1.ダニエルの祈り
今日の箇所を読むと、ダニエルはエレミヤ書を読んでいたことがわかります。そして、エレミヤ書を読むことで、神に定められたバビロン捕囚の期間、70年が満ちた事を悟ったと言います(2節)。そして、ダニエルは、神が約束通りにイスラエルの民を祖国に戻してくださることを知ると、神に祈りを献げます。実際に、その祈りをよく読んでみると、私は、何か心を打たれる思いがします。ダニエルは、実に自然に、神の御前に自分たちの罪を告白し、赦しを請うています。単に彼は、神に約束通りにイスラエルの民を祖国に戻してくださいと祈っているわけではありません。むしろ、神と心を交わし合っているのです。聖書に文字化されたこと以上の、言葉にならない心通う部分があった、と言うべきでしょう。
ダニエルは、契約を守り(4節)、義しく(7節)、あわれみと赦しに富み(9節)、全能である(15節)神の御前にあることを覚えています。そして他方、神に反逆し、神が遣わした預言者に耳を傾けず(5節)、そして実に残念な結果に陥っている自分たちの状況を覚えています(8節)。さらにこれほど最悪の裁きを経験しながら、今なお神を求めずにいる霊的に悟りのない自分たちの状況(13節)を感じています。もはやこの状況において神がイスラエルを回復されるとしたら、それは、自分たちにその価値があるからなのではなく、全く神のあわれみと誠実さの故であると思わされたのでしょう(18節)。ですから、厚かましくも、受けるに値しないその恵みが与えられますように、と神の御前に心を伏して祈っているのです。しかしこのような祈りができるのも、まさにダニエルが「神に特別に愛されている者(23節)」と言われている、それなりの関係を築き上げていたからこそではないでしょう。
2.荒らす忌むべき者の預言
24節以降に、70週についての預言が語られますが、この個所については、大きく二つの解釈があります。一つは、BC167年アンティオコス・エピファネスが神殿を汚し、ゼウスの神の像を建てた時のこと、ユダ・マッカバイオスによって神殿が奪還され、清められて、神殿礼拝が再開されましたが、その時の出来事を指している、と解釈するものです。ダニエルの預言的能力を認めない批評的な立場では、こうした歴史的事実に基づいて、BC2世紀頃、ダニエル書は回想的に書かれた、とします。しかし、保守的な聖書理解の立場では、この箇所を未来的、終末的に解釈してきました。それは、キリストがこの箇所を引用して、終末的に解釈し説明していることに基づくものです(マタイ24:15)。しかしそのキリストの引用の意図についてまた二つの解釈があります。キリストにある罪の赦しに重点を置くものとキリストの終末的な出来事に重点を置くものです。確かに、神に対する背きの罪が赦されて、宥めが行われるのは十字架の出来事を語っているようですし、聖所が聖別されて神に献げられるのは、もっと未来のこと、新しいエルサレムにおける新しい至聖所のことを言っているようです(黙示録21章)。しかし今の段階では、よくわからない、と言うのが本当です。ただ、エレミヤの預言も、理解される「時」がありました。つまりダニエルがエレミヤ書を読んでいて、ああ、これが今実現しているのか、とわかったように、この預言もいずれ理解される「時」が来るはずです。大切なのは、天の秘密を明らかにする神を恐れ、今日も、み言葉を巡らし、神と心を交わすことなのでしょう。ただ聖書をつらつら読むのではなく、ダニエルのように、神と心を交わす読み方に深められていきたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ダニエル書が、ヘブル語ではなく、アラム語で書かれている箇所は、どこからどこまででしょうか?①2:4~7:28、②7:1~7:28、③8:1-12:13。答えは①2:4-7:28でした。旧約聖書は基本的にヘブル語で書かれていますが、この個所はアラム語になっています。では今日の聖書クイズです。ダニエルが読んでいて、バビロン捕囚からの解放を告げているとわかったエレミヤ書の箇所はどこでしょうか?①29:10、②33:3、③45:5、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります
Chapter 9: The Third Vision (Prophecy of the 70 Weeks, the time from Daniel to the Messiah)
1. the prayer of Daniel
In today’s passage, we see that Daniel was reading the book of Jeremiah. He says that by reading the book of Jeremiah, he realized that the God-ordained period of Babylonian captivity, 70 years, had come to an end (verse 2). And when Daniel realizes that God will return the Israelites to their homeland as promised, he offers a prayer to God. In fact, when I read that prayer carefully, I am struck by something. Daniel, quite naturally, confesses their sins before God and asks for forgiveness. He is not simply praying to God to return the Israelites to their homeland as promised. Rather, he is communicating with God with his heart. It should be said that there was an unspoken heart-to-heart communication that went beyond what was literalized in the Bible.
Daniel remembers that he is in the presence of God, who is covenant-keeping (v. 4), righteous (v. 7), rich in mercy and forgiveness (v. 9), and omnipotent (v. 15). On the other hand, he remembers their rebellion against God, their refusal to listen to the prophets he has sent (v. 5), and their very unfortunate situation (v. 8). They also feel that they are spiritually unenlightened (v. 13), having experienced the worst of the judgments, and still not seeking God. They have been led to believe that if God is going to restore Israel in this situation, it will not be because they are worthy, but because of God’s mercy and faithfulness (v. 18). Therefore, they pray, with their hearts bowed before God, that He would grant them that grace which they so graciously did not deserve. But is it not precisely because Daniel had established a reasonable relationship with God that he could pray in this way that he was said to be “specially loved by God (v. 23)”?
2. prophecy of the abomination that ravages
From verse 24 onward, the prophecy about the 70 weeks is spoken of, and there are two major interpretations of this passage. One is that it refers to the time when Antiochus Epiphanes defiled the temple and erected an image of the god Zeus in 167 BC, when the temple was recaptured by Judas Maccabaeus, cleansed, and temple worship was resumed. The critical position, which does not recognize Daniel’s prophetic ability, holds that based on these historical facts, the book of Daniel was written in a reminiscent manner around the 2nd century BC. The conservative position of biblical understanding, however, has interpreted this passage as futuristic and apocalyptic. This is based on Christ’s quotation of the passage, which he interprets and explains in apocalyptic terms (Matt. 24:15). But there are again two interpretations of the intent of that Christ quote. One emphasizes the forgiveness of sins in Christ and the other emphasizes Christ’s eschatological event. Certainly, the forgiveness of sins of disobedience to God and appeasement seems to speak of the events of the cross, and the sanctuary being consecrated and dedicated to God seems to speak of something more future, the new Most Holy Place in the new Jerusalem (Revelation 21). But at this stage, it is true to say that we do not know for sure. But there was a “time” when Jeremiah’s prophecy was also understood. In other words, just as Daniel read the book of Jeremiah and realized, “Oh, this is coming true now,” there will come a “time” when this prophecy will be understood. What is important is to fear God, who reveals the secrets of heaven, and to keep going through the Word of God and communing with Him today. We should not just read the Bible in a cursory manner, but like Daniel, we should deepen our reading to commune with God. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner First, yesterday’s quiz. From where to where is the book of Daniel written in Aramaic, not Hebrew? The answers were (1) 2:4-7:28, (2) 7:1-7:28, and (3) 8:1-12:13. The Old Testament is basically written in Hebrew, but this passage is in Aramaic. Now for today’s Bible quiz. Which passage in the book of Jeremiah did Daniel read and found to be announcing the deliverance from Babylonian captivity? (1) 29:10, (2) 33:3, (3) 45:5, and the answers will be given tomorrow. Well, I pray that you have a good day today