人生100倍の視野【聖書】ダニエル書11章:エピマネスと反キリストの預言

1.ギリシア時代のこと

 ダニエル書は、同じテーマを螺旋的に増幅していく書き方となっています。それは、新約聖書のヨハネ文書、ヨハネの手紙やヨハネの黙示録とよく似ています。11章も基本的に前の章で語ったことを深めて語るもので、ギリシアについての預言が繰り返されます。

 まず配役を押さえておきましょう。2節、キュロスの後に「三人の王」がペルシアに起こるとされます。カムビュセス、スメルディス、そしてダリヨス・ヒュスタスピスの三人で、「第四の者」は、クセルクセスと考えられています。ただキュロスからクセルクセスまで、実際には3人以上の王がいたとされていますので、代表的な王の数なのでしょう。3節、「ひとりの勇敢な王」は、アレキサンダー大王のことで、彼は、急激に勢力を拡張しましたが、わずか32歳で亡くなり、死後、ギリシアは四分割されました(8:8)。5節「南の王」は、このうちエジプトを支配したプトレマイオスで、6節「北の王」はシリアです。こうして7節以降は、南と北の二つの国の政略結婚と、覇権争いのストーリーが展開されています。ちなみに、18節の「彼」は、アンティオコス大王、「ある指揮官」は、アンティオコス大王を打った海軍の首領ルキウス・スキピオ、20節「一人の人は」セレウコス4世です。21節「一人の卑劣な者」は、セレウコス4世の弟である、アンティオコス・エピファネスとなります。

2.エピマネスの迫害

11章後半は、このエピファネスが中心に語られます。彼は不正と策略の名手で、その名は、「名高い」を意味しました。しかし実際には「気が狂った男」を意味するエピマネスとあだ名をつけられています。21-35節は、彼のエジプト遠征について語っています。第一回遠征(24節)で彼は、その目的を完遂できず、その帰り道、腹いせにエルサレムで略奪と虐殺を行っています(28節)。第二回遠征(29節)でも、キティムの船、つまりローマ海軍の干渉により(30節)戦果をあげられず、帰路エルサレムを攻撃、神殿礼拝を廃止し、異教の祭壇を築きユダヤ人を痛めつけました(31節)。

 以上が、ダニエルは、これから起こることをあらかじめ語るのですが、その目的は、預言的に歴史の未来を明らかにすることではありません。そのような激動の時代が来ることを覚えさせ、その状況で信仰者がいかに生きるべきかを示すためです。前半1-6章はまさにそのような時代にどのように生きたかという人々の証集です。そして後半は、帝国の盛衰の歴史を語りながら、そこに「自分の神を知る人たちは堅く立って事を行う」(32節)「民の中の賢明な者たちは、多くの人を悟らせる」(33節)と信仰者のあるべき姿が、明確に語られるのです。そのような意味で、エピファネスは、聖徒に挑む迫害者の型となっています。つまり36節以降は、歴史的事実とは一致せず、アンティオコスの最期とも異なるので、終末的に、つまり教会を迫害する反キリストの預言として理解されています。36節「この王」は反キリスト、パウロが言う「不法の人」(2テサロニケ2:8)、ヨハネが語る「獣」(黙示録13章)に相当します。困難な時代にあると思えばこそ、一つの信仰の美学を持って、主の栄冠を目指して、最後まで人生を美しく走り抜く心を持ちたいものです。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。ダニエルが読んでいて、バビロン捕囚からの解放を告げているとわかったエレミヤ書の箇所はどこでしょうか?①29:10、②33:3、③45:5。答えは①29:10でした。他にも、②5:11,12も同じ70週に関する預言となっています。では今日の聖書クイズです。キティムは、地中海にあるどの島のことを言うのでしょうか?①キプロス島、②パトモス島、③マルタ島。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります

Chapter 11: Epimanes and the Prophecy of the Antichrist

1. the Greek period.

 The Book of Daniel is written in a spiraling amplification of the same theme. It is much like the New Testament John documents, the Epistles of John and Revelation, where chapter 11 is basically a deepening of what was said in the previous chapters, and the prophecies about Greece are repeated.

 First, let’s keep the casting in mind: in verse 2, after Cyrus, “three kings” are said to arise in Persia. They are Cambyses, Smerdis, and Darios Hystaspis, and the “fourth one” is thought to be Xerxes. Verse 3, “one brave king,” refers to Alexander the Great, who expanded his power rapidly but died at the age of only 32, and after his death, Greece was divided into four parts (8:8). The “king of the south” in verse 5 is Ptolemy, who ruled Egypt, and the “king of the north” in verse 6 is Syria. Thus, from verse 7 onward, the story of the political marriage between the two nations of the south and the north and their struggle for supremacy unfolds. The “he” in verse 18 is Antiochus the Great, “a commander” is Lucius Scipio, the naval leader who defeated Antiochus the Great, and “one man” in verse 20 is Seleucus IV.

2. the persecution of Epimanes

The second half of chapter 11 focuses on this Epiphanes. He was a master of dishonesty and trickery. In reality, however, he was nicknamed Epimanes, meaning “madman. “Verses 21-35 speak of his expedition to Egypt. During the first expedition (v. 24), he failed to complete his goal, and on his way back, he looted and massacred Jerusalem in anger (v. 28). In the second expedition (v. 29), he also failed to achieve his goal (v. 30) due to the interference of the ships of Kittim, or the Roman navy, and on his way back he attacked Jerusalem, abolished the temple worship, built pagan altars, and hurt the Jewish people (v. 31).

 These are the things Daniel tells us in advance of what is to come, but his purpose is not to prophetically reveal the future of history. It is to remind us that such turbulent times are coming and to show us how believers should live under such circumstances. The first half of the book, chapters 1-6, is a collection of testimonies of people who lived in such times. And in the second half, while recounting the history of the rise and fall of empires, there is a clear statement of what a believer should be like: “Those who know their God will stand firm and do things” (v. 32) and “the wise among the people will enlighten many” (v. 33). As such, Epiphanes is the type of the persecutor who challenges the saints. In other words, verse 36 onward is understood as a prophecy of the Antichrist who will persecute the Church eschatologically, i.e., apocalyptically, since it does not correspond to the historical facts and differs from the end of Antiochus; verse 36 “this king” is the Antichrist, the “man of lawlessness” of whom Paul speaks (2 Thessalonians 2:8), the “beast” of whom John speaks (Revelation 13 ). In these difficult times, we should have a heart to run through life beautifully to the end, aiming for the crown of the Lord with the beauty of faith.

<Quiz Corner     

First, here is yesterday’s quiz. Which passage in the book of Jeremiah did Daniel read and found to be announcing the deliverance from the Babylonian captivity? The answer was (1) 29:10, (2) 33:3, and (3) 45:5. The answer is (1) 29:10, (2) 33:3, (3) 45:5, and (4) 5:11,12 are also prophecies concerning the 70th week. Now for today’s Bible quiz. Which island in the Mediterranean Sea is referred to as Kittim? (1) Cyprus, (2) Patmos, and (3) Malta. The answer will be given tomorrow. Well, I pray that you have a good day today.

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