1.祭司への裁きの宣告
神の民が、神を愛さない問題、その最大の原因は、一重に祭司の問題であると、神は言います。祭司は、民を神へ近づけるために立てられた者、しかしその祭司が用をなさなかったというわけです。1章は、そのように祭司を告発するものでしたが(6、10節)、この2章は祭司に対する裁きを語っています。ただ祭司というのは、今で言えば牧師や伝道師のことだから私とは関係がないと単純に考えてはいけません。というのも、万人祭司という考え方があります。信徒は牧師ではありませんが、祭司ではあるのです。確かに信徒の主要な人生の目的は「主に栄光を帰す」、いわゆる祭司的人生を生きることにあります。確かに、親が祭司的人生を生きていなければ子も同じです。子は、親の普段の生活を見て、それに倣うのです。子どもの救いは、教会学校の役割ではなく、家庭に最も大きな責任があると言うべきでしょう。また近隣の方々は聖書こそ読まなくても歩く聖書、つまり信仰者を良く見ているものです。信仰があの程度のものならば、何も教会へ行かなくてもよいではないか。余計な苦労を負うだけだとなります。信仰者が祭司的生活を生きる、これは重要なことなのです。そして神は、そのような祭司的な生活を生きず、全く用を足さないクリスチャンであるならば、刑罰として祝福の代わりにのろいを送りこまれると言うのです。一般に「祝福」は、物質的な繁栄と考えられがちですが(レビ26:3-13)その限りではありません。霊的な平安、霊的な誇りもそうです。それが取り去られるのです(3節)。大切なのは神が「もし」を繰り返していることです。つまり裁きは神の本意ではありません。神は愛です。神はのろいではなく、祝福こそ注がれたいお方なのです。
2.関係の破れ
しかしながら、そもそもこうした問題の原因はどこにあるのか。5節からは、神との契約の破れについて語られます。鍵となることばは「レビとの契約」です。レビと祭司は同義語で使われています。レビ、いわば祭司に期待されたのは「主に栄光を帰す」働きでしたが、それは、彼ら自身が神と共に歩み、神のみ教えを語ることによって達成されるものでした。しかし、彼らが実際にやったことは、全く神の期待に反する、いいかげんなもので、契約に反することでした(9節)。
10節からは、神の嘆きが語られます。神との契約をないがしろにすることで、実際に起こっていたことは宗教的な雑婚でした。当時の背景として帰還民の中には、経済的な安定を求めて、妻と離別し異邦人の女と再婚する者たちがいたようです(エズラ9:1、ネヘミヤ13:23)。問題は異邦人の女の人種ではなく、宗教にありました。結果彼らは、異教的な影響を受け、神とも離別してしまうのです(14節)。結局、神への不忠実さは、最も親しい夫婦の関係への破壊にまで及び、その子どもを育てることの失敗でもあるのです。
3.民の第二のつぶやき
さてマラキは、民のつぶやきを再びとりあげます。先のつぶやきは「神を愛していないと批判されるのはなぜか」でした。今度は「悪を行う者が栄えるのはなぜか」です。しかしそれはつぶやきなのです。神はいるかもしれん、しかし、正しいことを行う神などいるものか、それが彼らの思いでした。神は彼らのそんな心のつぶやきに、飽き飽きしたと言うのです。大切なのは、ヨブのように、腑に落ちないことを神ととことん語り合う心を持つことでしょう。神を認め、神を信じるなら、空しくつぶやく人生から卒業することです。
最初に、昨日のクイズです。マラキ書は、ハガイ書、ゼカリヤ書よりも前に書かれた、〇か×か。答えは×です。預言者ハガイとゼカリヤは、捕囚からの帰還者を鼓舞して神殿の再建を達成する目的を持っており、マラキ書は、その後、期待していたメシヤ時代が来ないことに霊的に無関心になっていたイスラエルの民に語られたものです。では、今日の聖書クイズです。十分の一のささげものの無視の問題に関して、ネヘミヤ記以外で旧約聖書が取り上げているのは、次のどの書になるでしょうか。①エステル記、②エズラ記、③ネヘミヤ記。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Malachi 2: Becoming One with God
1. pronouncement of judgment on the priests
God says that the greatest cause of the problem of God’s people not loving Him is the problem of the priests. While chapter 1 was an indictment of the priests (vv. 6, 10), chapter 2 is a pronouncement of judgment on the priests. However, we should not simply think of priests as pastors and evangelists today, and therefore have nothing to do with me. This is because there is the concept of a priest for all. The laity are not pastors, but they are priests. Indeed, the primary life purpose of the laity is to “give glory to the Lord,” to live the so-called priestly life. Indeed, if the parents are not living the priestly life, neither are the children. The child sees the parents’ normal life and follows their example. It should be said that the salvation of children is not the role of the church school, but the family has the greatest responsibility. Also, the neighbors may not read the Bible, but they watch the walking Bible, or the faithful, very closely. If their faith is that good, they don’t need to go to church at all. It would only be an unnecessary burden. It is important that believers live a priestly life. And God says that if a believer does not live such a priestly life and does not do any work at all, God will send cursing instead of blessing as a punishment. Although “blessing” is commonly thought of as material prosperity (Lev. 26:3-13), it is not limited to that. So is spiritual peace and spiritual pride. It will be taken away (v. 3). The important thing is that God repeats “if.” In other words, judgment is not God’s intention. God is love. God is not cursing, but blessing is what He wants to pour out.
2. relationship breakdown
From verse 5, we are told about the breaking of God’s covenant with us. The key phrase is “covenant with Levi. Levi and priest are used synonymously. Levi, the priests, so to speak, were expected to work to “bring glory to the Lord,” which was to be accomplished by their own walking with God and speaking His teachings. What they actually did, however, was totally contrary to God’s expectations, lax and contrary to the covenant (v. 9).
From verse 10, we are told of God’s lament. By neglecting God’s covenant, what was actually going on was a religious miscarriage. In the context of the time, it seems that among the returned people, there were those who separated from their wives and remarried Gentile women in search of financial security (Ezra 9:1; Nehemiah 13:23). The problem was not with the race of the Gentile women, but with their religion. As a result, they were subjected to pagan influences and separated from God as well (v. 14). Ultimately, their unfaithfulness to God extends to the destruction of their closest marital relationships and their failure to raise their children.
3. the second murmuring of the people
Now Malachi takes up again the murmuring of the people. The previous murmur was, “Why are we criticized for not loving God? Now he asks, “Why do evil doers prosper? But it is a murmur. There may be a God, but there is no God who does what is right. God had had enough of the murmuring of their hearts. What is important is to have a heart like Job’s to talk with God about things that don’t add up. If you recognize God and believe in Him, you will graduate from a life of empty murmuring.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Was the book of Malachi written before the books of Haggai and Zechariah? 〇 or ×?。The answer is ×. The prophets Haggai and Zechariah had the purpose of inspiring the returnees from captivity to accomplish the rebuilding of the temple, and the book of Malachi was then addressed to the Israelites who had become spiritually indifferent to the fact that the expected Messianic era had not come. Now for today’s Bible quiz. Regarding the issue of the neglect of the tithe offering, which of the following books, other than Nehemiah, does the Old Testament address? (1) Esther, (2) Ezra, and (3) Nehemiah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.