1.やがて来る新しい時代
これまでミカは、横暴な支配者や偽預言者の搾取や虐げの現実を指摘し、彼らに対する神のさばきがあることを語ってきました。続いて、まことの神が王となって国を支配する新しい時代が来ることを語ります。それは1節「終わりの日」のこと。当時の時代背景を踏まえて考えると、これは、バビロン捕囚が終わり、イスラエル人がバビロンからエルサレムに帰還した時のことを語っているようです。しかしここも、終末預言として理解することができる部分です。いや、ここは、むしろ、終末預言そのものとして理解すべき箇所なのかもしれません。実際、3節、その日は、まことの神が直接人々を支配し、裁き、教えてくださる時になるとあります。そして二度と相争うことのない完全な平和が実現する日だとあります。そのようなことは、今の地上の世界では起こった試しのないことで、もはや終末的に理解する他のない内容なのです(イザヤ2:4)。つまり、私たちは、このような完全な平和という終末に近づいている時代の中にあることを覚える必要があるわけです。
2.その前の苦しみ
そしてその争いのない、完全な平安に満たされた、神を中心とする新しいエルサレムの実現は、苦しみを通してもたらされる、というのが8節以降、後半が語っていることでしょう。これを当時の歴史的状況に照らして考えると、バビロン捕囚からの解放の前の、バビロン捕囚、そしてアッシリア捕囚の一連の出来後について語っていると言えます。ですから10節、「今、あなたは町を出て野に宿り、バビロンまで行く、そこであなたは助け出される。」と言うのも理解できます。捕囚の苦しみが、近い将来に必ず起こる。しかしその苦しみを通らずして、完全な神の平和の実現もない、というわけで、それは12節「主の御思い」であり、「主の御計らい」であると言うわけです。
しかしこれも実際的には終末的に理解すべき内容です。前半の神にもたらされる完全平和の実現が、終末的にしか理解できないとすれば、後半に書かれた苦しみも終末的な意味でとる方が自然でしょう。ただ、終末をかなり先のこと考えると、この個所は、これから先、厳しい時代が来て、それから世が終わるのか、と読み流してしまいかねません。
そこで心得たいことは、終末というのは、ずっと先のことではないということです。今私たちは既に終わりの時代にあります。そしてその終わりの日は、いつ来るかは誰も知らないとされています。となれば、もし、今信仰の故に戦いがある、苦しみがあるとするならば、それは終末的な苦しみかもしれない。いやいや終末的な苦しみはそんな簡単なものではない、と思う方もおられるかもしれませんが、今ある苦しみは、乗り越えるべきもの、神の祝福にたどり着くのに必要なことと、励ましを受けてもおかしくはないのです。
多くの人は、人生の苦難にへたり込んで、立ち向かわずにいることがあります。仕事に没頭して問題を避けて通る、あるいはお酒や遊興にふけ逃避している、誤魔化しの人生を生きていることがあるものです。終末信仰と現実の私たちの生活の苦難はかけ離れたものではありません。家族の問題、子育ての問題、職場の問題、そこで私たちが、「あなたは助け出される」と言う経験がなかったら、新天新地の恵みなど薄っぺらなものでしょう。天の恵みが豊になるのは、今この地上においていかに神の力を味わっているかにかかわっているのです。信仰を持つと言うのは、教会に所属し、教会で活動する信徒となる以上のことです。それは、神と共に、苦難を乗り越えて、勝利を得て、神の力を味わうこと、味わい続けること、それを教会で分かち合うこと、そうであればこそ終末は恐怖でも願望でもなく、神の素晴らしい恵みの分かち合いの場、賛美に溢れた恵みの場にもなるのです。では今日も良き一日であるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。先見者と預言者は、ほぼ同義語と考えてよい。〇か×か。答えは〇でした。新改訳聖書で先見者と訳されたヘブル語は、ホーゼ、預言者は、ナービー、ちなみに予見者は、ローエです。先見者は、見ることによって神の啓示を受ける人のことを言いますが、その役割は預言者と同一と言えます。では今日の聖書クイズです。ダビデの時代にシオンの丘と呼ばれた場所は、現在のシオンの丘と同一である。〇か×か。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Micah 4: The Realization of Perfect Peace
1. the new era that will soon come
Up to this point, Micah has pointed out the reality of exploitation and abuse by arrogant rulers and false prophets, and has spoken of God’s judgment against them. He then speaks of the coming of a new era in which the true God will be king and rule the nations. That is verse 1, “the days of the end. Given the historical background of the time, this seems to speak of the end of the Babylonian captivity and the return of the Israelites from Babylon to Jerusalem. But this is another part of the story that can be understood as an end-time prophecy. No, perhaps this is rather a passage that should be understood as an end-time prophecy itself. In fact, verse 3 says that that day will be a time when the true God will directly rule, judge, and teach His people. And it will be a day of perfect peace, when there will never again be conflict. Such a thing has never been attempted in the earthly world today, and it is no longer something that can only be understood eschatologically (Isaiah 2:4). In other words, we need to remember that we are in the midst of a time of approaching apocalypse, of such perfect peace.
2. the suffering that precedes it
The second half of the passage from verse 8 onward tells us that the realization of a new Jerusalem, free from strife, filled with perfect peace, and centered on God, will come about through suffering. In light of the historical context of the time, this could be said to be speaking of the Babylonian and Assyrian captivity that preceded the deliverance from the Babylonian captivity. Thus, it is understandable that verse 10, “Now you will leave the city and go and lodge in the field, even to Babylon, where you will be rescued.” is also understandable. The suffering of the captivity will surely occur in the near future. But without that suffering, there will be no realization of the perfect peace of God, and that is why verse 12 says that it is “the Lord’s will” and “the Lord’s arrangement.
But this, too, is to be understood in a practical, apocalyptic sense. If the realization of God’s perfect peace in the first half of the verse can only be understood in an apocalyptic sense, then it would be more natural to take the suffering described in the second half of the verse in an apocalyptic sense as well. However, if we think of the apocalypse as something that is far in the future, we may not be able to read this passage as if there will be severe times ahead, and then the world will end.
The thing to keep in mind is that the end of the world is not far in the future. We are already in the end times. And no one knows when the end times will come. So, if there is a battle or suffering because of faith now, it may be eschatological suffering. Some may think, “No, no, no, eschatological suffering is not that easy,” but it is not surprising to be encouraged that the suffering we have now is something to be overcome, something necessary to reach God’s blessing.
Many people may dwell on the hardships of life and not confront them. They may live a life of deception, avoiding problems by immersing themselves in work or escaping by indulging in alcohol and entertainment. The apocalyptic faith and the real hardships of our lives are not far apart. Family problems, child-rearing problems, problems at work, if we did not have the experience there that says, “You will be rescued,” the blessings of the new heaven and new earth would be flimsy. The abundance of blessings in heaven depends on how we are tasting the power of God here on earth now. Having faith is more than belonging to a church and being an active member of a church. It is about overcoming hardships with God, gaining victory, tasting God’s power, continuing to taste it, and sharing it in the church, so that the apocalypse will not be a fear or a desire, but a place of sharing God’s wonderful grace, a place of grace overflowing with praise. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Seer and prophet are almost synonymous. 〇 or X? The answer was 〇. The Hebrew word translated seer in the New Revised Bible is hoze, prophet is nabby, and seer, by the way, is loe. A seer is a person who receives divine revelation by seeing, and his role is the same as that of a prophet. Now for today’s Bible quiz. The place called the Hill of Zion in David’s time is identical to the present-day Hill of Zion. 〇 or×? The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.