1.ミカ書の背景
ミカは、BC8世紀頃、ユダ南王国の王、ヨタム、アハズ、ヒゼキヤの時代に活躍した預言者です。同じ時代に活躍した預言者には、イザヤ、ホセア、アモスがいます。エルサレムの南西48キロにあるモレシェテ・ガテに住んでいました。そこからミカは、イスラエル北王国とユダ南王国、それぞれの首都サマリヤとエルサレムに向けて三つの神のメッセージを伝えています(1:1)。それは、支配者、祭司、預言者の罪を告発し、来るべき裁き(1-2章)と御国(3-5章)を指し示し、主に立ち返るようにと招くものでした(6-7章)。
2節「すべての民族よ、聞け。地とそこに満ちているものたちよ。耳を傾けよ。神である主は、あなたがたのうちで証人となり、主はその聖なる宮から来て証人となる。」ミカは、人々を招集し、神の裁きを伝えています。北王国の首都サマリヤでは、代々、まことの天地創造の神を信じない王が起こり、子牛礼拝、バアル礼拝、その他カナンやアッシリアの偶像礼拝が盛んに行われていました。神は預言者エリヤ、エリシャ、アモスを遣わし、悔い改めに導こうとされましたが、それは全く無駄でした。もはや警告どおり、滅ぼされる他、手立てはなし、というわけで、神の裁きとしての侵略が起こることを語ります(10節)。
2.アッシリアの侵略
その侵略は、イスラエル北王国の首都サマリヤのみならず、ユダ南王国の町々にも及ぶのです。それらの町々の名と書かれた内容をヘブル語で読むと、11-15節には一種の言葉遊びがあり、記憶に留まりやすい、内容になっています。たとえば11節「シャフィル」は「美しい」を意味します。美しい所に住む者が「裸になって恥じながら」捕えられ引かれて行くのです。12節「マロテ」は「苦難」を意味し、エルサレムは「平和の町」を意味します。「平和の町」にまで災いが及ぶ時に、「苦難の町」で、幸せを求める、というわけです。13節、「ラキシュ」は、エルサレムから約45キロ南西の要塞都市で、エルサレムに次ぐ大都市であったとされます。そこではエルサレム神殿を模した、神棚のような神殿、また多くの異教の偶像が発掘されています。ミカは、このラキシュがエルサレムに偶像崇拝の影響を及ぼしたと見ています。そのラキシュに住む者たちには、戦車に「早馬」をつなげと警告されます。「早馬」はレケシュ、言葉遊びがあります。「ラキシュ」に住む者よ、戦車に「レケシュ」をつないで負け戦に備えよ、神の裁きは免れない、というわけです。実際、ラキシュは、「戦車」に早馬をつないで、走り回れるほどの大きな町ではありません。皮肉的な言い方です。14節「別れの贈り物をモレシェテ・ガテに与える」とありますが、冒頭の「別れの」は、訳者の補足です。ヘブル語の直訳は、「モレシェテに贈り物を与えよ」です。モレシェテは、「所有」を意味しますから、家財道具一式を持って、モレシェテに避難しても、追っ手の追跡を逃れきれず、それが「贈り物」になるだけだ、と言うことでしょう。14節、アグジブは「欺き」を意味します。これもヘブル語では、アグジブ(欺き)の家々は、レアグザブ(欺く者)となる、と上手い語呂合わせです。15節「マレシャ」も、モレシェテと語根を同じとする「所有」を意味することば、結局、避難者が集まり、物が集められた場所に、「侵略者」がやってくる、ということでしょう。これも語呂合わせがあります。
ミカは、悲しみの歌を、言葉遊びを入れて作っています。それは、記憶しやすく、人々の耳にこびり付く効果をもたらしたと思われます。神の警告は、徹底して、人々にわかりやすく、伝わりやすい方法でなされた、ということです。エゼキエルが奇妙なパフォーマンスで神のことばを伝えたように。そこに神の深い愛があると言えるでしょう。しかし、それでも人は悔い改めようとしないのです。神のことばに気づかされ、世ではない、神を喜ぶ人生を歩ませていただきましょう。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。東風の最多発期は、いつになるでしょうか?①1月、②5月、③8月。答えは②5月でした。東風の最多発期は、5月と10月になります。東風が吹くと数時間のうちに気温が15-20度上昇することもあり、人々は家を締め切って熱気と砂塵を防ぎます。3日以上は続かないとされます。では今日の聖書クイズです。次の内、ミカと同時代の預言者は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③マラキ。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Micah 1: The Coming Judgment
1. background of the book of micah
Micah was a prophet active around the 8th century BC, during the reigns of Jotham, Ahaz, and Hezekiah, kings of the southern kingdom of Judah. Prophets active in the same period include Isaiah, Hosea, and Amos. He lived in Moresheth Gath, 48 km southwest of Jerusalem. From there Micah delivered three divine messages to the Northern Kingdom of Israel and the Southern Kingdom of Judah, their respective capitals Samaria and Jerusalem (1:1). It denounced the sins of the rulers, priests, and prophets, pointed to the coming judgment (chapters 1-2) and the Kingdom (chapters 3-5), and invited them to turn to the Lord (chapters 6-7).
Verse 2: “Hear, all peoples. Listen, all peoples, to the earth and the fullness thereof. Incline your ear. The Lord your God will bear witness among you, and the Lord will come from his holy temple to bear witness.” Micah convenes the people and tells them of God’s judgment. In Samaria, the capital of the Northern Kingdom, kings who did not believe in the true God of creation occurred from generation to generation, and calf worship, Baal worship, and other Canaanite and Assyrian idolatries flourished. God sent the prophets Elijah, Elisha, and Amos to bring them to repentance, but to no avail. As warned, there was nothing left to be done but to be destroyed, and so we are told of the invasion as God’s judgment (v. 10).
2. the Assyrian invasion
The invasion would extend not only to Samaria, the capital of the Northern Kingdom of Israel, but also to the cities of the Southern Kingdom of Judah. When we read the names of these towns and their written contents in Hebrew, there is a kind of word play in vv. 11-15, which makes the content easy to remember. For example, “shaphir” in verse 11 means “beautiful. In verse 12, “Marote” means “affliction,” and Jerusalem means “city of peace. In verse 13, “Lachish,” a fortified city about 45 km southwest of Jerusalem, is said to have been the second largest city after Jerusalem. A temple like altar, modeled after the Jerusalem Temple, and many pagan idols have been excavated there. Micah believes that Lachish influenced idolatry in Jerusalem. The inhabitants of this Lachish are warned to link their chariots with “swift horses. The “fast horse” is lekesh, a play on words. Those who dwell in Lachish are told to tie their “lekesh” to their chariots and prepare to lose the battle, for God’s judgment will not be spared. In fact, Lachish is not a town big enough to have a chariot with a fast horse attached to it and run around. The “parting gift” at the beginning of verse 14, “to give to Moresheth Gath,” is a supplement to the translator. The literal translation in Hebrew is “give the gift to Molesheth.” Molesheth means “possession,” so it would seem that taking refuge in Molesheth with a set of household goods would only be a “gift,” since they would not escape pursuers. The Hebrew word for “houses of aggzib” (deceivers) is also a good translation: “houses of aggzib” (deceivers) become reagzab (deceivers). v. 15, “maresha,” also from the same root as moresheth, means “possession,” which would eventually mean that where refugees gather and things are collected, “the invader” will come. There is a play on words in this as well.
Mica has created a song of grief with a play on words. This would have had the effect of being easy to remember and sticking in people’s ears. This means that God’s warnings were thorough and delivered in a way that was easy to understand and convey to the people. Just as Ezekiel delivered the Word of God in a strange performance. Therein lies God’s deep love. But still, people do not repent. Let us be reminded of God’s word and live a life that rejoices in God, not in the world.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. When is the most frequent season of Dongfeng? The answer was (1) January, (2) May, and (3) August. The most frequent easterly winds are in May and October. When the east wind blows, temperatures can rise 15-20 degrees in a matter of hours, and people close up their houses to protect them from the heat and dust. Now for today’s Bible quiz. Which of the following is a prophet contemporary to Micah? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, and (3) Malachi. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.