヤと呼ばれる人物は、聖書に何人出てくるでしょうか?①11人、②21人、③31人。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Zechariah 13: The Lord is My God

1. repentance and sanctification

 As we have repeatedly stated, the latter half of the book of Zechariah from chapter 9 onward, while essentially a prophecy to the people of that time period, can be read as a prophecy for today, with Messianic prophecies interspersed throughout, and when read as such, understanding is deepened. In other words, the “one fountain that cleanses from sin and uncleanness” in verse 1 is not unrelated to the “lamentation” in 12:10 of the previous chapter.

It is referring to the cleansing from sin and uncleanness that occurs on the basis of so-called repentant lamentation. John has already quoted this book of Zechariah to speak of Jesus’ death on the cross (John 19:37), but this fountain would clearly speak of the grace of eternal life that He pours out (John 7:38). At the Feast of Pentecost, Peter encouraged all people to acknowledge and repent for crucifying Jesus, at which time they were given the Holy Spirit and great sanctification occurred. This is a reminder of that very historical event (Acts 2:38).

 Zechariah says, verse 2, that sanctification is specifically deliverance from idolatry. It is deliverance from superstitious and magical beliefs. For example, a prophet repents of his falsehood and no longer pretends to be a prophet to deceive others (v. 4). However, false prophets of that time sometimes inflicted wounds on their own bodies (1 Kings 18:28). Therefore, when they are found with wounds on their bodies and asked what they are, they will be ashamed of themselves, saying that they were not prophesying (v. 5) and that they were merely wounds from a fight (v. 6). In other words, false prophets will be wiped out in the new age when the grace of the Holy Spirit is poured out. This is exactly the situation described in Acts, where those who practiced witchcraft repented of what they were doing and brought the books of witchcraft and burned them (Acts 19:19).

2. being scattered

Now, verse 7 is a Messianic prophecy quoted by Christ (Matt. 26:31; Mark 14:27). The sword that struck Christ resulted in the scattering of His disciples. And verse 8, “Two-thirds shall be cut off, and one-third shall remain there,” is better understood when superimposed on the persecution of the early Christians as recorded in Acts. When Christ was defeated and the violent persecution of the church in Jerusalem occurred, all but the apostles were scattered outside Jerusalem, where they were tested in the furnace of affliction (Acts 8:1). In other words, there were those who were scattered and those who were left behind. Some take this to be the destruction of Jerusalem and persecution of the Jews by the Roman general Titus in AD 70, or even a futuristic trial. But the important thing is that verse 9, “He will knead them as silver is kneaded, and test them as gold is tested,” speaks of trials that will come upon Christians for the purpose of God’s sanctification. So the apostle John uses this imagery in Revelation to reveal the plagues of the end times. Of course, the purpose was not to instill fear, but to give hope, to show that those who are left standing in true faith will be protected.

The second half of the book of Zechariah is truly magical. It is rich in what it says about the eschatological Christ, beyond the message of the restoration of Jerusalem at that time. And it is centered on telling Christians that there is hope even though they may be placed in the midst of trials. Let us confess, “The Lord is my God,” and let us walk in His peace today.

<Quiz Corner>    

First, here is yesterday’s quiz. Which of the following kings was killed at Megiddo? (1) Ahaziah, (2) Josiah, and (3) Ahab. The answer was (3) Ahab. Ahaziah fled from Jehu, who had launched a coup, to Megiddo, where he died (2 Kings 9:27). King Josiah was killed at Megiddo by Pharaoh Neco of Egypt. Now for today’s Bible quiz. How many persons called Zechariah are mentioned in the Bible? (1) 11, (2) 21, and (3) 31. The answer will be given tomorrow. Well, I pray that today will be another good day.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です

このサイトはスパムを低減するために Akismet を使っています。コメントデータの処理方法の詳細はこちらをご覧ください