1.指導者と偽預言者の罪
昨日に続いて、ユダ南王国の指導者と宗教家に対する神の裁きのことばが語られます。三つのことが指摘されます。
一つは、指導者たちが、国民を食い物にしている問題です(1-4節)。本来指導者は、国民を守るべき存在です。国民に仕え、奉仕し、正義を守り、公儀を行う者であるはずです。しかし、その彼らが権力を乱用し、私腹を肥やすのであれば、彼らが窮地に陥った時に、神が、彼らの叫びに応えるはずがありません(4節)。「顔を隠す」は、聖書特有の言い回しで、神が彼らに背を向け、彼らの恵みと祝福を取り去ることを意味します。
第二に、偽預言者たちが神のことばを正しく語らない問題です(5-7節)。彼らは神のことばを利用する者たちです。自分たちに利益がある、と思えば「平和があるように」と祝福の顔を向けますが、そうでなければ、「聖戦を布告する」つまり呪われよ、と人々に不安を与えるのです。彼らにとって宗教は、人の心を支配し、金儲けをする手段に過ぎません。結局、指導者たちと同じように、野獣のように貧しい者に食らいつき貪っているに過ぎない、実にあさましい状況です。彼らはそもそも信仰が何であるかをまったく知ろうとしない宗教家です。7節「口ひげをおおう」とあります。当時の人々は、悲しみや恥を感じた時に口ひげを覆う習慣がありました(レビ13:45、エゼキエル24:17)。かつてカルメル山でエリヤと対決したバアルの預言者たちがそうであったように、彼らは、神に見放された、恥じ入る事態に陥るということでしょう。
他方、神から遣わされたまことの預言者は、「力と、公正と勇気とに満ち」(8節)、闇の時代にあって最も大事なことを語る光の存在です。彼らは、神を指し示し、人が神に背を向けている罪の現実をはっきりと語ります。しかしそれは単なる批判ではありません。罪人には罪の赦しがあり、神の祝福が残されている現実をも語るのです。
2.指導者と偽預言者に共通する罪
最後にミカは、まとめて言います(9-12節)。政治上、あるいは宗教上の指導者たるもの、まずは、公正と正しさを守るべきであるのに、そうではない現実がある、と。指導者は、神の律法に基づいて、この地上に神の義の支配を確立するのではなく、「血を流し」ている。つまり重税と借金の過酷な取り立てをしている。さらに「不正を行って」、つまり神の律法を破ってわいろによって町を建てていると言います。金がモノを言う、金がすべての社会です(11節)。もちろん必要なお金というものもあるものです。働きには、それに見合う報酬というものがあるものです。しかし教会の現実には、パウロが手紙の中で指摘しているように、適切な報酬が配慮されていない問題もあったりするものです。そのために、必要を訴える貧しい宗教家を卑しいと見なすことはできません。ここはあくまでも、世が不正とみなすようなことを隠れて行う政治家や宗教家がいるとしたら、それは、正されるべきだということです。大切なのは、批判し、叩いて、吊るし上げるというのではなくて、物事が正されていくようにすることです。
12節は、1世紀後、預言者エレミヤによって引用され(エレミヤ26:18)ヒゼキヤの宗教改革のきっかけとなったことばです。大事にすべきは神の力と公正の光に照らされて、気持ちの良い社会、が実現することでしょう。神の愛と聖さを真剣に求めて生きるキリスト者ならば、その使命に取り組みたいものです(ミカ3:8)。信仰を持つことは、自分のために生きることを超えた歩みがあるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ミカの預言を、認めて、そのことばを引用している預言者は、次の誰でしょうか。①エレミヤ、②イザヤ、③エゼキエル。答えは②エレミヤでした(エレミヤ26:18)。では今日の聖書クイズです。先見者と預言者は、ほぼ同義語と考えてよい。〇か×か。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Micah 3: Judgment on Israel’s Leadership Class
1. the sins of the leaders and false prophets
Continuing from yesterday, we are told of God’s words of judgment against the leaders and religious leaders of the southern kingdom of Judah. Three things are pointed out.
The first is that the leaders are preying on the people (vv. 1-4). Leaders are supposed to protect the people. They are supposed to serve, serve the people, uphold justice, and conduct public affairs. But if they abuse their power and line their pockets, God will not answer their cries when they are in trouble (v. 4). The phrase “hide their faces” is peculiarly biblical, meaning that God will turn his back on them and take away their blessings and graces.
Second is the problem of false prophets not speaking the Word of God correctly (vv. 5-7). They are the ones who take advantage of God’s Word. If they think it will benefit them, they put on a face of blessing, saying, “Peace be with you,” but if they think it will not, they cause people to worry, saying, “Declare a holy war,” that is, be cursed. For them, religion is merely a means to control people’s minds and make money. In the end, just like their leaders, they are just like wild beasts, preying on the poor and devouring them. They are religious people who do not even want to know what faith is in the first place. In those days, people had the custom of covering their mustaches when they felt sorrow or shame (Lev. 13:45; Ezek. 24:17). They would be in a situation of shame, abandoned by God, as were the prophets of Baal who once confronted Elijah on Mount Carmel.
On the other hand, true prophets sent by God are beings of light, “full of power, justice, and courage” (v. 8), speaking the most important things in a time of darkness. They point to God and speak clearly of the reality of sin in which man has turned his back on God. But that is not mere criticism. They also speak of the reality that sinners have forgiveness for their sins and that God’s blessing remains.
2. sins common to leaders and false prophets
Finally, Micah summarizes (vv. 9-12) that political and religious leaders are supposed to be fair and just, but in reality they are not. Leaders are “shedding blood” rather than establishing God’s righteous rule on earth according to God’s law. This means heavy taxation and harsh collection of debts. They are also “doing injustice,” that is, breaking God’s law and building cities with bribes. Money talks, and money is everything in this society (v. 11). Of course, some money is necessary. There are rewards for work. However, as Paul points out in his letter, the reality of the church is that there are problems in which appropriate rewards are not taken into consideration. For this reason, we cannot look down on poor religious who plead their needs. This is only to say that if there are politicians or religious people who do things under cover that the world would consider unjust, they should be corrected. The important thing is not to criticize, beat, and hang them, but to make things right.
Verse 12 was quoted a century later by the prophet Jeremiah (Jeremiah 26:18), and it is the word that inspired Hezekiah’s Reformation. What is important is to realize a pleasant society, illuminated by the light of God’s power and justice. Christians who earnestly seek God’s love and holiness in their lives should be committed to that mission (Micah 3:8). There is a walk of faith that goes beyond living for oneself. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which of the following prophets acknowledged the prophecy of Micah and quoted his words? (1) Jeremiah, (2) Isaiah, and (3) Ezekiel. The answer is (2) Jeremiah (Jeremiah 26:18). Now for today’s Bible quiz. Seers and prophets are almost synonymous. 〇 or×? The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.