人生100倍の視野【聖書】マラキ書4章 モーセの律法を覚えよ

1.主の日

さて4章は、3章に続く、主の日の預言です。内容的には、3:13の、民のつぶやきに対する神の応答の続きです。主の日には「正しい人と悪しき者、神に仕える者と仕えない者」の違いがはっきりとする、と言います(3:18)。大切なのは、神に仕える者のイメージです。それは、「主を恐れる者、主の御名を尊ぶ者たち。」そして「主の哀れみを受けた者たち」です(3:16-17)。神に仕えない者は、逆で1節「すべて高ぶる者、すべて悪を行う者」ということになります。また、神に仕える者の結果にも注目しましょう。神を認めず、神に仕えない者には、その日は焼き尽くす巨大なかまどとなって到来すると言います。しかし2節、神に仕える者には「義の太陽が上り、いやしがある」と言います。さばきは同じように望むのでしょうが、主に仕える者には光が照らされるのです。そして、牛舎から太陽の光輝く外へ解き放たれた子牛が飛び跳ねるように、それは、喜びの日になると言います。また、「悪者どもを踏みつける」とあるように、その日は、決定的な勝利者となります(3節)。

そのような日はいつくるのか。終末の時のことか、いや、そうではないのです。まさに今、そのような機会が与えられると信仰をもって理解すべきところでしょう。というのも、キリスト者の勝利は、あの世だけではなくて、今の人生でも起こりうることだからです(ローマ8:35-37)。漠然とした期待に生きておらず、主にある勝利を信じて、大胆に人生を踏み出すことです。

2.神の警告

4節からは、最終的なまとめです。マラキがこの書を書いたのは、だいたいBC460-430年頃、ハガイとゼカリヤが神殿を再建するように民を激励した時から80年が過ぎた頃のことです。しかし神に約束された繁栄は実現していませんでした。そして、バビロンから帰還した時の最初の信仰と熱意は冷め、道徳的にも堕落し始めていた時代でした。人々は預言者たちが大ボラを吹いたのではないか、あるいは、自分たちの神は、期待するほどの力もなかったのだ、と考えるようにもなっていました。

そのような頽廃ムードの中で、マラキは、旧約聖書最後の預言者として、また宗教改革者として現れるわけです。神を信じて何になる、と懐疑的になっている民に、マラキは、神のことばを再び告げるために現れました。それはちょうど、アハブの時代にエリヤが登場したようなものでした。いや、実のところ、これから霊的衝撃をもたらす、本番のエリヤが来ると言うのです。それはバプテスマのヨハネのことを言っているわけですが、確かに彼は6節「父の心を子に向けさせ、子の心を父に向けさせる」者でした。この箇所は単純に、文字通り家族の破れが回復される意味に取るよりも、父なる神と人との関係の回復と理解すべきでしょう。ですから「わたし」は、イエスのこと、イエスの来臨を語っています。彼はまさに、契約に基づいた神の裁きが地に下されないために、破れ口に立つお方として来るのです(レビ記26:32)。大切なのは、神の掟と定めに立ち返り、そこに立ち続けることです。

さて旧約聖書を完読しました。ユダヤ教であれば、シムハット・トーラー(トーラの喜び)の祭り(一年1サイクルの律法の書の完読と読み初めを祝う祭り)をするところです。プロテスタント教会だって、まさに聖書が中心なのですから、聖書通読完読の喜びを祝う時を持ってもおかしくはないでしょう。聖書こそ私たちの命、力、喜びです。完読と、読み始めは、やはり重要な励ましと祝いの時としたいものです。参考までに、ユダヤ教徒が、この祭りで必ず歌うとされる歌があるので、リンクを張っておきます。

歌の中で繰り返されているのは、「あなたの他に王・救い主・贖い主はいない。あなたは真実であり、始めであり終わりである。」という歌詞です。神を愛し、そのおことばを慕うところに信仰の本質があります。

明日から第六サイクルが始まります。このブログと共に、20年以上、聖書を繰り返し読み続けてきた方もおられることでしょう。コメントを戴いた方々、またコメントなしで読み続けてくださった方々、皆さんとの出会いを心より感謝申し上げます。第六シーズンも、ご一緒にされる方は、どうぞよろしくお願いいたします。

<クイズコーナー>    

最初に、昨日のクイズです。マラキ書が書かれてから、新約聖書の時代が来るまでの間は中間時代と呼ばれますが、それは何年間であったでしょうか?①100年間、②400年間、③800年間。答えは②400年間でした。クイズコーナーは、第六サイクルは一旦お休みにいたします。また準備が出来ましたら再開を検討します。

Malachi 4: Remember the Law of Moses

1. the day of the Lord

Chapter 4 is a prophecy of the Day of the Lord, a continuation of chapter 3. In content, it is a continuation of God’s response to the murmuring of the people in 3:13. He says that on the Day of the Lord, the difference between “the righteous and the wicked, those who serve God and those who do not” will become clear (3:18). What is important is the image of those who serve God. It is “those who fear the Lord, those who honor His name.” and “those who have received His mercy” (3:16-17). Those who do not serve God are the reverse, verse 1, “all exalted, all evil-doers.” Note also the consequences of those who serve God. He says that for those who do not acknowledge God and do not serve Him, the day will come as a huge kamar-tzah that will burn. But verse 2 says that for those who serve God, “the sun of righteousness will rise and there will be healing. Judgment may be desired in the same way, but light will shine on those who serve the Lord. And it says that it will be a day of rejoicing, like the leaping of a calf unleashed from the barn into the shining sun. It will also be a day of decisive victory, as it says, “I will trample down the wicked” (v. 3).

Will such a day be created? Is it the end times, no, it is not. We should understand with faith that such an opportunity will be given to us now. For the victory of the Christian can happen not only in the afterlife, but also in this life (Romans 8:35-37). We are not to live in vague expectations, but to step out boldly in life, believing in the victory that is in the Lord.

2. God’s Warning

Verse 4 begins the final summary. Malachi wrote this book roughly around 460-430 BC, 80 years after Haggai and Zechariah encouraged the people to rebuild the temple. But the prosperity promised by God had not been realized. And it was a time when the initial faith and zeal of the people upon their return from Babylon had cooled and they were beginning to become morally corrupt. People even began to think that the prophets had blown a big whistle, or that their God was not as powerful as they had hoped.

It was in this mood of decadence that Malachi emerged as the last Old Testament prophet and religious reformer. Malachi appeared to reiterate the Word of God to a people who had become skeptical about what it meant to believe in God. It was just like the appearance of Elijah in the days of Ahab. No, as a matter of fact, he says that the real Elijah is coming, the one who will bring the spiritual impact. It is referring to John the Baptist, and indeed he was the one who “turned the heart of the Father to the Son and the heart of the Son to the Father” in verse 6. This passage should be understood as a restoration of the relationship between God the Father and man, rather than simply taking it to mean a literal restoration of the brokenness of the family. Thus, the “I” speaks of Jesus and His coming. He is coming precisely as the One who will stand at the breaking point so that God’s covenant-based judgment will not come upon the earth (Leviticus 26:32). The important thing is to turn to God’s laws and decrees and keep standing in them.

Now we have completed the Old Testament. If you are a Jew, you are about to celebrate the festival of Simhat Torah (the joy of the Torah), which celebrates the completion and beginning of the reading of the Book of the Law for one cycle a year. Even Protestant churches, with the Bible at the center of their being, may well have a time to celebrate the joy of reading the Bible in its entirety. The Bible is our life, our strength, our joy. The completion of the reading and the beginning of the reading should still be an important time of encouragement and celebration. For your information, here is a link to a song that Jews are supposed to sing on this festival.

Repeated in the song is, “There is no King, Savior, or Redeemer but You. You are the truth, the beginning and the end.” The lyrics are. The essence of faith is found in loving God and adoring His Word.

Tomorrow begins the sixth cycle. Some of you have been reading the Bible over and over for more than 20 years, along with this blog. To those of you who have commented, and to those of you who have continued to read without commenting, I thank you from the bottom of my heart for meeting all of you. If you would like to join us for the sixth season, please do so.

<Quiz Corner>    

First, here is yesterday’s quiz. The period between the writing of Malachi and the coming of the New Testament era is called the Intermediate Period. (1) 100 years, (2) 400 years, and (3) 800 years. The answer was (2) 400 years. We will take a break from the Quiz Corner for the sixth cycle. We will consider resuming it when we are ready.

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