1.もうよいではないか(2:1-11)
パウロは、コリント教会の問題を解決するために、直接教会を訪ねました(2コリント7:5)。しかし事態はますます炎上し、パウロはあのような訪問は二度としたくはない、と告白しています(1節)。あの使徒パウロが、自らの失敗に凹んで、悲嘆に暮れています。こんな風に考えてよいのかなとも思いますが、私などはこのような箇所を読むと、なんかほっとします。俺だけじゃないんだ、と思うのです。
しかもパウロはしつこい性格です。その後パウロは、俗に「涙の手紙」と呼ばれる三番目の手紙を書き送っています(4節)。これ以上関わらない方がよい、と思われるような状況で後追いをするのです。愛情深いパウロとしてはそうせざるを得なかったのでしょう(4節)。
ともあれコリントの教会の問題は、正常化しました。彼らは教会に混乱を招いている男の問題に気付き、これを処罰したのです。ところが行き過ぎてしまったのでしょう。パウロはその状況を知り、教会は、教育的目的を超えて人を罰してはいけない、もうその男を赦し、愛するようにと勧めています。確かに、大事なことは教会が健康的に建て上げていくことです。争い事が大好きなサタンの策略に乗っかって、教会をぎくしゃくさせないことでしょう。既に、1コリント13章で学んだように、教会は愛の賜物が活用され、善意に物事を受け止め互いに愛し合う場なのです。
2.戦列に戻ろう(2:12-17)
さて、このコリント第二の手紙は、最後に書かれた手紙です。その前にパウロは、愛に突き動かされて、自らの思いを切々と述べる涙の手紙を書き送り、テトスに持たせています。テトスは、その手紙をコリントの教会に届けて、直接、彼らと話し合いました。パウロは、その結果が待ちきれませんでした。実際パウロは、エペソを出てトロアスに移動、コリントの目と鼻の先まで後を追っているのです。会うべきか、会わぬべきか、散々迷ってパウロはそこで、テトスの帰りを待ちます。
一般にどの聖書地図を見ても、第三回伝道旅行のルートは、真っすぐに一筆書きのように描かれています。しかし実際のパウロの足取りはそうではありません。ここでも、エペソとコリントの間を行きつ、戻りつしているのです。
ともあれパウロは、ここでその心落ち着かない時のことを思い起こしていますが、一つのことに気づかされています。結局、教会を成長させ健康的に建て上げてくださるのは神であって、パウロではないということです。パウロが諦めず、手紙を書き続けたから教会に気づきが与えられたのではありません。その炎上を収めてくれたのは神だ、でもその時はよくわかっていなかった、とパウロは認めるのです(12節)。
さて14節から、パウロは戦争に勝利したローマ軍の凱旋のイメージを取り上げ、読者に戦列に戻ろうと語り掛けます。当時、ローマ軍は、戦争に勝利すると隊列を組んで帰還しました。その隊列の順序は、第一に役人と上院議員、次にラッパ手、そして征服地からの戦利品、征服地の絵や砦の模型、生贄、そして捕虜、つまり敵の王族、指導者、将軍たち。その後に鞭を持った囚人係、音楽隊、香を持った祭司、将軍、将軍の家族、軍隊という順でした。パウロは、その行列の中の香を持った祭司に注目しています。彼らが持つ香の香りは、捕虜にとって、この先処刑が待ち受ける死の香りですが、勝利者にとっては香しい勝利といのちの香りです。
大切なのは、その勝利の行軍が進んでいるということでしょう。教会がごたごたし、沈んだ感じでいるコリントの兄弟姉妹に、目を外に向けよ、宣教は勝利し、前進している、あなたがたも、いのちの香りを放つ勝利の隊列に戻れ、と言うわけです。
では、皆さんに神の祝福があるように。世田谷の二子玉川にお出での際には、ぜひ直接メッセージを聞きに来てください。また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
2 Corinthians Chapter 2 Back in the Line of Fire
1. No more (2:1-11)
Paul personally visited the Corinthian church to resolve their problems (2Co 7:5). But the situation became more and more inflamed, and Paul confessed that he never wanted to make such a visit again (v.1). This apostle Paul is depressed and saddened by his own failure. I don’t know if it’s right to think this way, but when I read passages like this, I feel a sense of relief. I feel that I am not alone.
And Paul is a persistent man. Paul then writes a third letter, commonly called the “letter of tears” (v. 4). He follows up in a situation where it would be better not to get involved. As a loving Paul, he probably had no choice but to do so (v. 4).
In any case, the problems of the church in Corinth were normalized. They recognized the problem of the man who was causing confusion in the church and punished him for it. However, they may have gone too far. Paul knows the situation and encourages the church to forgive and love the man, not to punish people beyond educational purposes. In fact, it is important that the church be built up in a healthy way. It would be to avoid making the church nervous by playing into the schemes of Satan, who loves strife. As we learned in 1 Corinthians 13, the church is a place where the gift of love is used, where we take things in good faith and love one another.
2. Back to the Battle Lines (2:12-17)
Now this second letter to the Corinthians is the last letter written. Before that, Paul wrote a tearful letter to Titus, motivated by love, in which he expressed his own feelings earnestly. Titus delivered the letter to the church in Corinth and discussed it with them personally. Paul could not wait to see the results. In fact, Paul left Ephesus and traveled to Troas, right under the nose of Corinth. There Paul waits for Titus to return, wondering if he should meet him or not.
In general, the route of the third missionary journey is drawn as a straight line on any biblical map. However, this is not the case with Paul’s actual footsteps. Again, he goes back and forth between Ephesus and Corinth.
However, as Paul recalls his restless times here, he is reminded of one thing: “I am not a man of restless mind, but a man of God. In the end, it is God, not Paul, who will grow and build the church in a healthy way. It is not that the church was abandoned because Paul did not give up and kept writing letters. It was God who controlled this fire, but he didn’t know any better at the time, Paul admits (v.12).
Now, beginning in verse 14, Paul picks up the image of the triumphant return of the victorious Roman army and tells his readers to return to the line of battle. In those days, when the Roman army won a war, it returned in formation. The order of the procession was: first the officials and senators, then the trumpeters, then the booty from the conquered lands, pictures of the conquered lands or models of forts, sacrifices, and then the prisoners of war-the kings, leaders, and generals of the enemy. Then came the jailers with their whips, the musicians, the priests with their incense, the generals, the generals’ families, and the army. Paul focuses on the priests with incense in the procession. The scent of their incense is the scent of death for the captives, but for the victors it is the scent of victory and life.
What is important is that the march of victory is underway. To our brothers and sisters in Corinth who feel that the Church is in a state of confusion and depression, I say look outward, the mission is victorious and moving forward, and you too must return to the ranks of the victors who exude the fragrance of life.
God bless you all. If you are in Futakotamagawa, Setagaya, please come and hear the message in person. See you tomorrow on this channel.
2024.9.10(火)
今日は、昨日視聴した近隣教会の礼拝動画を視聴し直し、リンクを送ってくださる先輩姉妹にお返事のメールをしました。
コリント第二2章
上から2行目の第二コリント7:5
開いたのですがわかりませんでした!
新改訳2017バイブルナビを読んだら、
パウロはおそらくピリピでテトスを見つけた、とありました!