1.第六の幻、神の御言葉の教育
今日は、第六と第七、二つの幻を見てまいりましょう。まず、第六の幻は、空を飛んでいる巨大な巻物についてです(1-4節)。巻物は紐解かれて、空を飛んでいます。長さ約9メートル、幅約4.5メートルのものです。私は、世代的にゲゲゲの鬼太郎の一反木綿が空を飛んでいる様を連想してしまいますが、それは「のろい」であると説明されています。というのも、その巻物は、見上げるものに、盗みと偽って誓う罪を告発するからです。
これら二つの罪については、十戒の第八戒(盗んではならない)と第九戒(あなたの隣人について、偽りの証言をしてはならない)に相当するもので、当時のイスラエルの罪を代表するものであったとする説、また十戒の第八戒と第三戒(主の御名をみだりに唱えてはならない)に相当するもので、隣人と神への義務を取り扱う十戒全体が示す罪を告発している、とする説があります。いずれにせよ、この幻は、神の律法が誰の目にも明らかにされ、「取り除かれ」(3節)「断ち滅ぼされる」(4節)、つまり神の裁きが実行されることが起こるのです。
これは丁度先の第5の幻と対で考えるとよいのでしょう。つまり先の幻は、神を信じる者が純金の燭台として輝くものでした。となれば、純金を曇らせる罪はすべて除き去らなくてはならないわけです。そのためには、罪が何であるかを律法に照らしてはっきりと示し、気づかされる必要があります。神の教えに耳を傾けよ、そこから悔い改めが起こるのだ、と言うわけでしょう。確かにゾロバベルによる神殿再建と、ヨシュアによる礼拝儀礼の再開の後に来たのは、エズラによる神の御教えの教育でした。
2.第七の幻、エルサレムの聖別
第七は、エパ枡の幻です。エパは、粉、麦、穀物などの容量を測るためにイスラエルで用いられた単位です。一エパは約22リットルとされます。それは、「彼らの目」であると、新改訳2017は、ヘブル語をそのまま直訳していますが、文脈に沿って「彼らの罪」と意訳する訳も多くあります。つまり、エパ升は、邪悪そのものを不気味に象徴するエパ升の中の一人の女と共に、罪に盲目な人々を象徴する表現なのでしょう。邪悪を閉じ込めたエパ枡の口は、鉛の重しで封印されます。そしてさらに二人の女が出てきて、そのエパ枡を持ち上げ、シンアルの地、つまりバビロンへと持ち去り、その地の神殿に安置されるのです(11節)。
当時、シンアルには偶像の神殿が建設されていたと言われます。ですから、エパ升の移動は、エルサレムが聖別されることを象徴しています。つまり聖なる者が集まる場とそうでない者が集まる場が区別されていくということです。捕囚後、イスラエルの民は、全く異なった道徳基準を持つ他の民族と一緒に住まねばなりませんでした。彼らはそこに神殿を再建し、同時に神の民としても再建されなくてはならなかったのです。
これまでの流れを整理すると、第一と第二の幻がセットで、新しい世界秩序が起こることを語っています。第三から第七がセットで、これが神の業であること、エルサレムに神が人を送られ、守り(第三)、具体的にはサタンの攻撃から守り(第四)、大祭司ヨシュアを助け(第五)、神の御言葉の教育をし(第六)、エルサレムを聖とする(第七)のです。幻の中心は、エルサレムを再建しようとする神の熱心さにあります。この神の熱意は、今の私たちにも、教会を完成させようとしている私たちにも向けられていることを覚えたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の中で、ゼルバベルの時代の人々を励ます預言をしていない預言書はどれになるでしょうか①ゼカリヤ書、②ハガイ書、③ナホム書。答えは③ナホム書でした。ナホム書は、ニネベに対して語られたメッセージです。では、今日の聖書クイズです。最初に、昨日のクイズです。小麦粉、種等の容量を測る単位として用いられるセアは、エパの何分の1の量に相当すると考えられているでしょうか。①1/2、②1/3、③1/4。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Zechariah 5, Jerusalem Consecrated
1. the sixth vision, the teaching of the Word of God
Today we will look at two visions, the sixth and seventh. The sixth vision is about a huge scroll flying in the sky (vv. 1-4). The scroll is unraveled and flying in the sky. It is about 9 meters long and 4.5 meters wide. I am reminded of Gegege no Kitaro’s Ichikankiwen flying in the sky, but it is explained that it is a “Noroi” (a curse). The scroll is described as a “cursing” because it accuses those who look up of the sins of stealing and swearing falsely.
These two sins, which correspond to the Eighth (Thou shalt not steal) and Ninth (Thou shalt not bear false witness against thy neighbor) of the Ten Commandments, were representative of the sins of Israel at that time, according to some, and correspond to the Eighth and Third (Thou shalt not utter the name of the Lord in vain) of the Ten Commandments, according to others. The other theory is that it is a condemnation of the sins of the Ten Commandments as a whole, which deal with the duty to one’s neighbor and to God. In any case, this vision occurs as God’s law is revealed to all, “taken away” (v. 3) and “cut off” (v. 4), that is, God’s judgment is carried out.
This is a good counterpart to the fifth vision. In the previous vision, the one who believes in God shines as a candlestick of pure gold. Then, all the sins that cloud the pure gold must be removed. To do this, we need to be reminded of what sin is, clearly shown in the light of the Law. Listen to God’s teachings, you might say, and repentance will follow. Indeed, what came after the rebuilding of the temple by Zorobabel and the resumption of the worship ritual by Joshua was the teaching of God’s teachings by Ezra.
2. the seventh vision, the sanctification of Jerusalem
The seventh is the vision of Ephah Masu. The epah is a unit used in Israel to measure the volume of flour, wheat, and grain. One epah is said to be about 22 liters. It is “their eyes,” and the New Revised Translation 2017 translates the Hebrew verbatim, but there are many translations that mean “their sins” according to the context. In other words, the epa-masu may be an expression that symbolizes people blinded by sin, along with the one woman in the epa-masu who eerily symbolizes wickedness itself. The mouth of the ephah-masu, which traps evil, is sealed with a lead weight. Two more women come out and lift up the ephah Masu and carry it away to the land of Shinar, or Babylon, where it will be placed in the temple (v. 11).
It is said that an idol temple was being built in Shinar at that time. Therefore, the movement of Ephah Masu symbolizes the sanctification of Jerusalem. In other words, a distinction will be made between the place where the holy ones gather and the place where the unholy ones gather. After the captivity, the Israelites had to live with other peoples with very different moral standards. They had to rebuild the temple there and at the same time be rebuilt as God’s people.
To summarize the sequence of events thus far, the first and second visions are a set and speak of a new world order taking place. The third through seventh are a set, telling us that this is the work of God, that God will send men to Jerusalem to protect (third), specifically to defend (fourth) against the attacks of Satan, to help Joshua the High Priest (fifth), to educate (sixth) in the Word of God, and to make Jerusalem holy (seventh). The heart of the vision is God’s zeal to rebuild Jerusalem. We want to remember that this divine zeal is directed both to us today and to those of us who are completing the Church. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner>
First, here is yesterday’s quiz. Which of the following prophetic books did not prophesy to encourage the people of Zerubbabel’s time: (1) Zechariah, (2) Haggai, and (3) Nahum. The answer was (3) the Book of Nahum. Nahum is the message spoken to Nineveh. Now, here is today’s Bible quiz. First, here is yesterday’s quiz. A seer, a unit used to measure the volume of flour, seed, etc., is considered to be equivalent to what fraction of an ephah? (1) 1/2, (2) 1/3, and (3) 1/4. I wish you a good day.