人生100倍の視野【聖書】ミカ書5章 メシヤの到来

1.ミカのメシヤ預言

1節「イスラエルをさばく者の頬を杖で打つ」イスラエルの敗北が語られています。しかし2節、その後のイスラエルには一人の救助者が起こされると言います。ただこの5章、アッシリアの侵略とそこからの救出を語っているようでありながら、当時の歴史的事実とは違います。アッシリアは、ミカの時代の大国ですが、ある意味で象徴的なことばとして理解し、5章全体も、終末的に理解していくのがよいのでしょう。実際、5:2は、伝統的にメシヤ預言とされてきた箇所です。つまり、ミカは、永遠の昔から定まっている神のご計画として、全世界のまことの支配者であり救い主であるキリストがベツレヘムに誕生することを預言しているのです。

ですから4節以降は、このキリストの働きについて語っていると理解するとわかりやすいのです。実際4節「今や彼の威力が、地の果ての果てまで及ぶ」とありますが、キリストの威力は、イスラエルの一民族には留まりませんでした。確かに、それは、地の果ての果てまでに及んでいるのです。そして、5節、新共同訳は「この方こそ平和である」と訳します。新改訳は「平和は次のようにして来る」と訳しており、いずれの訳も可能ですが、キリストは世界に「平和をもたらす者であると同時に、平和」そのものであると言うべきでしょう。また5節、このメシヤのもとに立てられる「七人の牧者、八人の指導者」は、文字通り、7人、8人ということではなく、キリストの使命に立つ力ある者たちを意味し、キリストと共にキリストの意思を実行する者たちが起こされる、ということでしょう。キリストの弟子たちの姿を思わされるところがあります。

2.ヤコブの残りの者

7節「ヤコブの残りの者」は、前の6節「彼ら」、5節「七人の牧者、八人の指導者」の言いかえでしょう。彼らは、偶像を拝まない、まことの神を信じ仕える者たちでした。彼らの特徴が二つのたとえで語られます。一つは、7節「主のもとから降りる露、青草に降り注ぐ夕立のようだ」と言います。彼らは、天からの恵みを与える者、人に望みを置かず、ただ神の通り良き恵みの管となる者たちです。また、8節、彼らは獰猛な「若い獅子のようだ」と言います。後に使徒ヨハネは、黙示録の中で、イエスを「屠られた姿で立つ子羊」と「ユダ族から出た獅子」(黙示録5:5、6)と二つのイメージで語りました。イエスは、十字架にささげられた子羊、つまり罪の赦しをもたらす恵み深い存在であると同時に、終末においては明確な裁きをもたらす偉大な支配者、獅子のような力強い存在です。それに通じるものがあります。神を信じ仕える者は、世において、このキリストの二つの特徴、役割を継承し果たすのです。

また11節以降は、神の民そのものの改革を語ります。「あなたのただ中から」(10、13、14節)、「あなたのところから」(12節)」と繰り返しに注目しましょう。神のさばきは、まず「あなたのところ」つまり教会から始まるのです。それは世の悪よりも、教会の世俗化に対するものです。確かにミカがこれまで語ってきたことは、イスラエルの指導者や宗教家に対する裁きでした。まことの天地の救い主を知りながら、その神を利用し、与えられた立場を悪用する者たちが取り上げられたのです(3:5、11)。イエスが福音を語り伝えたのもまずユダヤ人からでした。まず未信者の社会からではなく、信仰者の教会の中から悔い改めが起こる、これが神の期待されていることです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>          

最初に、昨日のクイズです。ダビデの時代にシオンの丘と呼ばれた場所は、現在のシオンの丘と同一である。〇か×か。答えは×です。最初にシオンの丘と呼ばれたのは、ダビデが攻略したエブス人の町であったシオンの要害で、現在はオフェルの丘と呼ばれ、エルサレム旧市街の南東、城壁の外にあります。現在のシオンの丘は、同じ城壁外ですが、旧市街の西南で、眠れるマリヤの教会等があるシオンの丘です。では今日の聖書クイズです。ユダ南王国の神殿の中にアシェラ像を持ち込んだ王様は、次の誰でしょうか?①ヤロブアム、②レハブアム、③マナセ。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Micah 5: The Coming of the Messiah

1. the messianic prophecy of Micah

Verse 1 “strikes with his rod the cheek of him who judges Israel” speaks of Israel’s defeat. But verse 2, then, says that a deliverer will arise for Israel. However, this chapter 5, while it seems to speak of the Assyrian invasion and rescue from it, is not the historical fact of the time. Assyria was a great nation in Micah’s time, but it is better to understand the words as symbolic in a sense, and to understand the entire chapter 5 in apocalyptic terms. In fact, 5:2 is traditionally regarded as a Messianic prophecy. In other words, Micah is prophesying the birth of Christ, the true ruler and Savior of the whole world, in Bethlehem, as God’s plan established from eternity.

Therefore, it is easier to understand verse 4 and following verses as speaking of the work of Christ. In fact, verse 4 says, “Now his power extends to the ends of the earth,” but Christ’s power was not confined to one nation, Israel. Indeed, it extends to the ends of the earth. Then, in verse 5, the Shin Kyodoyaku Translation translates, “This is the peace. The Shin Kaiyaku Translation translates, “Peace will come in the following way,” and either translation is possible, but it should be said that Christ is the very “peacemaker as well as the peace” in the world. In verse 5, the “seven shepherds and eight leaders” who will be set up under the Messiah do not literally mean seven or eight, but rather that they are powerful men who stand on Christ’s mission, and that they will be raised up with Christ to carry out His will. In some ways, it reminds us of the disciples of Christ.

2. the rest of Jacob

The “rest of Jacob” in verse 7 is a paraphrase of the “them” of verse 6 and the “seven shepherds and eight leaders” of verse 5. They were those who believed in and served the true God and did not worship idols. Their characteristics are described in two parables. The first is in verse 7, “The dew that falls from the Lord is like the evening dew that falls on green grass. They are those who give grace from heaven, those who put no hope in man, but only become a conduit of good grace as God. Verse 8 also says that they are fierce, “like young lions.” Later in the book of Revelation, the apostle John spoke of Jesus in two images: as “a lamb standing in the form of a slaughtered figure” and as “a lion from the tribe of Judah” (Revelation 5:5, 6). Jesus is the Lamb offered on the cross, a gracious being who brings forgiveness of sins, and at the same time, a great ruler who will bring clear judgment at the end of time, a powerful being like a lion. It is a similarity. Those who believe in and serve God will inherit and fulfill these two characteristics and roles of Christ in the world.

Verses 11 and following speak of the reformation of God’s people themselves. Notice the repetitions, “from the midst of you” (vv. 10, 13, 14) and “from you” (v. 12). God’s judgment begins first “in your place,” that is, in the church. It is against the secularization of the Church rather than against the evils of the world. Indeed, what Micah has been speaking of so far has been judgment against the leaders and religious people of Israel. Those who knew the true Savior of heaven and earth, but took advantage of Him and abused their given position were taken up (3:5, 11). It was from the Jews first that Jesus preached the gospel. Repentance comes not first from the unbelieving community, but from within the church of believers, and this is what God expects. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner          

First, yesterday’s quiz. The place called the Hill of Zion in the time of David is identical to the present day Hill of Zion. Is it 〇 or×? The answer is ×. The first hill called Zion’s Hill was the keystone of Zion, the city of the Ebbsites that David captured, now called the Hill of Offel and located southeast of the Old City of Jerusalem, outside the city walls. The present Zion Hill, also outside the city walls, is southwest of the Old City, where the Church of Sleeping Mary and other buildings are located. Now for today’s Bible quiz. Which of the following kings brought the image of Asherah into the temple of the Southern Kingdom of Judah? (1) Jarob Am, (2) Rehob Am, and (3) Manasseh. The answer will be given tomorrow. Now, I wish you a good day.

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