1.かつての感動を語る(1:1-4)
先のペテロも同じでしたが、ヨハネもまた、イエスの教えを曲げていく偽教師たちを意識してこの手紙を書いています。手紙の書き出しが、通常の形式にあるようなあいさつや自己紹介、宛先もすっ飛ばしているのは、そのような理由によるものかもしれません。冒頭から、当時もっとも影響力の強かった異端的な教え、グノーシス主義を意識した書き方をしているのです(1、2節)。当時、グノーシス主義思想は、キリストの実在を否定しました。そこでヨハネは、イエスは自ら個人的に接触し、聴覚、視覚、触覚のすべてでその存在を感じ取った、まことの人であり神であったと強調します。
この手紙をヨハネが書いた時には、イエスが天に戻られて既に50年もの月日が経過していました。パウロやペテロも過去の人で、他の弟子たちも多くが殉教し、天に凱旋していました。ですから、イエスと釜の飯を共にし、イエスとの感動的な宣教の日々を語ることができる者は、ヨハネだけであったのかもしれません。今やヨハネは、老人となっていましたが、その円熟した目から、ヨハネが経験した、キリストのいのちの感動を伝えるのです。キリストの声を耳で聞き、キリストの素晴らしい働きを目撃し、キリストに心を養われた興奮に満ちた3年間、その深い感動を、ヨハネは、書き残そうとするのです。それによってヨハネは、自分自身が持っていた御父、および御子との確かな交わりに、読者を招こうとしたのです(3節)。そして、読者に自分と同じ信仰と確信に立って欲しいと願っていたのです。
そこでヨハネは、グノーシス主義の低い倫理観、信仰的実践を意識し、光と闇の対比から語り始めます(5節)。光である神と交わりがあると言いながら、闇の中を歩む、つまりは罪の生活を続けているのならそれは嘘である(6節)。むしろ、神の光の中を歩んでいるなら、神の光に照らされて矛盾のない歩みをするだろう、と。
2.光の中を歩む(1:5-10)
ですから光の中を歩む人は、キリスト者の交わりを保とうとし、その交わりを楽しみにするようになる、と(7節)。兄弟姉妹を避け、敵対し、相争い、交わりを断とうとする。それは、光の中を歩むこととは違う、と言います。神との交わりを楽しみとし、喜びとするのなら、自然に同じように神を愛する人々との交わりを楽しみとし、喜びとする、と言います。
また第二に、イエスの血によってきよめられることを求めるようになる、と(7節)。ここでいう罪は、故意的に犯す罪ばかりか無意識に犯してしまったものも含めているのでしょう。いや、私たちの、堕落した性質そのものを言っています。人間は存在することそれ自体が罪であると思わされるようなことがあるものです。確かに、人間は聖書が言うように罪人です。しかし、神の光を知り、神との親しさに生きるようになった者は、もはや、神の光のうちに留まりたいと願うようになるでしょう。素直に自分の罪を認め、それを言い表し、主の聖めを求める人生を歩み出すのです。罪を罪として認められるようになる、それが神を信じる者、神を光と認めて生きる者の特徴です。私たちが罪を告白するなら、神はそれを赦し、すべての悪からきよめてくださるという信頼に生きるのです(9節)。
ヨハネはキリスト者が完全無欠な者ではない事実を直視しています。自分の心にねたみの思い、苦々しい思いがある、それを否定しないことでしょう。そのような自分を誤魔化さず、素直に認め、神の聖めを求めて生きる、これがキリスト者です。
ヨハネは、イエスに「雷の子」とあだ名されるほど激しい気性の持ち主でした。しかし、キリストに養われたヨハネは、後に互いに愛し合うことを繰り返し語る「愛の人」と呼ばれるようになりました。キリストのいのちがヨハネを変えたのです。私たちもキリストのいのちを求めて、キリストの光の中に歩むこととしましょう。神のことばは真実です。神の祝福があるように。ではまた、明日このチャンネルでお会いしましょう。
1 John 1 God is light and life
1. speaking of former impressions (1:1-4)
Like Peter before him, John writes this letter with an awareness of the false teachers who distort the teachings of Jesus. This may be the reason why his first letter omits the greetings, introductions, and addresses that are usually found in a letter. From the beginning he writes with an awareness of Gnosticism, the most influential heretical doctrine of the time (vv. 1, 2). At that time, Gnostic thought denied the reality of Christ. Therefore, John emphasizes that Jesus was a true man and God who personally contacted him and felt his presence with all his senses of hearing, sight, and touch.
When John wrote this letter, 50 years had passed since Jesus’ return to heaven. Paul and Peter were men of the past, and many of the other disciples had been martyred and returned triumphantly to heaven. Therefore, John may have been the only one who could share a meal with Jesus and tell the story of his inspiring missionary days with Jesus. John was an old man now, but his mature eyes conveyed the excitement of the life of Christ that John had experienced. John wanted to leave behind the deep impressions of those three exciting years of hearing Christ’s voice in his ears, witnessing His wonderful work, and having his heart nourished by Christ. John wanted to invite his readers into the solid fellowship he himself had with the Father and the Son (v. 3). He wanted his readers to stand in the same faith and confidence that he had.
So John, aware of the low ethical and religious practice of Gnosticism, begins his narrative with a contrast between light and darkness (v. 5). If you say that you have fellowship with God, who is light, but you walk in darkness, that is, if you continue in a life of sin, it is a lie (v. 6). Rather, if you walk in the light of God, you will walk in the light of God without contradiction, he said.
2. walk in the light (1:5-10).
Therefore, those who walk in the light will seek to maintain and look forward to the fellowship of believers (v.7). He seeks to avoid brothers and sisters, to antagonize them, to phase with them, and to break fellowship with them. That is not the same as walking in the light, he says. He says that if we enjoy and rejoice in fellowship with God, we will naturally enjoy and rejoice in fellowship with those who also love God.
Second, he says that they will seek to be cleansed by the blood of Jesus (v.7). The sins here may include not only those committed intentionally, but also those committed unintentionally. No, it refers to our fallen nature itself. There are times when we are led to believe that our very existence is a sin. Indeed, man is a sinner, as the Bible says. But those who have come to know God’s light and live in intimacy with Him will no longer want to remain in His light. He will honestly admit his sin, say it out loud, and begin a life of seeking the Lord’s sanctification. The ability to recognize sin as sin is the hallmark of those who believe in God and live with God as their light. We live in the confidence that if we confess our sins, God will forgive us and cleanse us from all unrighteousness (v.9).
John faces the fact that Christians are not perfect. He will have envy and bitter thoughts in his own heart, and he will not deny them. He will not delude himself into thinking that he is, but will honestly admit it and live seeking God’s sanctification, and that is the Christian.
John had such a violent temper that Jesus called him “the son of thunder. But John, nurtured by Christ, was later called a “man of love” who spoke repeatedly about loving one another. The life of Christ transformed John. Let us also seek the life of Christ and walk in His light. The Word of God is true. God bless you all. See you tomorrow on this channel.