人生100倍の視野【聖書】ゼパニヤ書1章 神は見ておられる

1.ゼパニヤについて

 ゼパニヤは、ヒゼキヤの曾々孫(玄孫)にあたります(1:1)。この系図をそのまま受け止めるなら、ゼパニヤは王族の出身で、ヨシヤ王と血縁関係にあることになります。

既に、預言者イザヤとミカの声が途絶えてから70年、ユダ南王国の道徳的、宗教的な頽廃が進んでいました(2歴代誌33:1-11)。ちょうど、長い間、悪政が続いたマナセ王(696-642年)の後の時代、改革者として登場したヨシヤ王を助けるように、若き預言者ゼパニヤが登場するのです。実際、ゼパニヤは、ユダ南王国を舞台として、エレミヤ、ハバクク、オバデヤそしてエゼキエルの預言活動に先鞭をつける働きをしました。

2.ゼパニヤ書の背景

ところで、1節「ヨシヤの時代に」とあります。そこでこの書が、ヨシヤの時代のいつ頃書かれたのか、議論があります。ヨシヤの治世は、BC639-609年で、改革が始まったのはBC621年の「律法の書の発見」(2列王22:3)からです。この書は、最初に人類全般に対して、続いてご自分の民ユダとエルサレムに向けて裁きを語っています。注目すべきは、2節、「バアルの残りの者と、偶像に仕える祭司たちの名とを、その祭司とともに立ち滅ぼす」と語っています。つまり、ヨシヤの改革後、バアル礼拝が消えたとすれば、おそらくヨシヤの治世の改革前に書かれたと考えてよいのでしょう。しかし、50年にわたるマナセ時代の堕落・腐敗の慣行はそんなにたやすくイスラエルからは消滅せず、ヨシヤの死後、すぐに復活したことからすると、改革をしたとは言うものの、いたるところに、その残党が残っていた、だから改革後に、改革を徹底させるために書かれた、と考えることも可能です。いずれかは判断が難しいところですが、ゼパニヤは、宗教改革を、またその徹底を語るものでした。

3.ゼパニヤのメッセージ

7節からは、主の日の裁きを告げる預言となります。まず初めに、ゼパニヤは、支配階級の人々に向けて語ります(7-9節)。備えられた一頭のほふる獣というのは、ユダ南王国のことです。神がユダ南王国を裁くその日、神は、「外国の服をまとった」つまり、神の律法への忠誠を忘れ異国化、異教化した支配者階級の人々をすべて裁く、と言います。

続いて10節から、ゼパニヤは、エルサレムの町に住む裕福な人々と商人に対して語ります。魚の門は、エルサレムの北側にある門で、第二区は、2列王22:14に出て来ますが、エルサレムの発展によって、古い時代に建てられた城壁のさらに北側に設けられた新しい区域のことです。ことに「マクテシュ区」は第二区の南側にあり、同じエルサレム北側の低い所に建てられたマーケット地域であったようです。神は、そこで行われる商人の不正行為を見ておられたのです。神は、自分たちの不正行為を暴く者はいないと、神を軽んじ、繁栄の中におごり高ぶるさまを見ていたのです。

最後に、ゼパニヤは、主の日の悲惨さについて語ります(14-18節)。15節「その日は激しい怒りの日、苦難と苦悩の日、荒廃と滅亡の日、やみと暗黒の日、雲と暗やみの日」だ、と。

しかしこれらの裁きは、基本的に皆、神がご自分の民を回復させようとする愛の故のものです。神はただ人の在り方を批判しているのではなく、人と社会の回復を望んで、そのように語っておられることに注意すべきでしょう。神の熱い愛のことばに耳を傾けたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。申命記1:19で「あの大きな恐ろしい荒野」と呼ばれた荒野は、次のどれでしょうか?①パランの荒野、②ツィンの荒野、③マオンの荒野。答えは①パランの荒野でした。では、今日の聖書クイズです。ゼパニヤと同時代の王様は、次の誰でしょうか?①ヤロブアム、②ヒゼキヤ、③ヨシヤ、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Zephaniah 1: God is Watching

About Zephaniah

 Zephaniah is the great-grandson of Hezekiah (1:1). If we accept the genealogy as it stands, Zephaniah was of royalty and related to King Josiah.

Already, 70 years after the voices of the prophets Isaiah and Micah had ceased to be heard, the moral and religious decadence of the southern kingdom of Judah was in progress (2 Chronicles 33:1-11). Just as the young prophet Zephaniah appeared to help King Josiah, who had emerged as a reformer in the days following the long and evil reign of King Manasseh (696-642). In fact, Zephaniah was a precursor to the prophetic activities of Jeremiah, Habakkuk, Obadiah, and Ezekiel in the southern kingdom of Judah.

2. background of the book of zephaniah

By the way, verse 1 says, “In the days of Josiah. So there is some debate as to when this book was written in Josiah’s time. Josiah’s reign was 639-609 BC, and the reformation began in 621 BC with the “discovery of the Book of the Law” (2 Kings 22:3). The book speaks first of judgment against humanity in general, then against His people Judah and Jerusalem. Notably, verse 2 speaks of “the rest of Baal and the names of the priests who serve idols, and they shall stand and be destroyed with their priests.” In other words, if Baal worship disappeared after Josiah’s reformation, it was probably written before the reformation of Josiah’s reign. However, since the practices of corruption and decay during the 50 years of Manasseh’s reign did not disappear so easily from Israel and were restored soon after Josiah’s death, it is also possible that although Josiah reformed, remnants remained everywhere, and that this book was written after the reformation to ensure the reformation. It is also possible. It is difficult to determine which is which, but Zephaniah was speaking of the Reformation and of its thoroughness.

3. the message of Zephaniah

Beginning in verse 7, the prophecy announces the judgment of the Day of the Lord. First, Zephaniah addresses the ruling class (vv. 7-9). The one slaughtering beast that is prepared is the Southern Kingdom of Judah. On the day God judges the Southern Kingdom of Judah, he says that he will judge all the people of the ruling class who have “put on foreign clothes,” that is, who have forgotten their allegiance to God’s law and have become foreignized and paganized.

Then, beginning in verse 10, Zephaniah speaks against the wealthy people and merchants living in the city of Jerusalem. The fish gate is the northern gate of Jerusalem, and the second ward, which appears in 2 Kings 22:14, is the new area established further north of the old city walls by the development of Jerusalem. In particular, the “district of Maktesh” was south of the second district, and appears to have been a market area built on a low place on the same northern side of Jerusalem. God saw the fraudulent activities of the merchants there. God saw that there was no one to expose their dishonesty, that they were disrespecting God and exalting themselves in prosperity.

Finally, Zephaniah speaks of the misery of the day of the Lord (vv. 14-18), v. 15, saying that “it is a day of fierce anger, a day of affliction and distress, a day of desolation and destruction, a day of darkness and gloom, a cloud and gloom.

But all of these judgments are essentially due to God’s love to restore His people. It should be noted that God is not just criticizing the way people are, but He is speaking in such a way that He desires the restoration of people and society. We should listen to God’s passionate words of love. I pray that you have a good day today.

<Quiz Corner          

First, yesterday’s quiz. In Deuteronomy 1:19, which of the following wildernesses is called “that great and terrible wilderness”? (1) The wilderness of Paran, (2) The wilderness of Zin, and (3) The wilderness of Maon. The answer was (1) the wilderness of Paran. Now, here is today’s Bible quiz. Who were the following kings contemporary with Zephaniah? (1) Jarob-am, (2) Hezekiah, (3) Josiah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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