1.エフライムの偶像崇拝
ホセアは、12章1節まで、イスラエルに神のことばを語り伝えて来ました。そして、12:2-13で、「ユダに対して言い分がある(2節)」と言い、特にユダ南王国に対して語り、今にも滅ぼされそうな北イスラエルを見て、悟り、悔い改めることを迫っていました。そして12:14から再びイスラエル全体に語り掛けていました。
この13章では、総括的なメッセージが語られ、エフライムの偶像崇拝の罪が告発されています。それらは皆、人が手で作ったものである、と。なぜ、人が作ったものを神として拝むのか、というわけでしょう。
2節「人を献げる者たちは、子牛に口づけせよ」とあります。当時よく使われたフレーズなのかもしれません。この子牛こそ神だ、ということでしょう。しかし、その言い回しのおかしさ、合理的に、理性的に考えるならば、子牛が神であるわけがないのです。神がおられるとしたら、そのお方はただお一人、この天地をお造りになり、イスラエルをエジプトから救い出した方を置いて他にはない、ということです(4節)。
問題は、このように語られている者たちが、決して、天地創造の神を知らなかったわけではないことです。彼らは、日本人とは違います。彼らは神と深く関わる歴史を持っていました。エジプトの奴隷であった時に、その偉大な神の御力によって救い出されました。また、その後、荒野で食べ物を与えられ、生きる術を教えられ、着るものをはじめ財もすべてを与えられ、神に約束されたとおりに、約束の地カナンに戻りました。さらに祝福を受けて、王国を築くに至った、神との関わりの歴史を持つ民です(5節)。にもかかわらず彼らは、その恩を忘れ、偶像崇拝に走ったのです。備えてくださる神ではなく、神が備えてくださったモノに心を向け頼るようになったのです。
2.エフライムの希望
そのエフライム(イスラエル)の罪に、神は憤り、獅子(7節)、豹(7節)、雌熊(9節)、雌獅子(9節)のように立ち向かわれると言います。偶像崇拝者は、「朝もや」「露」「もみがら」「煙」のように滅ぼされてしまう、と。恩知らずの彼らがそのような扱いを受けるのは、当然のことと思わされるところです。
しかし14節、「わたしはよみの力から、彼らを贖い出し、死から彼らを贖う」そして後半、「あわれみはわたしの目から隠されている」と加えられています。神の思いはどっちなのか、イスラエルを回復させたいのか、それとも「あなたは終わりだ。もはや救いの余地はない」と言いたいのか。どっちなのか、と思うところです。しかしそれは、イスラエルを愛そうとする神の複雑な心の内を正直に語るものなのでしょう。姦淫の妻を赦し、家族を立て直したホセアのエピソードが神の愛を示すものであるとすれば、それはあくまでも、死に至らせられたイスラエルに対する神の救いを語っているのです。新約聖書の使徒パウロも、コリント人への手紙15:54で、これをキリストにある者の死に対する勝利の凱旋として語り、救いの意味に適用しています。悔い改めるところに希望があります。どんなに、神の心はもう定まった、それは覆されない、と思わされる事態であっても、神のあわれみは柔軟です。神は、吐息にも似た、小さな悔い改めの声すら聞き洩らすことはないのです。神のあわれみは、私たちの想像を超えた深さを持っています。だからこそ、イスラエル北王国が、アッシリアに滅ぼされることが確実なこの期に及んで、なおも神は悔い改め求めたのです。悔い改めに遅すぎることはありません。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ヤコブが、故郷に帰る途中、神と格闘したと言われる場所はどこでしょうか?①シェケム、②ペヌエル、③ベテル。答えは②ペヌエルでした(創世記32:26)。では今日の聖書クイズです。アラムの首都とされる地名は次のどれでしょうか?①ツロ、②ダマスコ、③ウル。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります
Chapter 13: Hope for Ungrateful Israel
1. the idolatry of Ephraim
Hosea has been speaking the word of God to Israel until chapter 12:1. Then, in 12:2-13, he said, “I have a case against Judah (v. 2),” speaking especially against the southern kingdom of Judah, and pressing northern Israel, which was about to be destroyed, to realize and repent. And from 12:14 he was again speaking to Israel as a whole.
In this 13th chapter, a summative message is given and Ephraim’s sin of idolatry is accused. They are all man-made, he said. Why would anyone worship man-made things as gods?
Verse 2 says, “Let them that offer up man kiss the calf. This may have been a common phrase in those days. It may mean that the calf is God. However, if you think about it rationally and reasonably, the calf cannot be God. If there is a God, He is none other than the One who created the heavens and the earth and delivered Israel out of Egypt (v. 4).
The problem is that those spoken of in this way were by no means ignorant of the God of creation. They were not like the Japanese. They had a history of deep involvement with God. When they were slaves in Egypt, they were delivered by the power of that great God. After that, they were given food in the wilderness, taught how to live, given clothing and all their goods, and returned to Canaan, the promised land, just as God had promised. They were a people with a history of relationship with God, who were further blessed and went on to establish a kingdom (v. 5). Yet they forgot that favor and turned to idolatry. Instead of God who provides, they turned their hearts to the things that God had provided and began to rely on them.
2. The Hope of Ephraim
God is angry at Ephraim’s (Israel’s) sin and says that He will confront them like a lion (v. 7), a leopard (v. 7), a she-bear (v. 9), and a lioness (v. 9). He says that idolaters will be destroyed like “morning mist,” “dew,” “chaff,” and “smoke.” It would seem natural that they, being ungrateful, would be treated in such a manner.
But in verse 14, “I will redeem them from the power of darkness, and from death,” and later, “mercy is hidden from my eyes,” are added. Which is God’s desire, to restore Israel or to say, “You are finished. There is no longer any room for salvation. Which is it? But it is probably an honest statement of God’s complex heart to love Israel. If the episode of Hosea, who forgave his adulterous wife and rebuilt his family, is a demonstration of God’s love, it speaks only of God’s salvation for Israel, who was put to death. The New Testament apostle Paul, in Corinthians 15:54, also speaks of it as a triumphant victory over death for those in Christ and applies it to the meaning of salvation. Where there is repentance, there is hope. No matter how much things may seem that God’s mind is already set, that it cannot be overturned, God’s mercy is flexible. God does not fail to hear even the smallest repentance, which is like an exhaled breath. God’s mercy is deeper than we can imagine. That is why God still demanded repentance at a time when the Northern Kingdom of Israel was sure to be destroyed by the Assyrians. It is never too late to repent. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Where is the place where Jacob is said to have wrestled with God on his way back to his hometown? (1) Shechem, (2) Penuel, and (3) Bethel. The answer was (2) Penuel (Genesis 32:26). Now for today’s Bible quiz. Which of the following is the name of the place that is considered to be the capital of Aram? (1) Turo, (2) Damascus, and (3) Ur. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today!